• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244021 visningar
    289 svar
    289
    244021

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • pickol­ina
    Äldre 6 Nov 22:07
    #0

    Jag får känningar jätte ofta... Men då smörjer jag noga tills det går över. Så att det inte utvecklas till några större problem/värre besvär. Men obalans kan man få lätt och ofta, precis som med svamp och det kan som sagt ge exakt samma symptom. Oavsett om man pratar om obalans eller svamp så måste man försöka förebygga det. Det är A och O... Om man sedan får besvär ändå så behandlar man med RÄTT typ av behandling. Men som sagt, att förebygga är det viktigaste.

    Jag hade konstanta problem under en lång tid men efter jag blev av med det så har det bara blommat upp ordentligt några få gånger. Däremot så kan jag få känningar nästan dagligen vissa perioder...men eftersom jag lärt mig de knep som fungerar för just mig så blir det aldrig några värre problem... Gudskelov! Så, förebygg, förebygg, förebygg! :D

  • cissig
    Äldre 11 Nov 12:49
    #0

    Jag har läst en del av svaren här i forumet. Och mitt råd är att gå till en homeopat/biopat för att få ordning på problemen. Som många här säkert har erfarit hjälper det inte att följa de "vanliga" råden med bomullstrosor, tvätta med olja osv. Självklart är det bra och jag gör det själv, men det är något mer som ligger bakom.

    Enligt min biopat hade jag candida som det heter i tarmen och det är härifrån vaginan blir infekterad gång på gång så fort immunförsvaret där är det minsta nedsatt. Immunförsvaret går inte att göra så jättemycket åt, våra hormoner ser t.ex till att immunförsvaret blir nedsatt varje månad för att inte stöta ut ett befruktat ägg.

    Därför gäller det att komma åt problemet. Och enligt henne gör man det genom en svamp-diet plus svampdödande medel plus probiotika (mjölksyrabakterier).

    Svampdieten går ut på att man inte äter pasta, ris, potatis, bröd, frukt, mjölk (yoghurt o syrade produkter ok). Man äter inget som innehåller socker, vinäger, jäst eller svamp.
    Istället äter man rent kött och grönsaker. Griskött ska undvikas eftersom det ofta kan innehålla osynligt mögel.

    Den strängaste dieten kör man i två veckor, därefter kan man börja lägga till lite lite ris, kanske lite gröt, lite 100 % fullkornspasts osv. Sen fortsätter man dieten i tre-fyra månader och efter det blir väldigt många hjälpta, ca 95 procent.

    Jag har själv gått på dieten i två veckor nu, och visst är det jobbigt i början. Man är jättesugen på godis mm. Men det GÅR! Och till slut inser man hur nyttigt man lever och hur bra man mår.

    Jag ska inte säga att detta hjälper än. Jag är orolig varje dag för att jag ska börja känna nåt. Men jag hoppas hoppas!

    Enligt min biopat ska man abslut inte använda apotekets svampmedel och diflucan och liknande ansåg hon var rena rävgiftet som dödar lika många snälla bakterier som det dödar svamp. Därför får många tillbaka besvären efter behandling eftersom svampen bara blir försvagad. Är då tarmens immunförsvar samtidigt försvagat kan svampen lätt blossa upp igen.

    Jag tycker det är konstigt att sjukvården aldrig nämner den här dieten eller ens att man behöver fylla på med goda tarmbakterier om man äter en svampkur. Till och med jag som äter en snäll naturläkemedels-svampdödare har fått öka dosen med mjölksyra till det tredubbla.

    Jag hoppas på den här metoden, att den ska hjälpa mig.
    Alla tips är bra här och jag vet hur fruktansvärt det är med svamp. Man blir galen.

    Någon annan som provat det här`?

  • Shanno­n
    Äldre 11 Nov 16:43
    #0

    jag har försökt sluta med bröd, socker osv. Men eftersom jag inte åt speciellt mycket av det sedan tidigare så tror jag inte det är det som leder till svamp. För att man ska få svamp så krävs det ju att det ska bli en "obalans" i underlivet (den sura miljön försvinner) så att svampen får chans att växa till sig. Så det man äter borde väl egentligen inte ha så stor betydelse?
    och det där med att svampen skulle vandra mellan analen och underlivet, vet inte om jag kan gå med på det heller, i alla fall inte om man är någorlunda renlig.
    många får svamp utan att följa en enda regel för att INTE få svamp, tror 99% av alla svampfria kvinnor visst äter en massa bröd osv.
    Jag tycker det verkar som om de flesta tjejer med svamp har känslig eller torr hy och att de är känsliga för förändringar i surhetsgraden i underlivet...
    jag vet själv att det är när jag började ha sex som jag fick problem, innan dess fick jag inte svamp. så mina problem är nog en produkt av "irriterade" slemhinnor.. inte av vad jag äter...

  • soomzy
    Äldre 11 Nov 16:52
    #0

    Hej!
    Jag tror inte heller så mycket på det där med att vad man äter påverkar en på det sättet. Mina problem började när jag flyttade till Uppsala där vattnet är mycket annolunda och det är mycket torrare i luften. I samband med flyttet fick jag även problem med min hy, det började flagna (tror jag det heter) och så. Och jag har egentligen mina största problem nu i de här månaderna tills det bröjar bli sommar och så. Grejen är det också att väldigt få kvinnor i varmare länder har problem med svamp/vestibulit och liknande. jaja det är min teori.

  • silver­drake
    Äldre 11 Nov 21:27
    #0

    det står ju på m-kopp manualen att man kan sköja den i utspädd Molkosan (finns på hälsokost) som är som mjölksyra eller nått, borde inte det bli samma sak som ellen-tamponger?? har inte provat det själv men funderar på det...

  • silver­drake
    Äldre 11 Nov 21:29
    #0

    shannon

    jag tror också att det har med torr/känslig hy att man får svamp, har torr hy på övriga kroppen och ansikte, och jag hade inga problem alls innan jag började med sex.

  • soomzy
    Äldre 12 Nov 01:25
    #0

    Jag hade problem innan sex men inte så här mycket. Men jag tror att sex blir för påfrestande för den redan torra och känsliga huden bara.

  • Shanno­n
    Äldre 12 Nov 02:35
    #0

    Tjejer, jag skrev till en gynekolog som heter Ingemar Joelsson och frågade om kronisk svamp, såhär svarade han!

    Information om Candida vaginalis
    Jag svarar på så många svampfrågor att jag insett nödvändigheten av ett ?standardsvar? med den viktigaste informationen. Jag har ju dessutom ganska detaljerad info på mina webb-sajter, www.naturmedel.org och www.kvinnhalsa.se

    1. Svampinfektioner är alltid återkommande. Det tar i regel cirka tre veckor innan svampen kommer tillbaka in i slidan eller angriper de yttre könsdelarna. Svampen finns ju hela tiden i tarmkanalen. Och boten går ju ut på att minska svampinnehållet i tarmen.

    2. Det räcker aldrig med en engångsdos. Jo visst kan man känna en förbättring ? men det går aldrig att minska svampinnehållet i tarmen tillräckligt mycket med en engångsdos.

    3. I regel behövs kurer på två till tre veckor med 50 mg Diflucan per dag. Och sedan ny kur efter cirka 3 (eller 4) veckor. Det är den tid det tar för svampsporer att växa ut till nya ?hyfen?.

    4. I regel kommer ju svampen till slidan från den egna tarmen, svampen vandrar över mellangården. Men det är ju också så att svamp överförs med samlag. Det är ju ett välkänt förhållande att män inte har symtom ? både pung och penis ligger ju i en ganska ?fri miljö? i motsats till blygdläppar och slida. Men det är ju helt klart att kvinnan återinfekteras med svamp vid varje samlag. Skall kvinnan bli fri från svamp måste båda parter behandlas samtidigt (och med lika långa kurer).

    5. Sen är det ju så i den krassa verkligheten att det förekommer ytterligare smittkällor. Skall Du bli fri från svamp är det ett MÅSTE att det inte förekommer någon (några) andra sexualpartners för någondera av Er.

    6. Om man tar hänsyn till allt detta så har diet (socker eller ej socker) eller spiral eller trosor mindre betydelse ? ja i det senare fallet får det inte vara syntet ? det måste vara 100 % bomull.

    7. Tvål går i regel bra att använda och är faktiskt ett måste för att hålla borta avsöndringar från slemhinnan hos både man och kvinna. Men det viktiga är att tvålen inte är parfymerad. Barnängens barntvål är bra.
    Ja, det är väl det väsentliga. Går svampen inte bort med iakttagande av alla dessa råd ? jag, då måste Du odla svampen och artbestämma den och resistensbestämma den. Jag har också skrivit om tre olika svampmedel på min webb.
    Hårda bud - Lycka till!

    Jag har aldrig varit med om att det inte går att bli av med svamp. Och då har jag ändå varit gynekolog vid sjukhuset i San Juan, Puerto Ricco ? där det är 90 % luftfuktighet och mer än 30 grader varmt varje dag - och människor har ohämmat samlag på beachen med såväl kända som okända partners. Mer än 90 % av alla kvinnliga patienter vid kvinnokliniken sökte för svamp. Jag är en luttrad gynekolog.

    Bästa hälsningar
    Ingemar Joelsson

  • Shanno­n
    Äldre 12 Nov 02:39
    #0

    tror molkosan har samma funktion som lactal, surgörande medel...

  • soomzy
    Äldre 12 Nov 03:13
    #0

    Shannon
    har din kille behandlat sig nån gång?

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!