• Brudår­2007
    Äldre 13 Sep 20:08
    39361 visningar
    27 svar
    27
    39361

    min sambos datorspelande går före allt

    Min sambo och jag har varit ihop i snart 5 år. Vi båda är 26.Han är verkligen så himla go och har så otroligt vackra ögon och ett underbart skratt. Alla fina stunder vi har haft är värt mer än alla pengar i världen. Det som gör att jag vet att han är den rätte är för att jag alltid vill ha mer av honom. Det sorgliga i allt detta är att jag får för lite av honom därför att det finns en specifik sak som kommer emellan oss-datorspelande. ´
    Det handlar inte om spelande 1-2 timmar om dagen utan om hela dagar och nätter. Vissa dagar ses vi inte många timmar alls för att han är instängd i datarummet och spelar. Det jobbigaste är när han periodvis vänder på dygnet och går och lägger sig kl 7-8 på morgonen och stiger upp kl 18. Många, många ensamma nätter har det blivit. Det hjälper inte vad jag säger heller för då drar han öron åt sig.

    Jag har aldrig upplevt ett missbruk men jag kan tänka mig att detta kan klassficieras som ett sådant. Just därför att när vi är bortresta och han inte har tillgång till datorspel umgås vi som aldrig förr och han sover med mig på natten. Allt fungerar hur bra som helst då. Men när vi kommer hem igen blir det samma sak igen och han försvinner in i sitt spelande. Eftersom jag vet hur bra det kan vara saknar jag honom så enormt och det gör ont i hjärtat.

    Det jobbiga i detta är att spelandet går före allt annat. Ibland äter han inte på två dagar. Spelandet sätter också stopp för att vidareutveckla vårt förhållande såsom barn, hus osv. Inte kan man ha barn när barnets pappa ligger och sover dagarna i ända.
    Kanske nån känner igen sig och kan ge råd. Vill ju bara att allt ska bli bra.

  • Svar på tråden min sambos datorspelande går före allt
  • Tess_
    Äldre 13 Sep 20:11
    #0

    Känner tyvärr inte igen mig, men vet efter erfarnhet då jag jobbar med spel att det finns telefinlinjer och samtalsgrupper för spelmissbrukare, vet inte om dom bara anser att det ska handla om pengar det kan jag inte tänka mig, kan bara rekomendera dig att ta kontakt med en samtalsgrupp eller ringa och fråga om råd hur du ska gå vidare då din sambo verkligen behöver hjälp innan det blir värre. Lycka till.
    kram

  • Mycket långt kvar
    Äldre 13 Sep 20:13
    #0

    Ställ ultimatum! Skär ner på spelandet, eller så är det slut. Känns som att det är det enda som hjälper... Ett önskemål i ultimatumet kan vara att ni lägger er samtidigt för att sova varje kväll. Han kan spela fram till dess, men sen har ni en stund när ni pratar/myser och sen sover ihop.

    Det är ju helt upp till dig hur du vill att ert liv ska se ut för att du också ska må bra.

    Vad spelar han? WoW?

  • Äldre 13 Sep 20:16
    #0

    Mycket jobbigt läge! Jag förstår att du är frustrerad.

    Nu kanske jag missade nåt i ditt inlägg, men jag måste ändå fråga - vet han att du känner såhär? Att hans spelande står ivägen för att utveckla ert förhållande och att du mår så dåligt av det?

    Han kan nämligen inte läsa dina tankar utan ska han veta hur du tänker och känner så måste de vara ärlig och tydlig mot honom om det. Bara då har han en chans att välja vad som är viktigast för honom.

    Kram!

  • lingon­ben
    Äldre 13 Sep 20:19
    #0

    Där har jag varit och när han spelade 40 h i veckan- lika mycket som han också var borta på jobbet så fick jag nog, för han kunde inte sluta. Tillslut åt vi itne tillsammans längre, eller la oss om kvällen och sov ihop eller såg film tillsammans, han skulle alltid "Groupa" för att nu var de andra "online" och tillsammans med dem spå "Levlar" man så fort.... bla bla bla....
    Jag gjorde precis allt, jämt och ständigt i hemmet.
    "Diska? Måste jag diska så vet du att jag blir på dåligt humör, för ajg tycker inte om det, och då kommer det ju bara gå ut över dig..." så gick han och spelade.
    När han kom hem efter jobbet, slängde väskan på golvet och gick och slog på datorn och skippade middagen man gjort, eller slängde i sig den och var sedan borta framför skärmen resten av kvällen.
    Vi fick göra ett schema för hur han "fick" spela tillslut, för det var helt sjukligt. och att styra över någon är ju vansinnigt, det blir ju ingen lycklig av. Så började han förhandla. "Om jag dammsuger, då måste jag ju ha förtjänat mer tid att spela?!?"
    Kärleken är blin heter det. Jag var blind ett par år, usch så dumt! Sedan åkte han ut med näsan före och ååååh vad skönt!
    Nu har jag en sambo som gör saker med mig, som älskar att vara med mig, som lyssnar, förstår och intresserar sig för oss.
    Jag vet inte hur du ska göra. Ni verkar ju ha det så bra annars, förutom detta spelande. Men visst är det ett missbruk. Tror faktiskt att man kan få hjälp med sådant. Men det beror ju på honom själv... vill han ha hjälp?
    Jag vet själv hur daton slukar ens tid. Den är farlig...

    Ja, det är min erfarenhet. Lycka till!

  • Jozzyl­ecter
    Äldre 13 Sep 20:35
    #0

    Låter definitivt som ett beroende. Kanske vore det bäst att söka hjälp utifrån?

  • Brudår­2007
    Äldre 13 Sep 20:36
    #0

    Mycket långt kvar: Det är nåt onlinespel med pangpang där spelarna jagar varandra med k-pistar. Quake?

    anne på grönkulla: jo han vet såpass mycket iallafall att jag saknar honom på nätterna och att det är jobbigt att han sitter och spelar. men den vanligaste kommentaren jag brukar få är "ja ja" och så var det bra med det ungefär.
    lingonben: Det där lät ju inte allt för roligt. Känner igen mig i mycket i det du skriver. Ditt ex verkade ju vara lite mer resonlig iallafall som ville göra ett schema. Skulle aldrig min sambo gå med på.
    Jag har det också så att jag måste sköta allt för att han sitter och spelar eller ligger och sover för att han suttit uppe och spelat hela natten. Därför har jag lagt ner allt vad bröllop heter. Varför ska jag ägna all min tid åt att leta efter fotograf, festlokal ja gu´vet allt, när hela hans "engagemang" finns i spelandet? Nä fy sjutton.
    Vad skönt för dig att det ordnade sig.

  • Äldre 13 Sep 20:38
    #0

    Hmm. Om jag vore i dina skor skulle jag kräva att han tar din oro på allvar om ert förhållande ska ha en chans... Tyvärr. men jag inser att det inte är så lätt när man står mitt i det.

    kram!

  • Jozzyl­ecter
    Äldre 13 Sep 20:40
    #0

    Såsom ert förhållande ser ut nu skulle jag aldrig komma på tanken att börja planera för bröllop. Ändring eller... ut. Sad but true.

  • Brudår­2007
    Äldre 13 Sep 20:49
    #0

    Problemet är hur jag ska få honom att förstå min oro.Han är inte så mycket för att prata "djupa" saker. Det som bekymrar mig också är att han inte bara slösar med min tid utan också sin egen. Han har en 4-årig utbildning bakom sig som kan leda till att han får ett riktigt bra jobb som möjliggör bilköp,barn,osv men den möjligheten försummar han. Så fruktansvärt jobbigt med en sån här situation!

  • Fröken J
    Äldre 13 Sep 20:58
    #0

    Håller med övriga - du kan inte vara kvar i ett sånt förhållande. Eller rättare sagt - det ÄR0 inget förhållande ni har, han har ju ett förhållande med datorn och har dig som någon markservice... Det låter som om de här killarna inte är vuxna utan snarare är barn "Får jag spela mer om jag dammsuger?"

    Jag har ingen erfarenhet av datorspelade kille men väl av samma typ, dvs någon som ständigt prioriterade annat före mig/oss och som blev arg och betedde sig som en barnunge när jag ifrågasatte hans beteende och krävde annat. Dessvärre stod jag ut på tok för länge, och som tur var träffade han en annan tjej och gjorde slut, annars hade jag förmodligen varit kvar där än, för jag visste inte hur det kunde vara och hur det SKA vara i ett bra och vuxet förhållande. Det vet jag nu. Jag är gift med en underbar man och jag vet att jag alltid är hans nummer ett, självklart kan vi göra saker var och en för sig och ha olika intressen men vi prioriterar varandra och gör allt för att den andre ska må bra för att vi älskar varandra. I vårt förhållande är vi ämlikar - det var jag inte i närheten av i mitt gamla förhållande.

    Rådet? Du är värd något mer. Få din kille att söka hjälp. Vill han inte det så hoppas jag att du har styrkan nog att lämna honom, jag vet att det är skitsvårt, men om han inte älskar dig så mycket att han kan lägga av med sitt sjukliga spelande för din skull så har ni ingen framtid tillsammans, då finns din framtid någonannanstans. Önskar dig all styrka och all lycka i världen.

Svar på tråden min sambos datorspelande går före allt