• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    245583 visningar
    289 svar
    289
    245583

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • pickol­ina
    Äldre 29 Sep 12:48
    #0

    För att svara på någons fråga... Hehe...

    Ja sist jag fick problem, (svamp eller obalans vet jag ej eftersom jag aldrig gick och tog prover) så smorde jag som en tok och efter ungefär en vecka så var problemen borta.... Jag tror att man ska testa att göra så istället för att behandla med olika mediciner och krämer, som ofta bara förvärrar i längden.

    Sedan borde det vara något som ni gör fel, som ni missköter eftersom ni har dessa återkommande problem... Försök att ta reda på vad genom att testa alla råd och tips.

  • Shanno­n
    Äldre 29 Sep 14:15
    #0

    när man har obalans så får man väl inte en tjock vit grynig flytning? och vid obalans så luktar man väl rutten fisk?

  • pickol­ina
    Äldre 29 Sep 15:50
    #0

    Shannon
    Som jag skrev, mina besvär är EXAKT lika om jag har svamp och om jag har obalans så gyn fick alltid kolla vilket det var så jag kunde få rätt behandling. Man behöver inte lukta illa i underlivet när man har obalans och man kan även ha lika dana flytningar som vid svamp, dvs tjock, vit och grynig... Obalans och svamp kan ge exakt lika symptom.

  • pickol­ina
    Äldre 29 Sep 15:55
    #0

    Shannon
    Men om du orkar skulle jag rekommendera dig att testa att behandla enbart genom att smörja och se vad som händer...fungerar det inte så kan du ju alltid behandla på annat sätt...

    Så fort jag känner att det svider det minsta så blir jag supernoga med att smörja och lufta och då går det alltid tillbaka och blommar inte ut... :) Det är ett tips att testa!

  • Shanno­n
    Äldre 29 Sep 16:51
    #0

    okej, men nu har jag fått mens så då känner jag inte av svampen så mycket.. har det hänt dig någon gång att du fått svamp precis innan mens och bara låtit det vara? var svampen borta när mensen var över?

  • pickol­ina
    Äldre 29 Sep 16:59
    #0

    Shannon
    Ska jag vara helt ärlig så minns jag inte... Det var som sagt ca 10år sedan mina problem var som värst... Numera får jag aldrig problem innan mens, vad jag tänkt på i alla fall. Däremot så får jag alltid problem om/när jag anv binda och pga det så brukar jag anv binda så lite som möjligt och se till att smörja + lufta mer än vanligt under mensen. Sedan anv jag enbart ellen-tamponger oxå, som hjälper till. Sist testade jag min nya menskopp men det blev bara värre... Jag hoppas på att det ska gå bättre nästa gång, för denna gång började jag även med p-piller samtidigt...

  • pickol­ina
    Äldre 29 Sep 17:03
    #0

    Men det är nog bra om du testar att låta svampen läka ut på egen hand....

    Jag tror att man lätt hamnar i en ond cirkel när man behandlar mycket.

    Jag gick på behandling mer eller mindre konstant i flera år, tills min gyn frysbehandlade min livmodertapp och sedan sa åt mig att börja smörja med vitt vaselin regelbundet då jag har torra slemhinnor. Sedan dess har jag inte haft några problem. Visst, jag får ofta irriterade slemhinnor men det kan jag överleva för det går över om man smörjer och det blir sällan värre än så. 3-4ggr har jag misslyckats men det tycker jag är ganska bra på ca 10år.... :)

  • Shanno­n
    Äldre 29 Sep 20:23
    #0

    jag ska se om jag orkar utan medicin.
    har också funderat på menskopp, men jag är också känslig där nere så jag undrar om det kommer gå att få in den överhuvudtaget

  • pickol­ina
    Äldre 29 Sep 21:16
    #0

    Shannon
    Om din gyn inte hjälper dig så tycker jag att du ska byta gyn. Det var när jag bytte gyn som jag fick ordning på problemen.

  • aircon­dition
    Äldre 29 Sep 22:58
    #0

    Jag har inte läst genom hela tråden, men jag fick tips ang. "annan" svamp om Cortimyk (receptfritt på apoteket). Jag har använt det vid svamp i underlivet också. För tyvärr smittar ju svamp när man rakar sig... Funkar kanon. Använd bara 14 dagar efter att du blivit bra.

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!