• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244067 visningar
    289 svar
    289
    244067

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • pickol­ina
    Äldre 15 Nov 19:25
    #0

    Shannon
    Var på sidan finns testet? Hittar det inte.. Är i och för sig helt nyvaken men.. *s*

  • pickol­ina
    Äldre 15 Nov 19:35
    #0

    Shannon
    Var inget, nu börjar suddigheten i ögonen försvinna så jag kan läsa...hittade dvs... :)

  • cissig
    Äldre 15 Nov 22:42
    #0

    Hej igen..
    Jo jag har gjort det där testet precis när jag hade börjat med dieten och det visade mkt riktigt att jag hade svamp i kroppen. Hoppas bara det är riktigt, men det borde det ju vara.

    MIn diet har hållit på i tre veckor snart och det har gått hur bra som helst, helt fri från allt sötsug nu och mina vänner börjar ta efter och vill vara lika "nyttiga". Det är kul att man måste ta tag i sig själv och hitta nya recept och så. Så bara positivt hittills. Plus att "svampinfektionen" jag har nu fortfarande verkar vara väldigt lindrig. Jämfört med de föregående som varit riktiga pains!

    Så jag hoppas hoppas, men det är svårt att vara för optimistisk för man är så rädd att bli besviken.

  • Shanno­n
    Äldre 16 Nov 00:06
    #0

    kommer du göra experimentet pickolina?

    Kul att den verkar fungera för dig cissig!
    infektionen kanske är lindrig för att svampen håller på att dö hos dig.. den får ju ingen näring nu :)
    ja, candida dieten verkar bra överhuvudtaget, människan är ju egentligen inte gjord för att få i sig så mycket vitt mjöl och socker som den får i sig nuförtiden...
    Frågan är bara om jag klarar det.. :)
    cissig och silverdrake, har ni msn förresten?

  • pickol­ina
    Äldre 16 Nov 00:21
    #0

    Shannon
    Yes, ska försöka komma ihåg det i morgon bitti när jag går upp... Lite skoj, oavsett resultat... :)

  • soomzy
    Äldre 16 Nov 02:21
    #0

    Men snälla tjejer. Kom igen... det känns ju som att den här dieten hade fungerat jättebra för 100 år sen, precis som att dra ut en tand när man har ont. Det finns modernare metoder och då menar jag inte krämer och vagioatorer. Ingen utav mina gynekologer har skrivit ut krämer eller rekommenderat det.

  • cissig
    Äldre 16 Nov 09:42
    #0

    Jag tycker inte dieten är som att dra ut en tand när man haront. Att ha diet är som att ha diet så man ska slippa dra ut den där tanden. MEN jag tycker inte vi ska hålla på och beskylla varandras metoder, jag ser inte ner på någons metod här. Det enda jag vill är att kanske hjälpa någon. Men jag VET bara att det har fungerat för många. Kemiskt framställda läkemedel är det man ska ta till i sista hand.

    Shannon: jag kom på en sak som jag har läst nånstans. Det var att tjejer som har pojkvänner som dricker mkt öl lätt får svamp just efter sex. Vet inte om det kan vara nåt tips?
    Och du kommer klara dieten det lovar jag! Jag om nån kände uppgivenhet inför det, men det har gått så mkt över förväntan.

  • pickol­ina
    Äldre 16 Nov 11:10
    #0

    Shannon
    Jaha, då har jag gjort testet... Två gånger direkt efter varandra, med olika resultat..så om testet är så trovärdigt kan man ju undra... Hur som helst så var det ju inte därför jag gjorde testet, utan mer på skoj... Båda visade i och för sig på svamp, mer eller mindre... Inget som jag "lider" av dock eftersom jag inte har några som helst problem med underlivssvamp eller liknande.... :)

  • Rugbyt­jej
    Äldre 16 Nov 11:30
    #0

    cissig:

    Snälla, har du lust att skriva ner dieten exakt, alltså vad du åt/äter osv. inte bara vad man INTE ska äta, känns som att allt är uteslutet då Har i och för sig inte problem med svamp nu för tiden, men misstänker att jag har ganska mycket candida i kroppen (vita beläggningar på tungan, inte helt balanserad mage och akne som blir bättre när jag inte äter socker alls) så nån gång får jag väl vara stark nog att ta tag i problemet... Vad duktig du är som har klarat av det!! Går man inte ner i vikt på köpet också?! Perfekt i så fall, hehe.

  • soomzy
    Äldre 16 Nov 11:30
    #0

    cissig
    Jag säger bara vad jag tror... Ta inte illa upp är du snäll! Berätta gärna om det hjälper.

    pickolina
    kanske för att alla människor har svamp om de gör testet... för att alla ska gå på det som de säger...

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!