• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244032 visningar
    289 svar
    289
    244032

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • cissig
    Äldre 12 Nov 13:01
    #0

    Hej! Jag vill inte förringa vad ni tror att ni har för anledningar till att få svamp. De är säkert rätt.
    Men som INgemar här hade skrivit kommer svampen från tarmkanalen. Och även om underlivet är i obalans så skulle vi inte få svamp om vi inte hade den i oss från början. Den kommer inte utifrån!

    Svampen lever på socker, och får den inte socker dör den. Jag vet bara att många många har blivit hjälpta av diet, och det var det jag ville tillägga för att möjligtvis hjälpa någon.

  • Rugbyt­jej
    Äldre 12 Nov 13:15
    #0

    Jag håller med cissig. När mina svampproblem var som värst trodde jag att jag skulle dö (bildligt talat alltså), svamp är så hemskt! Det kliade och sved så att jag höll på att bli tokig och jag grät ofta och var otröstlig, satt och läste på internet, om och om igen... Diflucan hjälpte för stunden, men sen kom ju skiten tillbaka. Det som botade mig var att under ett par månader ta bort all socker ur kosten, jag åt fortfarande bröd och pasta, men försökte även hålla nere på det lite grann och så åt jag mest fullkornsprodukter. När svampen inte får näring så dör den och sporerna till slut ut. Jag tror att det kan vara räddningen, men man måste vara stark och hålla ut. Lycka till, jag lider med er!! Vet så väl hur hemskt det är...hu!

  • pickol­ina
    Äldre 12 Nov 15:05
    #0

    Tja, det är kanske olika för olika personer. Jag blev av med mina problem utan att ändra kosten alls och under perioder av matmissbruk har jag levt på vitt bröd, kakor, bullar och allt möjligt annat som mest bara innehåller socker... Utan några som helst problem. Dels så kanske man omedvetet även ändrar andra saker när man ändrar kosten och sedan tror att kosten påverkat mer än den gjort. Dels så kan tron försätta berg. Å dels så kanske det faktiskt kan hjälpa för vissa, som kanske är känsliga för just socker osv... Men jag tror att som den där gynekologen skrev att det oftast är av mindre betydelse, rent generellt dvs.

  • Rugbyt­jej
    Äldre 12 Nov 16:08
    #0

    Rent generellt så tror inte jag heller att socker är boven i dramat, men jag menar att om man väl drabbas av svamp som är svår att få bukt med så är ett bra sätt att strypa näringstillförseln - genom att utesluta socker från kosten.

  • Shanno­n
    Äldre 12 Nov 19:12
    #0

    soomzy; ja, min pojkvän har också behandlat sig, men inte med diflucan utan med canestenkrämen. det är nog inte många gynekologer som går med på att skriva ut diflucan till en kille...

  • cissig
    Äldre 13 Nov 17:12
    #0

    Hej igen.. en sida jag har haft mkt nytta av är den här:
    www.yeastinfectionadvisor.com/
    Där står det mesta!

    Jag tror det är individuellt från person till person. Men intressant iaf

  • Johann­aringe­r
    Äldre 14 Nov 12:49
    #0

    Har precis fått min första svampinfektion. Fy helvete! Jag vill bara ta ett rivjärn och köra igång med därnere. Om man ändå kunde få fem minuters paus från svedan och klådan...! Har en fråga, är det avnligt att det gör lite ont när man kissar vid en svampinfektion, eller är det bara jag som har det? Skönt att höra att Pevaryl svider för andra också, jag blev livrädd när det började "brinna i trosorna.."

    Fy.. nu är jag ju livrädd för att jag också ska få tillbaka skiten gång på gång.. Usch! Jag vill bara att det ska försvinna!

  • Shanno­n
    Äldre 14 Nov 12:54
    #0

    ja, det kan svida när man pissar... canesten är bättre än pevaryl..
    vi får hoppas att du är en av de som har tur att bara få det några få gånger under sin lifstid... håller tummarna för dig och hoppas det blir bättre

  • Johann­aringe­r
    Äldre 14 Nov 13:17
    #0

    Shannon
    Tack för tipset om canesten. Har precis börjat behandla med pevaryl, så jag får väl köra klart den kusren, men om det blir någon "nästa gång" så köper jag absolut canesten istället. Hur 17 kan de göra en medecin mot svamp som svider?? Det svider och kliar tillräckligt som det är..

  • Shanno­n
    Äldre 14 Nov 14:28
    #0

    ja jag håller med, har läst att vissa människor är allergiska mot pevaryl.. tycker du borde fortsätta med pevaryl vagiatorierna eller hur man nu stavar :) och sen kanske gå och köpa canesten krämen och fortsätta smörja med den istället för pevarylkrämen... för för mig kändes det nästan som att pevarylkrämen sved mer än själva svampen... ALDRIG att jag använder den igen... känns som frätande klipulver på tub...

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!