• CmD
    Äldre 6 Nov 09:41
    72024 visningar
    653 svar
    653
    72024

    Bilvande brudar i Jönköpingsområdet? Del2

    Tänk vad fort tiden kan gå... Snart tre månader sedan Lilla Li startade den förra tråden.
    Vi är några blivande brudar som träffas någon gång ibland för att fika och ventilera ideer. Bor du i närheten av Jönköping och vill hänga på är du hjärligt välkommen.

    Vi är även öppna för förslag på andra aktiviteter.

  • Svar på tråden Bilvande brudar i Jönköpingsområdet? Del2
  • Lilla Li
    Äldre 14 Nov 11:06
    #0

    Tomterna låg mellan 150000-300000 beroende på storlek och läge. Fanns i Rogberga, Ölmstad, Gränna och Svarttorp. Vi kommer nog leta tomter dels genom husfirman men också privatägda tomter.

  • Shiliz
    Äldre 14 Nov 11:18
    #0

    Ok, men är det billigare om man fixar utan husfirman?

    Förresten, har ni kollat på ringar än?

  • Lilla Li
    Äldre 14 Nov 11:20
    #0

    Jag tror faktiskt det är billigare att köpa genom husfirman. De tomter jag sett utannonserade kostar runt 300000-400000 kr och då tillkommer det ibland att man måste dra vatten och el till tomten. Husfirmans tomter är ju "körklara".

    Njäe vi kollade lite på min vigselring när vi valde ut våra förlovningsringar. Jag vet ungefär hur jag vill att den ska se ut. Han tror att han får vara med och bestämma. ;) Men jag har överlåtit till honom i alla fall att välja vad som ska graveras inuti. Så det får jag inte veta förrän på bröllopsdagen! :)

    Märkte förresten nu att jag glömt förlovningsringen hemma... Tog av mig den när jag diskade igår. Känns jättekonstigt att inte ha den på sig!

  • Shiliz
    Äldre 14 Nov 11:45
    #0

    Hehe, ok. Undra vad han kommer skriva då. Förstår att du tycker att det känns konstigt utan ringen, jag skulle också tycka var jobbigt!

    En dag i juni tipsade ju om dne där bra guldsmeden på barnarpsgatan, tänkte att vi också ska dit då det blir dags för att kolla på ringar.

  • korall
    Äldre 14 Nov 11:56
    #0

    Guldsmedjan ¨på barnarpsgatan, de är helt suveräna! har beställt min ring där nu efter att varit inne flera ggr och hört mig för hur man kan använda den ring jag ärvt. Litar fullt på att de gör ett bra jobb, men får inte ringen förrens i början på januari så får återkomma då hur den blev

  • korall
    Äldre 14 Nov 11:57
    #0

    Ang hustomter: Hur är det med tomtkö uppåt grännaområdet? vet att här i stan får man stå flera år innan det blir nåt. men det kanske är annorlunda via hustillverkarna.

  • Lilla Li
    Äldre 14 Nov 12:05
    #0

    Vi använder oss också av guldsmedjan. Där köpte vi förlovningsringarna och därifrån ska min vigselring komma också. :)

    www.gotenehus.se hade de ett par tomter uppåt Gränna-trakten. Såvitt jag förstod så är de köpklara. Du binder dig ju till att köpa hus via Götenehus också då givetvis, men ändå.

    Sen finns det ju en del privatägda tomter i Gränna som utannonseras. Kolla på www.hemnet.se

  • Shiliz
    Äldre 14 Nov 12:55
    #0

    Korall: Ska du göra om din ärvda ring eller hur ska du göra? Och hur har guldsmedjan med "färdiga" ringar? Alltså om man inte vill designa egna. Är det bra och billigt då också?

    Lilla Li: vad ligger husen på hos hustillverkarna på ett ungefär? Är det mycket dyrare än att köpa ett gammalt hus?

  • Lilla Li
    Äldre 14 Nov 13:00
    #0

    Shiliz: De vigselringar jag kollade på låg runt 2500-3000. Men det beror ju lite på hur de ser ut, hur många stenar det är osv.

    Hela huspaketet - tomt och nyckelfärdigt hus - kommer antagligen landa på ca 2 miljoner. Det är mycket pengar - men köper man att gammalt hus så kommer man antagligen inte vara nöjd och bara flytta in, utan vill renovera, bygga om osv. Så köper man ett gammalt hus för 1,5-2 milj så tillkommer kostnader för ombyggnationer. Det gör det ju inte på de här nya husen. Så resonerar vi, det är det som gör att vi tänker bygga nytt. Då slipper vi dessutom underhållskostnader (för saker som går sönder och behöver bytas ut m.m.) de närmaste 10 åren i princip. :D

  • Androm­eda
    Äldre 14 Nov 13:38
    #0

    Lilla li, måste säga att 2 milj inte låter farligt dyrt. Vi byggde själva nytt på Torps ängar klart-04 och landade ung där när vi gjort allt själva. De som bygger på sista etappen nu, kommer landa kring 3 miljoner+.

    Sen kan även jag rekommendera Guldsmedjan, har kollat ring och vet vilken jag vill ha, jag har kollat ut designen av stenar som de sätter på min ring så det passar ihop. Kommer lägga till eget guld så priset pressas automatiskt då också. De har flera fina ringar att erbjuda och passar inte den exaxt mot din första så fixar dom det...
    Har tidigare också bara hört gott om dem..

Svar på tråden Bilvande brudar i Jönköpingsområdet? Del2