• Nickes­-to-be
    Äldre 4 Dec 13:43
    168401 visningar
    60 svar
    60
    168401

    Åsikter/erfarenheter om drinkbiljetter

    Säg mig spontant vad ni skulle tänka om ni blev bjudna till en bröllopsfest där drickan till maten (typ 2-3 glas vin/fl öl) + 2 drinkbiljetter ingick, och att ni sedan fick betala själva för det ni vill ha från baren. Restaurangpris 35 kr/öl el per glas vin.

    Någon med erfarenhet av att ha haft drinkbiljetter till er fest?? Berätta gärna hur det var, vad ansåg gästerna och gick alla drinkbiljetter åt?

    Funderar på det här med alkoholen, (skrivit om det i annan tråd oxå) och jag och min sambo har lite olika åsikter ang drinkbiljetter, dessutom är sambons vänner något törstigare än mina... obegränsad bar kan ju betyda stort oplanerat hål i fickan om man har "otur".
    Feedback tack!!

  • Svar på tråden Åsikter/erfarenheter om drinkbiljetter
  • majelu
    Äldre 9 Dec 12:01
    #0

    Hej
    Jag gifte mig 7 oktober i år. Har aldrig varit lyckligare. Det var den bästa dagen i mitt liv...
    Vi hade brölloppsmottagningen på en flottilj, Där betalade vi 100kr/ person för fri bar och det var jätte bra. vi var 43 gäster så det blev 4300 kronor och det e det värt. Dom flesta har inte pengar med till ett bröllopp. Jag tycker det e värt alla pengar med fri bar...
    Kram

  • Saltak­atten
    Äldre 9 Dec 21:17
    #0

    Hade baren endast kostat 100kr per person så hade det självklart varit värt pengarna!

    Stället där vi ska vara tar dock 80kr drinken och tar betalt för allt som går åt.

    Skulle alla våra 115 gäster druckit kanske tre drinkar var så hade det blivit ganska mycket mer än 4300...drygt 27000, det känns kanske omotiverat dyrt.

  • Saltak­atten
    Äldre 9 Dec 21:21
    #0

    Ett annat ställe vi kollade på (där vi inte valde att ha festen) tog 300 kr per person för fri bar.

    Vi tänker ha drinkbiljetter, vi vill bjuda så mycket vi kan.

  • piam
    Äldre 15 Jan 09:01
    #0

    OM man skall ha drinkbiljetter på ett bröllop så MÅSTE det stå med på inbjudan! Vi var på ett bröllop och precis som det stod i ett annat svar var: vi gäster tog ej med oss några pengar och det slutade med att den drinkbiljett man fick satt man med lääääänge och bröllopet blev segt och långtråkigt - när brudparet gick vid midnatt, så gick de andra 5-10 min efter... Plus att de öppnade sina presenter inför alla gäster och då blev det ÄNNU mer långtråkigt!

  • Snart_­FruL
    Äldre 15 Jan 09:19
    #0

    Vi kommer ha betalbar efter middagen, som det ser ut i nuläget kommer vi ta 10kr för 1 glas vin eller 1 öl och 5 kr/cl sprit. Allt alkoholfritt ska givetvis vara gratis hela kvällen.

    Det är mest för att förhindra att det står glas med slattar i överallt.

    Och det kommer stå med redan i inbjudan vad som gäller.

  • Soleil
    Äldre 15 Jan 10:24
    #0

    Jag är för betalbar, men kommer inte ha det på mitt eget bröllop då min sambo tyckte det kändes snålt. Den största fördelen jag ser är att man slipper alla dessa halvfulla glas som står och skräpar överallt och därmed blir det mindre svinn. Å andra sidan har vi köpt alkoholen i Tyskland, så det var ju inte så dyrt från början.

    Har varit på ett bröllop med betalbar och där hade brudparet tyvärr inte skrivit ut detta i inbjudan, så alla som inte hade pengar med sig (vilket var ganska många) fick gå till närmaste bankomat, eftersom stället inte heller tog kort. Inte alls särskilt kul, men själva principen har jag inget emot.

  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 15 Jan 10:29
    #0

    Om det är flera rätter kan det vara bra med mer dryck till maten istället för drinkbiljetter. 2 glas till varmrätten och ett glas vin till var och en av de andra rätterna är lagom. Och gärna avec till kaffet och tårtan (om det är sådan)

    Låt det finnas obegränsat med vatten gratis. Både från flaska och kranvatten så folk kan dricka sig otörstiga utan att betala för det.

  • Lilla Li
    Äldre 15 Jan 10:39
    #0

    Vi har inga drinkbiljetter. Detta bjuder vi på:

    - Cider att skåla med utanför kyrkan och mingla lite där (ca 2-3 glas per person)
    - Fördrink (2 glas per person, cider/mousserande/vatten)
    - Vin till förrätt (1 glas per person)
    - Vin till varmrätt (2 glas per person)
    - Kaffe med avec

    Allt utöver detta får gästerna köpa själva i baren. Vi är på restaurang och vi har fått lite lägre priser i baren, men det kostar ju ändå en slant.

    Vi resonerar som så att vi inte vill ha en fyllefest (som svägerskans blev!), men vill folk festa till det lite så får de själva stå för det.

    Drinkbiljetter hade vi nog haft om vi tyckte att vi ville ge våra gäster ett par drinkar extra. Som det är nu så betalar de som sagt detta själva så vi behöver inga biljetter.

  • Stormi­s
    Äldre 15 Jan 12:15
    #0

    Drinkbiljetter är ok så länge man informerar om det. Vi delar ut 2 per man, har extra i lager om vi vill öka farten och tar sedan 20 kr i baren för allt med alkohol i. Enda anledningen är att vi inte vill betala för halvfulla och överblivna glas när "det ändå är gratis i baren".

  • wozzgi­rl
    Äldre 15 Jan 15:30
    #0

    Det känns så fel.... Vi tar en resa till Estland o bunkrar upp med sprit o öl så får alla dricka tills de ligger o sussar.

  • froken­nina
    Äldre 15 Jan 17:45
    #0

    Vi ska ha vår fest på restaurang och tänkte ha rikligt med vin till middagen. Till dansen bjuder vi på öl/cider/vin MEN man får betala 10 kronor per öl/vin som vi skänker till RÄDDA BARNEN (för att slippa slattarna) Vill man ha drink får man pröjsa själv....
    Vad tycker ni om det?
    frokennina som gifter sig 14 juli

  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 15 Jan 17:47
    #0

    frokennina
    Det låter bra men glöm inte det alkoholfria!

  • froken­nina
    Äldre 15 Jan 18:15
    #0

    Of course, det kommer vara gravida och nyblivna mammor med så det är
    ett måste

  • Andie
    Äldre 16 Jan 08:20
    #0

    Det är väl alltid ett måste att det alkoholfria är gratis. Det är ju bättre att gästerna dricker sig otörstiga på alkoholfritt.

  • froken­nina
    Äldre 16 Jan 19:00
    #0

    självklart men eftersom de är tvungna att dricka alkoholfritt blir det omöjligt att glömma det menar jag

  • Rosenh­aga
    Äldre 17 Jan 21:51
    #0

    Helt ok med drinkbiljetetter, bra lösning.

  • Äldre 16 May 21:32
    #57

    Vi kommer ha vin/öl till maten om man inte vill ha alkoholfritt. Sen kommer vi ha en bar man får handla i, vilket vi skrivit i inbjudan. Där kommer öl/cider kosta 10kr, vin 20kr och drink 30 kr ( den får du blanda själv som du vill ha den :) tycker det är jättesvårt men priser...

  • Äldre 1 Jun 21:45
    #58
    Blivandefrumaj skrev 2017-05-16 21:32:34 följande:

    Vi kommer ha vin/öl till maten om man inte vill ha alkoholfritt. Sen kommer vi ha en bar man får handla i, vilket vi skrivit i inbjudan. Där kommer öl/cider kosta 10kr, vin 20kr och drink 30 kr ( den får du blanda själv som du vill ha den :) tycker det är jättesvårt men priser...


    Hur skrev ni detta i inbjudan? Svårt med formulering. Tack på förhand!
  • Äldre 6 Jul 21:43
    #59

    Vi har obegränsat med alkohol under Välkomscocktailen och middagen, vi betalar 10 ? per person för detta (då är det alkoholfritt, vitt vin, rött vin, öl, cava, kaffe och avec inkluderat - inga restriktioner i mängd dock). När festen börjar så börjar också den fria baren, och då är det även cocktails. Där ska vi sätta en maxsumma och när den är nådd får folk betala själva, vi har dock ej bestämt ännu hur mkt vi ska ha som maxsumma.

  • Äldre 3 Sep 20:22
    #60

    Fortsätter i denna gamla tråd och undrar hur ni som haft betalbar skrivit detta o inbjudan??
    Svårt med formuleringen.

    Vi velade vart vi skulle ha vårt bröllop, tills slut blev det på en restaurang och då måste det bli betalbar. Det där med drinkbiljett har jag inte tänkt på, det var ju smart.
    Självklart bjuder vi på dryck till middagen men övrigt får de nog betala själva till restaurangens priser.

Svar på tråden Åsikter/erfarenheter om drinkbiljetter