• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    243994 visningar
    289 svar
    289
    243994

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • kackel­maja
    Äldre 19 Oct 22:24
    #0

    Shannon: Jag tror din teoori kan stamma..

    Forst o framst slutade jag m p-piller, men det gjorde ingen skillnad.
    Min gynekolog var otroligt bra nar det gallde att testa olika receptbelagda mediciner (all svamp svarar inte pa samma medicin) och han sag axa till att jag tog tva difulcan efter varje mens!

    Hade receptbelagd kram, Kenacombin Novum (testa den!) och anvande vanlig xylocain salva om det gjorde ovanligt ont.

    I vilket fall som helst, gyn papekade axa att kroppen har olika satt att reagera pa o att min svamp faktiskt mycket val kunde bero pa sex! Precis som vissa far problem med smarta sa far andra svamp eller UVI.
    Sa jag borjade ha mindre samlag och testade annat vid "behov". Jag tror att nar systemet faktiskt fick laka ut helt i kombination med tabletterna sa blev jag frisk. Det tog ungefar ett ar och svampinfektionerna hade jag haft i 4-5 ar.
    Nu mar jag jattebra, nan enstaka gang kliar det misstankt och da smorjer jag med kenacombin sa forsvinner det. Ar axa noga med att alltid anvanda nan form av glidmedel el olja vid sex sa det inte blir torrt.

  • silver­drake
    Äldre 20 Oct 22:04
    #0

    okej jag var ju tvungen att köpa den där intimkrämen Nova TTO på hälsokosten. och fan vad den sved!!!! och jag har inte ens så stora svampbesvär nu utan var nästan okej därnenre, hur skulle det inte svida och bränna om man har svamp rejält...jösses, det kan väl inte vara bra?? eller svider det för att det verkar? ;)

  • Tjej87
    Äldre 20 Oct 22:23
    #0

    det är så här, när man slutar med p-piller så kan det i början bli sämre, innan det efter ett tag vänder och blir bättre.

    självklart säger jag inte att det här funkar för alla, men jag tror stenhårt på att p-piller e en stor del av svmap problemen.
    tycker bara att ni ska ge det en chans..och gott om tid!
    det tycker jag att det är värt.

    för övrigt skulle jag aldrig mer vilja stoppa mej den där hormon blandningen, hua, man vet inte vad mer dom förstör...

  • Shanno­n
    Äldre 21 Oct 02:36
    #0

    jag har också beställt nova TTO, krämen, tvålen och gelen, så den svider??? :( bortkastade pengar alltså?
    har hört att tea tree oil kan ge klåda.. kanske bara ska använda det när jag har svamp då.. :

  • Shanno­n
    Äldre 21 Oct 02:37
    #0

    kackelmaja, tack för tipsen, ska kolla upp preparaten, xylocan har jag inte äns tänkt på att testa

  • silver­drake
    Äldre 21 Oct 10:32
    #0

    Shannon

    jag vet inte, det är nog mkt personligt ( när du ändå beställt så kan det ju vara lönt att prova, kanske är jättebra för just dig) jag är i övrigt rätt känslig (hyn i ansiktet osv) så då är jag väl det därnere också...jag tog på lite igår kväll igen för att testa, och det kändes (lite brännande känsla, men den gick över på några minuter)men det kanske hjälpte?? jag vet inte, har haft lite början_på_svamp_känningar ett tag och jag tror det gått över lite...men det där är ju så svårt. har man haft svamp länge så är man ju konstant nojjig över att det ska komma tillbaka, kanske är i huvudet som det sitter....

    åh, jag önskar man bara kunde ha ett normalt underliv ;)

  • soomzy
    Äldre 21 Oct 14:40
    #0

    Jag har svamp pga två faktorer: tampong och stringtrosor. Jag tror inte att det är piller som är mitt problem. Men däremot känner jag mig aldrig frisk i underlivet så länge jag går på piller. Det känns som att det svider och torkar ut. Jag ska sluta med dem. Tog min sista igår. Prova kopparspiral istället, det är alldeles för dyrt med kondom.

  • pickol­ina
    Äldre 21 Oct 17:49
    #0

    soomzy
    Där ser man vad olika det är från person till person... Jag mår prima av att anv tamponger, men inte binda.. Å jag använder enbart string och har inga problem med det... :)

    Synd att det inte finns vissa specifika saker som fungerade för alla. Vad enkelt det hade varit då! :)

  • martin­ibrude­n
    Äldre 21 Oct 18:47
    #0

    Men jag tror att stringtrosor i syntetiskt material är en faktor som ger upphov till svamp hos många. Inte alla kanske, men många. Det är sånna krav på våra underliv idag, de ska vara slätrakade, iklädda glansiga string och så gärna nylonstrumpor eller tajta jeans. Ju tajtare man har det därnere desto sämre, allt som ger "luft" tror jag är bra.

  • pickol­ina
    Äldre 21 Oct 18:54
    #0

    martinibruden
    Vem har påstått att alla string är i syntetmateriel? ;) Jag anv enbart bomullstrosor... Jag läste faktiskt på nätet att de gjort en vetenskaplig studie som visar att stringtrosor inte alls har den negativa "effekt" som man tidigare trott. Om detta stämmer eller ej vet jag inte men... För mig fungerar det i alla fall alldeles utmärkt. Men jag skulle aldrig använda trosor i syntetmateriel, oavsett modell.

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!