• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244109 visningar
    289 svar
    289
    244109

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • soomzy
    Äldre 1 Nov 20:47
    #0

    pickolina
    jo, men jag är bara 21. Kan inte sterilisera mig!

  • silver­drake
    Äldre 1 Nov 21:12
    #0

    soomzy

    har du funderat på Persona p-dator?? för mig tog alla alternativ slut. så jag köpte en sån, det bästa jag någonsin gjort!! :D vet du vad det är för något och hur det funkar? säkerheten är 97% det är ändå rätt bra odds. och man lär känna sin kropp utan biverkningar.

  • soomzy
    Äldre 1 Nov 22:57
    #0

    silverdrake

    Men det är dyrt och sen så kan man inte ha sex 10 dagar i månaden. Det känns inte så bra. Hade varit okej om det hade kostat bara det där 900 kr som en engångskostnad. Eller hur funkar det???
    Du får jättegärna berätta mer, jag vet ingenting om det och förstår inte det som står på hemsidan heller....

  • soomzy
    Äldre 1 Nov 23:18
    #0

    kackelmaja
    Tror inte man kan få just kondom på recept... hmm
    jag tycker inte ens om kondom, det är ju obekvämt... :S

  • silver­drake
    Äldre 2 Nov 12:39
    #0

    soomzy
    jag kopierade som jag skrev i en annan tråd...tror det täcker det mesta men det är klart, jag är ju så van vid personan så jag tänker inte på det som är lite klurigt längre....men jag var också orolig för kostnaden i början och för att man inte kan ha sex på 10 dar eller så...men det är faktiskt inte nått problem, dels tänker jag att det är det bästa på min kropp 150 spänn, om man sparar in på nått annat så kan man unna sig sin kropp 150 spänn tyckte jag.....och vad gäller sexet, det går bra ändå, en vecka är inte så långt och om vi blir sugna så kör vi arbrutet, nu har jag ju rätt stor koll på när exakt ägglossningen är så just den dagen kanske man kan vara extra försiktig...tycker det är rätt skönt att ta det lugnt bland mellan gångerna också, ett tag gjorde vi det för ofta så det förlorrade lite av sin charm, nu får man ju längta lite efter det ;) (sen är det bra för slemmhinnorna att ta det lugnt ibland, hade ju problem med svamp)

    här är iallafall texten om datorn, fråga om det är något speciellt som är oklart som du tänker på...

    ....första gången man använder den ska man trycka in en liten knapp som det står m på (som i mens ) på första mensdagen, om mensen började på eftermiddagen kvällen kan man trycka morgonen efter, det är viktigt att man trycker på knappen en tid som passar en att kissa på en sticka senare i månaden....

    exempel: jag brukar trycka in den vid nio för man har tre timmar före och tre timmar efter som man kan kissa på en sticka (shit vad klurigt att förklara)

    det betyder att senare i månaden för mig oftast på dag 6 måste jag med första morgon urinen kissa på en sticka och mäta mellan klockan 6 och 12. efter det ska man kolla datorn varje morgon innan man går på toa, lyser det gult vill den ha mer info och man får kissa på stickan, är det grönt är det fritt fram, rött måste man passa sig.

    det är bara den första cykeln (månaden) som datorn vill ha 16 stickor, sen är det 8 som gäller...sen tar det några månader innan den lärt sig sin cykel, så i början kanske det blir fler röda dagar än när man använt den ett tag. jättepraktiskt, jag vet i stort sett alltid när jag har ägglossning. (ibland visar datorn en ring som betyder ägglossning, men inte varje cykel)

    det är inte så jobbigt som det låter att hålla koll på så man inte kissar innan man tittat på datorn, till slut vänjer man sig och det blir bara rutin... fråga om det är något som är oklart, vet inte riktigt vad mer jag ska skriva.

  • Flisan­n
    Äldre 2 Nov 22:10
    #0

    Hej
    Har nyss kommit hem från ett aloe vera Party där vi fick just tipps om aloe krämen gelly som fungerar just mot svamp i underlivet. Man tar krämen på en tampong och låter sitta ca 3h tror jag att det var och hur många upprepningar kommer jag inte i håg men det fungerade tydligen jätte bra. Har många av deras produkter och är JÄTTE nöjd. Kontakta en återförsäljare nära dig och ha ett party så kan du pröva krämen m.m LYCKA TILL!

  • soomzy
    Äldre 4 Nov 01:54
    #0

    hmm, nu har jag fått svamp igen (tror jag) trots att jag har slutat med mina pille, mådde nog bättre med mina piller. Fast min gyn sa att det inte var svamp, glömde fråga honom vad det är. Nån som vet vad det kan vara? Klåda och flytningar...

  • Shanno­n
    Äldre 4 Nov 04:51
    #0

    obalans i underlivet?
    sa han inte vad du ska göra för att bli av med symptomen?

    jag har iallafall fått hem nova tto produkterna nu, (intimkräm, tvål och salufem)
    det har kännts "skumt" idag, som att någonting är på gång, men jag får se... kanske intimkrämen förhindrar ett utbrott... hoppas hoppas hoppas!!!

  • silver­drake
    Äldre 4 Nov 08:52
    #0

    jag har också haft en skum känsla jättelänge, hade det även sist jag var hos gyn men hon sa att det inte var svamp även om det kändes som början till det. funderar på om det är så att man haft svampp så länge så kanske det tar jättelång tid innan allt oebhag gått över??

    försöker få en tid nu snart igen men hos en annan så man får några svar....*jobbigt*

  • Shanno­n
    Äldre 5 Nov 07:05
    #0

    ja, jag tror det är så.. att slemhinnorna e så misshandlade att man alltid har lite ont

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!