• Miss Cee
    Äldre 27 Dec 21:53
    16316 visningar
    61 svar
    61
    16316

    Ni som kan ringar och diamanter...

    Jag ska ut på stan och köpa min vigselring på fredag eller lördag. Från att ha varit fast besluten att ha en enkel guldring har jag nu ramlat över några stycken guldringar med diamanter i och inser plötsligt att jag mycket hellre vill ha en sådan trots allt.

    Då till frågan:

    Jag har ingen stor budget, det rör sig om ringar för under 4000kr. Det är 3-4 stycken olika jag väljer mellan, och jag vill få så mycket sten som möjligt för pengarna. Om jag ändå ska köpa en ring med sten i så vill jag välja den ring av dessa som är finast sas.

    Jag har läst på om carat och renhet. Slipning utgår jag från att det är brillianter alltsammans, det är ringar med flera stenar i, ingen solitär.

    På nätet står det inget om just dessa ringar hur många karat de är på så det måste jag ju kunna fråga. Men kan man fråga om renhet? Och ska man få någon form av certifikat på även dessa ringar, så att det är lönt att man bryr sig om vem som bedömt dem?

    Jag har läst mycket i trådarna här, men jag undrar alltså om man kan fråga om renhet och certifikat och liknande på en ring för den lilla summan, eller om butiken skrattar åt dig då..?

    Har ni några andra råd?

  • Svar på tråden Ni som kan ringar och diamanter...
  • jag ska bli en fru...­läängt­ar-nu gift
    Äldre 27 Dec 22:00
    #0

    Jag är inte någon exepert eller alls i närheten jag har nämligen precis som du haft ngr trådar inför mitt köp av ring för ett tag sedan.
    MEN
    visst ska du fråga,en vännina till mej frågade inte,men tyckte hon fått ett bra pris,jag frågade då åt henne hos den smeden.
    Det visade sig att det inte var särskilt bra stenar hon skulle få,så det är klart att det kan löna sig att fråga.

    Hennes stenar var inte stora heller har för mej att de var 0.03c.
    Men det slutade med att hon gick till "MIN" smed och fich liiite dyrare,MEN bättre stenar:)

    Kör på fråga på;)

  • Miss Cee
    Äldre 27 Dec 22:03
    #0

    Ja det är inte lätt det här...

    Jag läser ju på och försöker att lära mig något innan jag ska handla, men man är ju orolig att alla sådana här frågor bara är till för personer som köper betydligt dyrare ringar och att det liksom ingår i priset att köper man ring för 3000kr på Guldfynd så ska man fatta att det är en så dålig ring att det inte ens är något att diskutera...

    Vill ju inte att expediten skrattar åt mig när jag kommer med mina nya kunskaper och ställer frågor om stenarna :/

  • Ann242
    Äldre 27 Dec 22:05
    #0

    Hej Miss Cee!

    Självklart ska du fråga! Inte kul att köpa diamanter för några tusen för att sedan få en ring helt utan glans... Ska absolut fråga om kvalitén. River är den absolut finaste, men då kostar den massor (och man använder oftast inte River-stenar till ringar med små diamanter). Om jag vore du skulle jag kolla på TWSI (Top Wesselton Small Inclusions) eller kanske bara WSI. Undvik Piqué-stenar in i det längsta (dålig lyster samt fler inneslutningar).

    Tänk på att den ska vara på resten av livet, du kommer ångra dig om det blir snåltokigt *tipsar*

    Lycka till! :)

  • Ann242
    Äldre 27 Dec 22:09
    #0

    Å just ja, glömde säga. Rekommenderar även att du inte köper en ring som känns "plåtig". Ja alltså att guldet är utgröpt på insidan. Då håller den inte länge (vanligt vid billiga Guldfyndsringar som exempel).

    Ett tips kan ju vara att köpa en Stjärnring som min kompis gjorde. Visserligen blir det inte samma ring åren igenom, men de har bytt ut ringen mot en med större diamant när de fått mer klirr i kassan.
    Kolla in:www.algonet.se/~briljant/sjarnringen/sidan9.html
    till exempel.

  • Afrodi­te 4/8-07
    Äldre 27 Dec 22:11
    #0

    Vill du ha en sten eller flera små?
    Det brukar ju generellt vara billigare att jaga sten själv och låta en smed göra ringen.
    Vad gäller frågor om renhet, färg, slipning och carat (clarity, colur, cut, carat) så tycker jag defintivt du skall fråga på. Skrattar dom så är det bara att gå vidare till en butik med bättre kund policy.

  • Miss Cee
    Äldre 27 Dec 22:13
    #0

    Tack båda två som svarar! Det här är ett nytt problem för mig, men det oroar mig väldigt. Vill ju inte verka korkad :)

    Behöver man bry sig om färgen?

    Karat är ju bara högre nummer = bättre sten eller?

    Renhet är väl:
    Flawless, WS, VS, SI och sedan Pique. Och det är en vettig sten (i min prisklass) så länge jag håller mig från Pique och inte köper någon som heter cz??? :)

    är River också ett mått på renheten, eller är det färg eller något annat??

  • jag ska bli en fru...­läängt­ar-nu gift
    Äldre 27 Dec 22:14
    #0

    Ett tips är att inte köpa på det stora eller kedjor över huvudtaget eftersom dom iregel använder sämre stenar,som det ex jag berättade ovan,det var en kedja med ordet "hjärtan" i namnet:):):)
    Vågar ju inte säga mer än så;)

    "Vet" oxå pga hörsägen att butiken med namnet fynd har samma princip som ovan.
    Så satsa hellre på en lokal smed eller dyl.
    Vart bor du?

  • jag ska bli en fru...­läängt­ar-nu gift
    Äldre 27 Dec 22:19
    #0

    River är måttet på färgen,har jag för mej.
    River är den finaste man kan komma alltså det vitaste:)
    TW=TopWesselton
    VVS=väldigt,väldigt små inneslutningar(man inte ser med blotta ögat
    VS=Väldigt småinneslutningar(syns ej heller med blotta ögat)
    SI=små innesluttningar(Syns i dagsljus med blotta ögat,beror kanske på storlek oxå)

  • Ann242
    Äldre 27 Dec 22:19
    #0

    Färgen bör du bry dig om. Hett tips är att satsa på vitguldsfattning när man köper diamantringar, då diamanten tar upp färgen från det som är närmast (sen kan själva ringen vara i gult guld, bara klorna, eller vad man nu får för fattning, är i vitguld).

    Karat är guldhalten. 18 är det vanligaste i Sverige. Carat däremot är storleken på stenen.

    *skrattar* Precis - håll dig undan CZ och Piqué så blir du säkert glad för din sten *hihi* Bra sammanfattat!

    River är renheten. Inga inneslutningar (eller så små att de inte ens framgår under lupp).

  • Afrodi­te 4/8-07
    Äldre 27 Dec 22:19
    #0

    vad som är viktigast beror på storlek av sten. vad som alltid är viktigt för glittret i ringen är slipningen (cut).
    sen är det så att ju större stenen är desto lättare ser man inneslutningar (clarity) då är det viktigt att kolla hur pass den kvaliteten är. När stenar är små så ser man inte inneslutningar så lätt, då är generellt sett färgen viktigare än klarhet.
    så är det små stenar så skulle jag vilja veta slipning och färg främst. och är det större så skulle jag även vilja ha en bättre klarhetsgrad.
    Men oavsett storlek så skulle jag personligen inte vilja ha sämre kvalitet än w.si good
    dvs färg: wesselton, en vit sten
    klarhetsgrad:si= hyffsad nivå, men på större stenar inte så kul.
    Slipning: good=medelbra slipning är jättesvårt att få reda på, det är sällan det anges på mindre stenar (om man inte köper lösa stenar och frågar efter det)

    om du vill kolla mer så läs gärna på diamantgraderare.se där förklarar dom enkelt och tydligt.

Svar på tråden Ni som kan ringar och diamanter...