• Nickes­-to-be
    Äldre 4 Dec 13:43
    168408 visningar
    60 svar
    60
    168408

    Åsikter/erfarenheter om drinkbiljetter

    Säg mig spontant vad ni skulle tänka om ni blev bjudna till en bröllopsfest där drickan till maten (typ 2-3 glas vin/fl öl) + 2 drinkbiljetter ingick, och att ni sedan fick betala själva för det ni vill ha från baren. Restaurangpris 35 kr/öl el per glas vin.

    Någon med erfarenhet av att ha haft drinkbiljetter till er fest?? Berätta gärna hur det var, vad ansåg gästerna och gick alla drinkbiljetter åt?

    Funderar på det här med alkoholen, (skrivit om det i annan tråd oxå) och jag och min sambo har lite olika åsikter ang drinkbiljetter, dessutom är sambons vänner något törstigare än mina... obegränsad bar kan ju betyda stort oplanerat hål i fickan om man har "otur".
    Feedback tack!!

  • Svar på tråden Åsikter/erfarenheter om drinkbiljetter
  • Alorac
    Äldre 4 Dec 14:41
    #0

    hej igen Nick-to-be

    Jag var på ett bröllop för ca tre år sedan där gästerna fick köpa alkohol själva i baren. Tyvärr gjorde brudparet en miss då detta inte stod på inbjudningskortet vilket gjorde att få hade med sig pengar och sedan satt man och sög på en drink väääldigt länge. Jag hade väldigt roligt på festen, men jag vet många som inte tyckte att festen kom igång och när brudparet gick vid tolv så dog festen totalt och nästan alla drog vidare ut på stan.

    Drinkbiljetter tycker jag är bra men tänk på att vara tydliga med att gästerna själva får betala för alkoholen efter sittningen.

  • Kikkid­ee
    Äldre 4 Dec 20:44
    #0

    Förut tyckte jag det verkade snålt med drinkbiljetter, men tror nu det är dummare att INTE ha det. Jag har varit på 2 bröllop där det bjudits på alkohol vilket har inneburit att det står halvfulla glas överallt (kan ju lika gärna hämta nytt). Min syster hade 2st drinkbiljetter/person och ungefär hälften användes sa slottet efteråt.

    Men det varierar säkert..

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 4 Dec 20:58
    #0

    Jag röstar också för idén med drinkbiljetter...

  • h-b
    Äldre 4 Dec 21:26
    #0

    Vi hade drinkbiljetter till vårt bröllop. Vi delade ut två per gäst och vi hade "förvarnat" om det redan i inbjudan.

    Vi skrev; För den som har dansat sig törstig och fått slut på sina drinkbiljetter kommer baren att vara öppen...

    jag kan bara säga SUCCÉ!
    INGEN tyckte det var snålt, och det stod inte massa halvtomma glas överallt.

  • Lund aug 2007
    Äldre 5 Dec 06:40
    #0

    Vi ska också ha det och efter sina två drinkbiljetter kommer gästerna få betala ett symboliskt pris för drickat. Typ 10-20:- per drink/glas. På det sättet tror jag dels at man slipper de värsta fyllorna och även att man slipper de halvfulla glasen. Vi kommer dock ha väldigt mycket vin vid middagen så jag tror det kommer att räcka för de flesta. Det r faktiskt en sak jag kan rekomendera. Mycket vin på middagen gör att festen snabbare kommer igång och partyt börjar.

  • Ellie2­6
    Äldre 5 Dec 07:13
    #0

    Vi tänkte också ha drinkbiljetter. Tänkte skriva i inbjudan att det är betalbar (efter middagen), hur ska man formulera det snyggt?

  • ssart
    Äldre 5 Dec 08:27
    #0

    Vi skrev:
    "efter middagen fortsätter festen med försäljning i baren"

  • Andie
    Äldre 5 Dec 08:31
    #0

    Vi ska ha självkostnadspris i vår bar. Då min släkt inte är lika törstiga som min sambos, de har lite tendenser till att börja tjafsa om de är fribar.... Vi ska skicka med ett infoblad med inbjudan i vilket det står att det är betalbar. Man behöver inte linda in det så mycket, utan kan bara skriva att det finns en betalbar med självkostnadspris.
    Håller man dock till på ett ställe där det redan finns en bar så brukar folk veta att det är betalbar som gäller, om man tex är på en resturang eller på ett slott osv.

    Jag är helt för denna idé med självkostnads pris eller drinkbiljetter!

  • Theres­e33
    Äldre 5 Dec 08:45
    #0

    Tycker det låter som en alldeles utmärkt idé, risken är att när man har helt fri alkohol att en del blir för överförfriskade. Vi bjöd på allt vin och avec till maten, sedan fick gästerna betala sin alkohol själv, vi hade en betalbar och det fungerade jättebra!

  • Nickes­-to-be
    Äldre 5 Dec 23:41
    #0

    *puffar på*
    vill höra mer åsikter!

    :) :) :)

Svar på tråden Åsikter/erfarenheter om drinkbiljetter