• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244012 visningar
    289 svar
    289
    244012

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • Shanno­n
    Äldre 14 Nov 14:30
    #0

    cissig: jag har bestämt mig att testa den där dieten som står på hemsidan du visade... har fått svamp igen nu... tto krämen funkade inte... *snyft*

  • cissig
    Äldre 14 Nov 21:27
    #0

    Usch och fy! Nu är svampen tillbaka. Och jag som trodde och hoppades på den här dieten. Men jag ska ändå ge det längre tid. Det kan ju tydligen ta tre-fyra månader innan man slipper svamp. Den här gången kliar det av någon anledning inte heller, utan bara "geggan" :(...
    Tycker ändå att jag känt mig fullkomligt frisk under den tiden jag slapp den, vilket inte har hänt innan. Magen har dessutom blivit mindre orolig, så jag hoppas hoppas att det sakta men säkert ger effekt.

    Shannon: Jag hoppas det går bra för dig. Det är viktigt att äta svampmedicin samtidigt som diet, plus mjölksyratabletter.

    Är det någon här inne som har använt Vivag i förebyggande syfte? Till exempel under de perioder när man vet att man har lätt att få svamp (för mig innan mens)

    Orkar inte med det här mer!

  • soomzy
    Äldre 14 Nov 22:19
    #0

    Har någon testat yoghurt? Jag fick höra på life butiken att man skulle använda det om ingenting annat har hjälpt!!! Ska testa, fast nu har jag fått nånting som heter cortimyk som jag ska testa först. Sen så ska jag prova yoghurten. :) *håller tummarna*

    cissig
    det behöver inte vara svamp. Kolla det med gyn, jag trodde också att jag hade svamp många ggr men det var det inte, bara som du säger gegga...

  • soomzy
    Äldre 14 Nov 22:24
    #0

    ps. vad är det som säger att den här dieten ska funka? Jag tror att det är mest psykologiskt. Jag har gått på GI diet, vilket är nästan samma som den här dieten och märkte ingen som helst skillnad. Jag tror det var för att jag började med dieten för att gå ner i vikt än att bli av med svampen. Det är nog bara psykologiskt. Sen säger de här att man ska döda svampen på det sättet, om man läser vad tabletter gör: De tar livet av all svamp som finns i kroppen, jasså om det nu ska vara samma sak så varför funkar inte den "bevisade" formen? Alltså tabletterna? Sen om man läser på de här människornas sida så rekommenderar de massor med grejer som DE kan tjäna pengar på. Jag skulle inte lita på vad de säger... faktiskt!!

  • silver­drake
    Äldre 14 Nov 23:17
    #0

    jag har testat vivag, fukade väl sådär... kan varken säga bu eller bä faktiskt....inget underverkande botemedel iallfall..

    och jag tror också mkt på den psykologiska biten som en liten bov i spelet när man dras med svamp länge....så fort jag börjar tänka svamp och oroa mig över det så kommer det som ett brev på posten...när jag försöker glömma det brukar det lätta....

  • cissig
    Äldre 15 Nov 09:45
    #0

    Jag vet inte angående dieten. det är klart att man ska vara skeptiskt. Men det känns ju ändå logiskt att inte ge svampen den mat den äter. Och samtidigt ge medel som dödar den. Känns som man får vara öppen för allt när man har mkt svamp.

    Och vad gör man åt den dumma sjukvården som vägrar ta tester utan bara säger: "Testa pevaryl och om besvären försvinner då är det svamp". Inte tal om att kolla exakt vad det rör sig om.
    Blir så trött.

    "Svampen" eller vad det nu är verkar iaf (ta i trä) inte blomma ut som den brukar...

  • cissig
    Äldre 15 Nov 09:46
    #0

    Sen vet jag inte om man ska tro på alla undermedel, men man måste ju också tänka på att alla läkemedelsföretag också bara vill tjäna pengar. Pevaryl och Canesten hjälper ju absolut inte i längden heller.
    Är en djungel :)

  • pickol­ina
    Äldre 15 Nov 11:59
    #0

    Tjejer, BYT GYNEKOLOG om ni inte får bra hjälp! Jag gick med konstanta problem en lååång period för en herrans massa år sedan. Den sista penicillinkuren jag fick var 4 olika mediciner som jag skulle äta i 6mån tid. Hur som, av andra skäl så var jag tvungen att byta gyn och på den mottagningen så kollade de alltid vad som var orsaken, om det var svamp eller obalans eller båda osv och hjälpte mig efter att de visste orsaken. Det var ALDRIG tal om receptfria medel, till varken svampen eller obalansen, som dessutom gav exakt samma symptom men behandlas olika. Så ta aldrig för givet att det är svamp ni har! Hur som helst, min nya gyn lyssnade och var noga med att ge rätt hjälp.. Jag har känsliga slemhinnor och kommer alltid att vara överkänslig och måste vara noga med hur jag sköter mig, men jag har inte haft några större besvär de senaste 10åren...sedan jag bytte gynekolog... Om ni inte får bra hjälp så leta upp en annan gyn! Det handlar ju om eran hälsa!!!

  • Shanno­n
    Äldre 15 Nov 18:37
    #0

    jag har läst lite om alternativa mediciner, när jag flyttar till england tänker jag testa något som heter vitaklenz och threelac, naturmedel som sägs ta bort candidan i hela kroppen...
    angående dieten så sägs det att man blir vvärre ett par veckor och sedan blir bättre, att svampen kämpar för att hålla sig kvar, och då får man svampinfektioner det heter "dying off period" men att det sedan blir bättre, många hoppar av dieten under den perioden för att de tror att det inte fungerar... jag vet inte vad jag ska tro, men min diet börjar i alla fall nästa vecka. '
    jag testade sakyfem, något som liknar lactal och det hjälpte inte som förebyggande. vivag och lactal tycker jag inte heller hjälper som förebyggande..

    det finns ett test man kan göra för att se om man har för mycket candida i kroppen, jag gjorde det igår och enligt testet så har både jag och min pojkvän för mycket candida i kroppen... testet är superenkelt och finns på den här sidan

    www.ghtdirect.com/threelac_main.aspx

    skulle vara intressant om ni som har svamp gjorde samma test och berättade hur det gick här, för att se om teorin håller lixom...
    pickolina, det skulle vara intressant och se om det blev nått utslag för dig också i testet, om du har candida kvar alltså...

    nu betyder det ju inte heller att testet är rätt för på den sidan försöker de sälja en produkt men ändå.. :)

    jag ska i alla fall beställa tid hos en ny gyn imorgon!

  • Shanno­n
    Äldre 15 Nov 18:38
    #0

    menade förstås "salufem" inte sakyfem :)

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!