• Undran­de M
    Äldre 6 Jan 16:34
    106281 visningar
    25 svar
    25
    106281

    Hur ska livmodertappen kännas?

    Kanske är en dum fråga, eftersom alla svar som gäller kroppen brukar vara "det varierar från person till person", men jag frågar ändå. Hur "ska" livmodertappen kännas egentligen?

    Jag har hört om olika hårdhet och läge osv beroende på om man har ägglossning eller inte, eller om man är gravid. Men jag menar mer allmänt. Är den helt slät med ett hål i mitten? Känner mig som jag är 12 år och inte vet nånting om min kropp , men det är först nu som jag faktiskt har känt på livmodertappen. Och det känns som det är två knölar/knutor på den.. Ska det vara så?

    Haha, jag är så trög som frågar det här, för ni kommer nog bara svara att jag ska gå till gyn. Och ja; det ska jag göra. Men jag bara undrar...om någon annan vet. Ni brukar ha bra svar på det mesta.

  • Svar på tråden Hur ska livmodertappen kännas?
  • Äldre 6 Jan 19:16
    #0

    Låter helt normalt, min känns också knottrig. Har gjort konisering pga cellförändringar och frågade efteråt en gyn om det "fattades" vävnad och såg annorlunda ut el. dyl. Fick till svar att vävnaden liksom återbildas på något sätt och att allt var OK.

  • jocely­n
    Äldre 7 Jan 04:15
    #0

    Med risk för att låta larvig; min känns som en liten näsa eller nos....spene kanske? herregud vilket fult ord. Stryk det! Jag skulle säga "helt slät med ett hål på toppen" typ som en minipenis.

    *jocelyn ger sig ut på de riktigt hala isarna...*

  • Undran­de M
    Äldre 8 Jan 12:58
    #0

    Haha! Men okej, det där med helt slät med ett hål känner jag igen. Men jag har ju som två knutor på varsin sida.. Men det kanske kan vara så också. Och knottrigt, som Swing skrev. Hm..

    Tack för era svar, nu vet jag att vi antagligen ser (eller ja, känns) olika där också.

  • martin­ibrude­n
    Äldre 8 Jan 14:42
    #0

    Hur kommer ni åt att känna? Jag tycker det känns äckligt att gräva så långt in.

  • Undran­de M
    Äldre 8 Jan 16:34
    #0

    Äsch, den där äckelkänslan är jag för gammal för att känna om min egen kropp. Det är bara att köra in ett finger så långt som möjligt. Som när man använder en tampong. Fast utan tampong då.

  • Undran­de M
    Äldre 8 Jan 16:36
    #0

    Måste dock erkänna att det var först för några veckor sedan som jag läste att man över huvudtaget kunde känna livmodertappen på det sättet. Jag hade ingen aning om det innan, brukar liksom inte vara så långt in och gräva annars.

  • pickol­ina
    Äldre 8 Jan 16:40
    #0

    Blev inspirerad och var tvungen att känna.. :D Fast den var för långt in. Men jag kände en gång när den inte var så långt in och jag tycker nog faktiskt att jocelyns "spene-liknelse" stämmer ganska bra... Mer exakt minns jag inte..tänkte nog inte på det rättare sagt...

  • Undran­de M
    Äldre 8 Jan 16:47
    #0

    Ja, spene-liknelsen håller jag med om. Men det är det där f*bannade knutorna jag funderar på.. Är livrädd för att det ska vara någon form av svit efter könssjukdomar jag haft för flera år sedan. Men samtidigt är jag hypokondriker, så det är säkert inget att oroa sig för.

    Ja jag vet, det är bara att jag går och kollar hos en gynekolog.

  • karinn­a
    Äldre 8 Jan 23:12
    #0

    Visste inte att man kunde känna livmodertappen så jag blev också nyfiken på "de inre mysterierna". Det ska bli intressant att utforska förändringarna som tydligen sker inför ägglossning. Bra kroppskännedom är kul!

  • Undran­de M
    Äldre 9 Jan 13:23
    #0

    Ja visst är det!

Svar på tråden Hur ska livmodertappen kännas?