• Tova
    Äldre 21 Jan 10:17
    27062 visningar
    25 svar
    25
    27062

    Jag behöver också råd inför ev. husköp!

    Hej!
    Inspirerad av en tidigare tråd om husköp så prövar jag lyckan här... Vi har äntligen bestämt oss för att flytta från vår sunkiga lägenhet och dessutom hittat ett hus som vi bara VILL HA!!! Eftersom vi båda är noviser på området så behöver vi dock massor av råd för att inte göra något oövertänkt. Om någon har lust att hjälpa till och reda ut begreppen så skulle jag bli jätteglad!

    ? Vad kostar det egentligen? De begär 650 000 för huset och driftskostnaden är uträknad till 22 000 /år. Enligt mäklarens kalkyler skulle vi få en månadskostnad på 5 800 inkl amortering som efter skattelättnad hamnar på 4 900. Hur kan den bli så låg? Varför bor inte alla människor i hus om det inte är dyrare än så? (misstänksam :))

    ? Det finns ett lån på huset som är bundet t o m nästa år, och det vill vi ju inte ta över eftersom räntan är 8,4%. Kommer detta att bli ett problem?

    ? Taxeringsvärdet är lågt, bara 281 000 varav byggnad 171 000. Är det bra eller dåligt?

    ? Vad är viktigt att tänka på för övrigt?

    Kram!

  • Svar på tråden Jag behöver också råd inför ev. husköp!
  • F.d. Weddin­g Planne­r
    Äldre 21 Jan 10:24
    #0

    Köp boken "Köpa Hus". Den hittade jag på Åhléns. Den hjälpte oss massor när vi köpte hus. Jag är numera känd i vår umgängeskrets för tjejen med stenkoll på husköp. Fast nu har jag förträngt det mesta.
    Var noga med besiktning!!!
    Läs på, fråga massor och var jobbig. Det är era pengar. Man glömmer alltid ngt dock. Vi har ett berg som skymmer solen i söder. Tänkte inte på det...
    Kram och lycka till.
    /Nöjd husägare.

  • Charlo­ttsky
    Äldre 21 Jan 10:37
    #0

    Beträffande lånekostnader och sådant, prata med en bankman. De kan hjälpa er att räkna ut sådana kostnader. Mäklare lämnar gärna "glädjekalkyler" så mitt tips är att vända er till er bank.

  • Februa­ribrud
    Äldre 21 Jan 10:44
    #0

    Kontakta er personliga bankkontakt, så kan de hjälpa er med allt det ekonomiska. Boka tid så ni kan sitta ner i lugn och ro. Men tala samtidigt om för han/henne att ni kommer att jämföra "er" banks erbjudande med vad andra banker har att erbjuda iform av olika "paketlösningar", räntor (både spar och lån), avgifter etc.

    Lycka till!

  • TeaSpo­on
    Äldre 21 Jan 10:52
    #0

    Taxeringsvärdet brukar ligga på ca 80% av priset, det brukar vara en bra riktlinje för om man betalar överpris eller inte... sedan spelar läge lite in osv, men det brukar avspeglas i taxeringsvärdet... Det skadar ALDRIG att försöka pruta ner priset.

    Det ni absolut SKALL göra är att besiktiga huset så att ni vet vad som kan komma att hända sedan, skulle det visa sig finnas fukt som inte upptäcks innan köpet så finns det knappast några försäkringar som täcker kostnaden, kompisens lillebror har just åkt på 100 000:- i merkostnad för att de besiktigade inte huset och det visade sig vara fukt i taket...

    Vi har precis inlett vår förhandling med bank om vårt drömställe. Visserligen får jag pendla ca 2 timmar om dagen (kollektivt) och det tar 30 min med bil till jobbet... men det kan det vara värt, vi tittar förövrigt på en gård.

  • F.d. Weddin­g Planne­r
    Äldre 21 Jan 10:52
    #0

    Absolut! Kolla med banken. OCh ring flera banker. Vi fick räntebonus och bankerna bjöd över varandra... Eller under kanske man säger när de erbjöd oss lägre ränta?

  • Tova
    Äldre 21 Jan 11:18
    #0

    Tack, ni är för gulliga! Jag ska genast försöka få tag på köpa-husboken. Besiktning är viktigt har jag förstått. Tar tacksamt emot fler tips!

  • Julia B
    Äldre 21 Jan 12:10
    #0

    Taxeringsvärdet kan höjas rejält till nästa år om huspriserna gått upp i området det senaste året.

    Flera har skrivit besiktning-ett måste. Inte går ni och köper något så dyrt utan att kolla upp att det inte är något allvarligt fel på det? ;)

    Angående boendekostnad. Att bo i hus är inte som att bo i lägenhet. Det brukar alltid vara något som ska fixas och grejas med. Det mesta kostar en bra slant också. Sedan får man "Vi i villa"-tidningen och ha-begäret för nytt kök och kaklat badrum vaknar. ;) Kolla gärna vad som höjer taxeringsvärdet mycket innan ni renoverar.

    Ni får tillbaka 30% av räntan ni betalar (upp till en viss gräns, men det gäller inte er om det handlar om 650'. Vissa i Sthlm har skrivit hela beloppet på ena personen på deklarationen, överskridit gränsen, och fått lägre ränteavdrag på överskjutande belopp. Skattereglerna ändrades för ca 10 år sedan, därför gör folk det misstaget idag. Då räknades räntan av från lönen innan skatten räknades ut, ungefär som lånedatorer från jobbbet idag, och då tjänade man mycket på att göra hela avdraget på den som tjänade mest.)

    Fråga vad stämpelskatt och pantbrev går på. Ingen nämnde det för oss och det visade sig vara en extra utgift på 70.000 kr (för hus i Sthlm).

  • Gift och glad
    Äldre 21 Jan 12:43
    #0

    Kolla hur uppvärmningen ser ut, så att inte kostnaden blir en chock. Andra saker som blir dyrare i hus än lägenhet är elen (kostar mer än dubbelt bara för att man inte bor i flerbostadshus trots samma förbrukning). En del hus står på en tomt som man måste betala årligen för. Kostnad för pantbrev har redan nämnts. Se till att ha pengar över varje månad för oförutsedda utgifter. Om huset ligger på landet kan det tillkomma kostnader för vägföreningar och liknande. Och som redan skrivits ovan, kolla runt med bankerna och låt dem bjuda under varandra med räntorna. Ni behöver inte vara oroliga för tidigare ägarens lån, dessa har ni inget ansvar för alls.

  • Nea
    Äldre 21 Jan 13:47
    #0

    Nag taxeringsvärde och sån't... läs på rsv.se där står det om sådant. Man betalar en viss procent av taxeringsvärdet i skatt varje år -helt sjukt!! Gör ni om i badrum kök, lite här och där och ökar husets värde så måste ni ta upp detta i en fastighetsdeklaration som kommer med några års mellanrum - och ju mer ni gör desto mer ökar taxeringsvärdet och fastighetsskatten.

    Det finns en hel del att läsa om husköp på www.foreningssparbanken.se

    Som redan nämnts så fäst inte för stor vikt vid mäklarens kalkyler. Be att få se nuvarande husägares räkningar vad gäller värme-, el- och vattenkostnader mm. Det kan ju skiljas sig lite beroende på antal personer i hushållet och hur sparsam man är osv, men ger ändå en vink om kostnaderna. EL/Värmeräkningarna är ju oftast högre på vintern än sommaren också.

    Om det är mycket ni vill göra, läs/lyssna om byggkreditiv - det blir som ett litet extra lån ni kan bygga/fixa för som sedan läggs på huslånet.

    Tänk långsiktigt i era planer. Om ni ska bo där länge - vad behöver göras? Andra värmekällor? Nya fönster? Mer isolering? En del grejer kan kosta en del att göra, men man tjänar också in det på några år så då kan det vara värt det. Det kan vara bra att planera tidigt, så slipper ni greja om lån om ni vill ha mer pengar senare för att renovera eller byta saker.

    Ta med nå'n händig kompis när ni tittar på det, och titta 3-5 gånger!! Vi märkte nya saker - mer jobb - för varje gång vi tittade på huset. Kompisen kände en golvregel, brorsan petade med en kniv på fönsterkarmar å såg att de var lite murkna osv osv, ändå såg vi mer smågrejer först när vi flyttade in. Kryp högt å lågt, rota å peta! Var inte rädd för att smöra lite med nuvarande husägare för att slippa en ev budgivning som drar upp priset! Det är alltid säljaren som avgör vem köparen blir - inte mäklaren!!

    Puh, mycket info... lycka till!!

  • after eight
    Äldre 21 Jan 14:29
    #0

    Tova, jag är inte så duktig på hus, men som svar på din fråga om varför inte fler bor i hus: Vi bor i Göteborg och där får du nästan inte ett hus under två miljoner.

    Lycka till med husköpet!

    /En som också drömmer om hus.

Svar på tråden Jag behöver också råd inför ev. husköp!