• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244139 visningar
    289 svar
    289
    244139

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • bjatch
    Äldre 16 Nov 11:32
    #0

    Rugbytjej
    räcker inte det med att sluta äta godis och socker????

  • pickol­ina
    Äldre 16 Nov 12:11
    #0

    soomzy
    Skratt... Ja det var min tanke oxå!.. :) Men som sagt, jag tyckte bara att det var en kul grej och inget jag egentligen bryr mig om... :)

  • Shanno­n
    Äldre 16 Nov 13:15
    #0

    ja.. jag har läst det där med ölen, min kille drack mycket öl i början när vi träffades, men nu dricker han nästintill aldrig...
    pickolina, gjorde du testet direkt när du vaknade på morgonen?

  • bjatch
    Äldre 16 Nov 13:18
    #0

    Shannon
    dicker du öl själv???

  • Sara o Oskar
    Äldre 16 Nov 13:31
    #0

    Vet inte vad de andra sagt. men testa att använda olja istället för glidmedel. barnängen är kanon. Då de flesta glidmedel innehåller vatten torkar dessa ut slemhinnorna, olja däremot återfuktar dina slemhinnor samtidigt som du kan njuta ev sex.

  • pickol­ina
    Äldre 16 Nov 13:38
    #0

    Shannon
    Jappz, jag gick upp och gjorde testat omedelbart efter jag vaknat.. Sedan gjorde jag testat igen direkt efter det första testat, bara för att kolla liksom... Åt inget, drack inget etc...

    Sara o Oskar å alla andra
    Olja är kanon MEN använd ALDRIG olja om ni anv kondom, för oljan förstör kondomen och då fungerar den inte längre som ett fullgott skydd. Bara så ni vet...

  • Shanno­n
    Äldre 16 Nov 18:37
    #0

    bjatch; nej, jag är världens mest fanatiska nykterist :) inte en droppe alkohol går igenom denna kropp:)
    vi använder också olja.. aco's badolja eller pjur's silikonbaserade glidmedel...

  • cissig
    Äldre 16 Nov 19:25
    #0

    Angående testet vet jag inte vad jag ska tro.. många kan ju ha candida utan att besväras av den, eller ås är det bara ett falskt test för att få sälja så mkt som möjligt.

    Men min nuvarande svampinfektion är iaf ingenting i jämförelse med hur det varit innan, så vad kan man tro annat än att det är dieten o medicinerna som sätter in.. hoppas iaf på det.

    Angående vad mna kna äta.. jag tänkte också så i början. Vad ska jag egentligen äta då?
    Men det finns mycket!
    Man får äta:
    *Allt kött utom gris (lite mindre nötkött också) Griskött innehåller tydligen ofta mögel.
    *All fisk
    *Alla grönsaker utom majs, kålrot, potatis, rödbetor (de är stärkelserika).
    *Ägg
    *Yoghurt, fil och syrade mjölkprodukter (gräddfil, creme fraiche t.ex.) Även grädde går bra.
    *Nötter och frön
    *Gröna äpplen (konstigt nog)
    *Ost i sparsamma mängder
    *Bär

    En dag kan se ut så här:
    Frukost: Kokt ägg med makrill i burk.
    Fil med blåbär och linfrö
    Lunch: Köttfärsfyllda paprikor med en sallad

    Middag: Gratinerad broccoli med pestotorsk och sallad.

    Som snacks äter jag mest morotsstavar och nötter.

    Efter två veckor får man lägga till typ knäckebröd utan jäst (finns några bra sorter), fullkornsris, quinoa och sånt.
    Funkar jättebra hittills.
    Men som jag sa viktigt att läsa innehållsförteckningar, socker döljer sig i allt allt allt. Likaså döljer sig jäst o vinäger i mkt.

    Och ja.. man går ner i vikt litegrann. Jag har väl gått ner tre kg ca på 3 veckor. Man blir dessutom piggare och håller sig mätt längre.

    MEn jag ska inte predika här. Jag är bara såå glad om det kan hjälpa någon.

  • pickol­ina
    Äldre 16 Nov 19:42
    #0

    Uffa, "mindre" gott skulle jag säga..! Not my "cup of tea"...

  • Rugbyt­jej
    Äldre 16 Nov 20:31
    #0

    Tack för svaret cissig... men, låter inte så supergott, undrar om jag skulle klara det... hehe. Nån dag ska jag dock försöka!

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!