• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    243988 visningar
    289 svar
    289
    243988

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • pickol­ina
    Äldre 21 Oct 18:55
    #0

    Jag rakar, använder string och tajta byxor (ofta jeans)... Skratt... Inga problem! :D Fick bot på mina problem ändå...

  • kackel­maja
    Äldre 21 Oct 21:15
    #0

    Ja, prova xylocain, den branner nar du tar pa men det gar over och den bedovar sa du slipper kliet och obehaget (tex pa jobbet..). Det ar helt ok att anvanda enl 2 gyn jag varit hos (savida man inte ar allergisk, prova lite pa handen forst ifall du inte anvant kramen innan!)

    Rent allmant tror jag det ar bra att lufta sa mkt som mojligt. Skippa string nar du ar "sjuk", allt som kan skava ska man forsoka undvika nar man ar dalig, men garna annars axa, for vid friktion uppstar mikroskopiska sar som svampen far faste i (enl gynekolog).

    Sist vill jag bara saga att jag vet hur hopplost det kan kannas, gissa om jag gratit manga tarar over detta, men hall ut och fortsatt prova er fram, sa smaningom blir det battre, jag vagar nog lova.

  • pickol­ina
    Äldre 21 Oct 21:26
    #0

    Fast alltså, jag fattar inte riktigt... Vadå friktion??? Mina string sitter i alla fall inte och skaver "där"... Haha... De sitter som alla andra trosor och skaver i ljumsken... Men lufta är bra.. Jag går ofta utan trosor hemma och sover utan osv... För min del så måste jag undvika bindor och trosskyd i största möjliga mån oxå. Bindor är som att be om trubbel. En natt så är det kört nästan... :( Fast det brukar aldrig blomma ut då jag genast smörjer med vitt vaselin.

  • soomzy
    Äldre 21 Oct 21:42
    #0

    pickolina
    Jag mår inte bra av bindor heller, jag får utslag och det kliar för jag är allergisk mot materialet som finns. Slemhinnorna mår bättre av tamponger egentligen, men inte bakteriefloran eller vad det är som rubbas när man får svamp =(
    Hur blev du av med problemen då?

    För min del så är det inga problem när jag använder trosor som är av syntetmaterial, så länge det inte är string. Men använder jag string i några timmar märker jag irritationen direkt. Har ifs aldrig provat bomullsstring.

  • pickol­ina
    Äldre 21 Oct 21:53
    #0

    soomzy
    Rubbning i bakteriefloran kan man undvika genom att använda ellen-tamponger. Om man vill anv tamponger. Fungerar jätte bra, tycker jag i alla fall.

    Gällande string så är det viktigt att man har rätt modell oxå.. Alla sitter ju inte lika. Jag är oerhört noga med modell och material (bomull).

    Jag blev av med mina problem när min gynekolog talade om för mig att jag har torra slemhinnor och borde smörja regelbundet med vitt vaselin. Från början morgon/kväll och sedan enbart vid behov... Jag kan ofta bli irriterad, röd och öm/sveda men då smörjer jag noga och så försvinner det. Utvecklar extremt sällan svamp. Kanske max 4ggr de senaste 10 åren. Å då hade jag alltså mer eller mindre konstant svamp/obalans under en lååång period innan.

    Vet inte om det påverkar men jag kör oxå alltid avbrutet samlag. Minns faktiskt inte om jag gjorde det eller inte under perioden då jag hade så mycket problem... Det är något som jag funderat på nu sedan det pratats om här på BT... Med tanke på att jag reagerar på sperma om jag får det på huden och inte tvättar bort det omedelbart så kanske det oxå kan ha varit en faktor... Men som sagt, jag minns inte riktigt... Tror att jag körde avbrutet på den tiden med... Hmmm, äh ska låta det vara osagt... :) Svammel! :D

  • Shanno­n
    Äldre 21 Oct 22:12
    #0

    silverdrake:
    om du får svamp igen eller om du inte får det och tror det beror på TTO krämen så skulle jag bli glad om du skrev det här? :)

    jag är också väldigt väldigt känslig i hyn.. (torr + reagerar på för starka tvålar)
    så jag kommer säkert också få en reaktion på TTO krämen.. men det kanske är så att man får en reaktion under en svampinfektion eftersom slemhinnorna är röda och skadade... för det kan ju svida t.ex när man pissar och man har svamp just pga att slemhinnorna är skadade..

    jag väntar med spänning på krämen, kanske det är lösningen på ett års plåga..

    om min fästman kommer inuti mig så får jag också svamp på en gång så jag tror den teorin håller, (svampinfektionen blir extra kraftig på mig av det..) men jag tror det beror på att sperman sköljer ut all syra i underlivet och svampen älskar ju basisk miljö så det blir ju som himmelriket för den och det blir väl ännu mer än normalt..
    vi har också prakticerat avbrutet som en lösning, men jag har ändå fått svamp...

  • pickol­ina
    Äldre 21 Oct 22:19
    #0

    Jo en sak till som jag insett.. De få ggr som jag fått svamp under de senaste åren, har varit när jag haft sex utan att vara tillräckligt våt. Så det är oxå ett "no-no", för min del i alla fall.

    Jag har väldigt torr och överkänslig/allergisk hy över huvud taget så att slemhinnorna oxå är det är kanske inte så konstigt. Har problem med torra slemhinnor överallt. Ögon, näsa, mun osv... Gällande underlivet så kan jag tom få besvär av att toapapper... :( Är alltså jätte känslig. Men vitt vaselin har varit ett "under-medel" för min del...

  • pickol­ina
    Äldre 21 Oct 22:47
    #0

    Kom just på en sak.. Med mitt ex fick jag bara svamp en gång...och han kom bara i mig en gång oxå... Undrar om det var samma gång?! Intressant!..

    Sorry om jag svamlar... Har lite tråkigt just nu! :D

  • soomzy
    Äldre 22 Oct 13:38
    #0

    pickolina
    Det där med att komma i en är en jobbig faktor för mig också. Kommer min kille i mig får jag ont och det kliar och är jobbigt. Sen måste jag alltid kissa efter sex också...

  • pickol­ina
    Äldre 22 Oct 13:50
    #0

    soomzy
    Mmm, samma här.. Gud vad BT kan vara bra. Hade nog aldrig tänkt på det där med "sperma/komma i" annars... :D Var ju så många år sedan som jag hade mycket problem. Och eftersom jag alltid kör avbrutet sedan många år tillbaka så har jag liksom inte märkt skillnaden heller. Men då vet man ju, inför framtiden. Väldigt bra! :)

    För som sagt, mitt ex kom bara i mig en enda gång under de år vi träffades och det var i början av relationen..och det var även i början av relationen som jag fick svamp en gång..aldrig mer efter det... Slår vad om att det var vid samma tillfälle. Tanken har aldrig slagit mig förr... Intressant!

    Å som sagt, väääldigt bra att vara medveten om inför framtiden... Tackar, tackar! :)

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!