• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244082 visningar
    289 svar
    289
    244082

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • pickol­ina
    Äldre 5 Nov 16:25
    #0

    Tjejer, det är därför jag sagt att ni ALLTID ska gå till gyn och begära att de kollar vad det är! Jag har skrivit otaliga gånger att obalans kan ge EXAKT samma besvär som svamp och man skapar bara mer problem genom att fortsätta att felbehandla...

  • soomzy
    Äldre 5 Nov 17:56
    #0

    silverdrake

    jag känner precis samma sak. Det är torrt och det kommer typ vita grejer och så, ursäkta att jag beskriver det så, gyn sa att det inte var svamp. Min gyn sa att jag skulle gå utan p-piller i några år för att det ska gå över. Mitt problem är att mitt underliv är ganska omoget. Jag har inte mognat tillräckligt mycket (tydligen) och då var det inte bra att proppa i sig hormoner.

    pickolina
    hur behandlar man obalans då?

  • pickol­ina
    Äldre 5 Nov 18:11
    #0

    Jag fick medel utskrivet av gyn. Vet inte om det kanske var samma medel som numera finns receptfritt på apoteket.. Ingen aning, detta var ju massor av år sedan.

    Sedan har jag lärt mig att förebygga och behandla vid minsta tecken på besvär, för att förhindra att det blir riktigt svåra problem.

    Om det är obalans så kan gyn svara på det. De ser det i sitt microskåp eller vad det nu heter.... Så man kan alltid få svar på vad det är som är fel hos gyn och hjälp med hur man ska behandla.

    Men jag säger som jag alltid sagt:

    *smörj med vitt vaselin regelbundet, mer vid behov/besvär.
    *lufta ofta.
    *kissa efter sex.
    *ha aldrig sex utan att vara riktigt upphetsad.
    *använd ej trosskydd eller bindor.
    *använd ellen-tamponger vid mens, som återställer balansen i underlivet.

    Osv osv....

    Sist jag fick besvär så orkade jag inte gå till gyn och kolla om det var svamp eller obalans... Så jag behandlade med vitt vaselin som vanligt och väntade tills det gått över. Sedan anv jag Lactal för första gången, för att försäkra mig om att balansen var återställd.

  • pickol­ina
    Äldre 5 Nov 18:15
    #0

    Ellen-tampongerna är verkligen suuuuper! Har man problem med att man lätt får obalans i underlivet, vilket jag har så är det perfekt att på ett skonsamt och milt sätt kunna hjälpa till att återställa/behålla rätt balans och på så sätt minska att problemen eskalerar...

  • soomzy
    Äldre 5 Nov 22:00
    #0

    pickolina
    haha, det sista lät verkligen som taget direkt ur en reklam :)

    Jag brukar få mest problem när jag just använder tamponger, så jag vet inte om jag vågar använda ellen heller. Nu har jag börjat med nånting nytt som heter m-kopp. Hoppas det hjälper :)

    Kan lactal eller vivag hjälpa mot obalans?

  • Shanno­n
    Äldre 6 Nov 08:24
    #0

    mm lactal och vivag hjälper mot obalans... vivag föredrar jag eftersom det inte känns som den rinner ut på samma sätt som lactal.. och så svider den inte heller..
    ellen tamponger tycker jag själv är som vilka tamponger som helst, jag tror nästan jag fick värre problem av dem.. tror det står någonstans att det tar ganska lång tid innan de ger effekt, att man måste använda dem under flera mens perioder, men har man bestämt sig för just ellen tamponger och inget annat märke så är de nog bra..
    med t.ex vivag är det så att man måste lägga in en kapsel varje morgon och kväll i en vecka för att lactobacillerna ska bli en del av den egna bakteriefloran

  • pickol­ina
    Äldre 6 Nov 11:54
    #0

    Precis som Shannon skriver så är Lactal och Vivag just för att återställa balansen.

    Hur bra man tycker att ellen-tampongerna är, är säkert individuellt. Som allt annat.. Jag gillar dem.. Jag anv enbart min menskopp förra mensen men denna gång kommer jag nog att kombinera menskoppen med ellen-tamponger.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 6 Nov 20:20
    #0

    pickolina och Shannon

    Det kanske är så att jag lider av återkommande obalans i underlivet då eller nåt :) Haha...

    Ska testa vivag och se vad som sker.
    Kan obalans försvinna av sig själv?

  • pickol­ina
    Äldre 6 Nov 20:45
    #0

    soomzy
    Alltså, man måste förebygga och behandla obalans. Precis som när man har problem med svamp.

    Ellen-tampongerna tex är inget jag ser som något mirakelmedel men de återställer balansen och eftersom man har mens regelbundet så återställer man då balansen regelbundet och det är inte helt fel när man har lätt att få obalans.

    Sedan måste man lära sig vad som fungerar för en själv... För mig är det vitt vaselin, det är mitt mirakelmedel. Utöver det så undviker jag trosskydd och bindor, då jag vet att de ställer till det för mig.

    Jag har anv min menskopp två mensperioder och fått problem båda gångerna så nu kommer jag antingen återgå till ellen eller testa om det kanske fungerar bättre om jag kombinerar med ellen.

  • Shanno­n
    Äldre 6 Nov 21:57
    #0

    ja, obalans försvinner efter ett tag, men det kan vara en jobbig period med mycket kli och svid

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!