• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    243991 visningar
    289 svar
    289
    243991

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • Tjej87
    Äldre 26 Oct 12:11
    #0

    föresten så va ja på nåt naturapotek o köpte lactiplus som nån rekommenderade här innan. (förebyggande mot svamp) eftersom ja fick svamp igen nu för nån vecka sen så blev ja helt nojjig att de skulle bli som ja hade de förut..svamp jämt dvs

    de står att man ska ta 2/dygn, men ja tycker dom e lite dyra, skulle kosta 200kr/mån. tror ni man kan ta 1 tabl om dan istället?

    köpte oxå tranbärskapslar (förebyggande mot urinvägsinfektion).
    även dessa skulle kosta 200kr/mån.
    funtar på o ta mindre av dessa oxå.

    + att ja köpte Uva-E. när man väl har urinvägsinfektion..nån som testat? funkar dom?

    hör inte hit de sista kanske, men nån kanske vet?

  • pickol­ina
    Äldre 26 Oct 12:15
    #0

    Tänk på att vara uppmärksam på om det fungerar oxå eller ej... Så du inte slänger ut onödiga pengar bara. Tranbär tex, det finns inget vetenskapligt stöd för att det skulle hjälpa vid urinvägsinfektion.

  • Tjej87
    Äldre 26 Oct 12:39
    #0

    ojj tanken har inte ens algit mej att tranbär inte skulle hjälpa, för precis ALLA säger att de gör de.
    va inne på 2 olika hälsokoster o de första dom sa på båda ställena va tranbär. + att massa folk har rekommenderat de e i olika forum. men ja lär ju märka om de hjälper...har UVI jämt annars..har nästan glömt hur de känns o kissa utan att de svider...

  • kackel­maja
    Äldre 26 Oct 15:44
    #0

    Mitt meddelande var inte helt tydligt, de menar att det ar stor risk for infektioner och dessa kan gora en steril (men en barnmorska sa faktiskt att risken att du aldrig kan fa barn ar stor darfor satter vi inte in om man inte redan fatt barn.. karring..)
    Varfor ska det vara en san enorm risk for infektioner, om man haller sig normalren och inte byter partner ofta o utan kondom sa ska man val inte fa infektioner o sjukdomar.. Fattar ingenting.

  • pickol­ina
    Äldre 26 Oct 16:02
    #0

    kackelmaja
    Så här är det. Om du skulle tex åka på klamydia, så kan infektionen vandra längs spiralen upp i livmodern och göra dig steril. Men om du har en trogen partner eller använder kondom så är risken alltså väldigt liten. Spiralen i sig gör dig inte steril. Sedan brukar infektionen oftast upptäckas i tid men det finns alltså en risk att bli steril om infektionen inte upptäcks i tid.

  • soomzy
    Äldre 1 Nov 16:18
    #0

    Jag får ingen spiral för min gynekolog. Jag har tydligen för liten livmoder eller nåt. Jag vet inte vad jag ska göra. Kondomer är ju så dyra. :(

  • pickol­ina
    Äldre 1 Nov 16:40
    #0

    soomzy
    Vad trist! Har de mätt alltså? Oj..ja då är det nog svårt att hitta alternativ..

  • soomzy
    Äldre 1 Nov 18:09
    #0

    Mmm... jag vet inte vad jag ska göra. Är helt förtvivlad. Jag har verkligen inga andra alternativ. :(

  • pickol­ina
    Äldre 1 Nov 18:34
    #0

    Var det inte du som pratade om sterilisering? Eller minns jag fel..?

  • kackel­maja
    Äldre 1 Nov 20:21
    #0

    soomzy, kan du inte fa en lakare att skriva ut kondom pa recept? Helt arligt? De kan ju skriva ut recept pa receptfria alt for att man ska fa det billigare! Annars far du smyga in hos UM och sno hehe.. Eller komma till England, har ar manga preventivmedel gratis..

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!