• CmD
    Äldre 6 Nov 09:41
    70753 visningar
    653 svar
    653
    70753

    Bilvande brudar i Jönköpingsområdet? Del2

    Tänk vad fort tiden kan gå... Snart tre månader sedan Lilla Li startade den förra tråden.
    Vi är några blivande brudar som träffas någon gång ibland för att fika och ventilera ideer. Bor du i närheten av Jönköping och vill hänga på är du hjärligt välkommen.

    Vi är även öppna för förslag på andra aktiviteter.

  • Svar på tråden Bilvande brudar i Jönköpingsområdet? Del2
  • Shiliz
    Äldre 14 Nov 13:41
    #0

    Lilla Li:Det var billigt för ringen va? Har de nån hemsida guldsmedjan?
    Det stämmer ju det du säger om husen, men hur mycket måste man ha i insats för att bygga ett hus?

  • Lilla Li
    Äldre 14 Nov 13:41
    #0

    Andromeda: Nej jag tycker inte det är dyrt alls. Inte om man tänker att man får ett nytt hus som man inte behöver lägga mer pengar på under de närmaste åren. :) Men många andra kan tycka att det är mycket pengar.

  • korall
    Äldre 14 Nov 13:48
    #0

    10% när du köper gammalt hus och 30% när man bygger nytt har jag hört.

  • Lilla Li
    Äldre 14 Nov 13:53
    #0

    Shiliz: Insatsen har jag ingen aning om. Vi har inte kommit så långt att vi kollat upp med bank och sånt än. Men jag har hört att det inte är någon insats i nya hus. Andromeda, du kanske vet?

    Vi kommer sälja vår lägenhet efter årsskiftet och använda pengar från vinsten till det nya huset. Eller hur det nu blir.

    Tror inte guldsmedjan har någon hemsida... Är du som jag, kollar hellre hemsidan istället för att orka ringa? ;)

  • korall
    Äldre 14 Nov 14:00
    #0

    ursäkta, såg inte ring frågan!

    Han ska sätta i flera briljanter i ringen och då han måste göra den mindre i omkrets kommer den bli bredare också. Max vad vi vill betala för ringen är 4000kr och han lovade att det skulle bli många fina briljanter för det priset tittade på en liknande ring och den givk på 11000kr, så visst blir det stor skillnad i pris att redan ha en ring.

  • korall
    Äldre 14 Nov 14:03
    #0

    tittade inte så mycket på vad de hade för utbud av färdiga ringar då jag från början visste att jag ville använda en ärvd ring.

    Lilla Li: jo men handpenning måste man betala, det är jag säker på. Men som du skrev, Andromeda kanske vet? Vi är också sugna på att bygga nytt, men först om något år eller så.

  • Lilla Li
    Äldre 14 Nov 14:07
    #0

    Aaa... För oss blir det som sagt efter nyår. Då får vi skatta mindre på vinsten för lägenheten när vi säljer den. Fast sen blir det ju antagligen så att vi inte kan sälja vår lägenhet förrän huset står klart - måste ju bo nånstans under tiden! ;)

  • Androm­eda
    Äldre 14 Nov 14:13
    #0

    Vi har inte lagt någon speciell procentsats som handpenning en del har vi lagt men tror inte 30%, vi har ju byggt själva och huset är värt betydligt mer än vad vi lånat och betalat. Vi har inga topplån..

  • Androm­eda
    Äldre 14 Nov 14:14
    #0

    Lilla LI, om ni tänkt bygga tänk på att det minst tar minst 6 mån innan ni kan flytta in, men mer reelt ca 1 år ink all planering, dvs bygglov, kontakt med husföretag m.m...

  • Lilla Li
    Äldre 14 Nov 14:18
    #0

    Andromeda: Jo det tar ju ett tag. Själva husbygget, från bottenplatta till nyckelfärdigt hus, tar 2 veckor med det företag vi tittat på. Vi kommer välja ett hus som är som en byggsats, möjligtvis några små justeringar men inget stort. Så det som kommer ta tid är att planera tillval m.m., få bygglov, ta lån osv. Har beställt kataloger från 6-7 företag så när vi får dem börjar planeringen på allvar! :D Ska bli jättekul!

    Har ni ett arkitektritat hus eller är det "byggsats"?

Svar på tråden Bilvande brudar i Jönköpingsområdet? Del2