• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244025 visningar
    289 svar
    289
    244025

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • soomzy
    Äldre 25 Sep 11:51
    #0

    Jag lider med dig. Jag hade samma problem som du (har) när jag bytte p-piller, från neovletta till desolett, försvann problemen HELT, kom aldrig tillbaka. Men sen när jag bytte från desolett till yasmin är det tillbaka igen. För min del är det hormoner som spökar. Visserligen fick jag svamp lite då å då innan p-piller också, men inte som nu, varannan vecka!!!
    Jag fick inte svamp av neovletta de första 8 månaderna, men sen kom det hela tiden så det kan vara så att du också fick det pga pillerna. Det vore bra om du testade att vara utan p-pillerna ett tag. Själv ska jag nog sätta in kopparspiral för jag är trött på allt vad hormoner heter!!

    *sur*

  • silver­drake
    Äldre 25 Sep 15:02
    #0

    jag klistrar in delar av ett svampsvar från en annan tråd som jag svarade i

    det här är iallafall mina råd vid svamp, har faktiskt varit fri nu i flera månader från det. det mesta har kanske sagts men jag kör iallafall....

    -först så åt jag rätt mkt flukonazol i en kur på fyra veckor, men då var det som värst...(men sen när det "bara" var lite så tyckte jag nästan att när jag tog en flukonazol-tablett att det blev värre!)
    -sen smörjde jag mycket med jojobaolja och använde det som glidmedel
    -jag hade nästan ALDRIG trosor eller byxor, utan för mig har det varit kjol med knästrumpor sen förra hösten. ibland när jag har velat vara fin har jag haft strumpbyxor, byxor tillexempel. men bara under korta tider. några timmar, sen har jag bytt.
    -jag har varit aktsam med att ansa för mkt därnere, ingen rakning alls.
    -slutat använda lactal (som jag tog rätt mkt av)
    -nu på senare tid har jag även varit försiktig med att smörja för mkt för det kan man ju göra också så huden inte kan andas. ibland om jag känner att det är lite klåda tar jag jojobaoljan eller vit vaseln (har vaselinet mest som övernatten-kur eller när jag badar badkar eftersom jag upplever det lite för "tätt" att ha ofta)
    -jag slutade äta sötsaker, helst inget socker alls (provade til loch med sötningsmedel istället för skr i blåbärspaj t.ex)
    -drog ner på ölkonsumtionen, kom på att när det var som värstr drack jag rätt mkt öl, speciellt guinnes (som även är rätt sött)
    -bytte till menskopp istället för tampong och binda
    -slutade tvätta mig närnere nästan (på gynekologens inrådan) låter äckligt men det räckte faktiskt med att bara ibland tvätta med olja och ibland skölja med vatten. min man har inte klagat på ofräshhet heller, musen är ju igentligen självrengörande. ibland om jag kände mig ofräch tvättade jag ljumskarna men aldrig direkt på musen.
    -sen som min man påpekade har det nog med känslolivet lite att göra, jag var deprimerad och tänkte hela tiden på svampen, satt på internet i timmar och googlade svampbotemedel, jag försökte på hans inrådan se mig själv som svampfri, tänka sig hur det är och verkligen ställa in mig på att bli det,jag vet inte om det funkade eller ej men det är ju lätt att dras ned när man har klåda som aldrig går över och känner sig äcklig och inget funkar. men iallafall, när jag började må bättre så avtog svampen.

    ojoj, det blev långt.

  • soomzy
    Äldre 26 Sep 12:06
    #0

    silverdrake

    äter du hormoner?

    Tack för råden, mycket som jag inte hört förut. =)

  • pickol­ina
    Äldre 26 Sep 13:12
    #0

    Det där är ju sååå individuellt och man måste testa sig fram vad som fungerar för en själv...

    Det som ger mig problem tex är: sex om jag inte är tillräckligt upphetsad, gå på toa (torkningen irriterar) bindor och sist menskoppen. Det ENDA som hjälper för mig är att smörja, smörja, smörja för att återfetta och skydda. Jag smörjer dock oftast bara vid behov, tex om det svider när jag torkar mig osv.... För mig är vitt vaselin överlägset. Har testat: intimcreme, intimgel, olivolja och jojobaolja.

    Men jag har oxå konstaterat att mitt ptoblem är torra slemhinnor som blir irriterade och ger samma symptom som svamp.

    Annars rakar jag underlivet, jag anv stringtrosor, jag äter massor av socker, jag anv bara byxor, Jag behandlar nästan aldrig med mediciner (krämer eller tabletter), jag tvättar mig därenere och jag har varit deprimerad i flera år... Så allt som silverdrake rekommenderar gör jag och det fungerar för mig... :D -Ta inte illa pp nu silverdrake, det var jätte bra råd du gav! Menade bara att det är så olika och att man får ta alla dessa råd man får från olika håll och helt enkelt testa sig fram... :)

  • Brud 2006
    Äldre 26 Sep 14:40
    #0

    Pickolina: så du tyckte att du fick mer svamp av menskoppen? Eller missförstod ajg dig= Jag hade faktiskt tänkt testa den för att slippa "slita" så på slemhinnorna, använder nu tampong eller om det bara kommer lite så använder jag apotekets trosskydd.

    Men som du skriver, man får ju testa vad som funkar för en själv, så jag får väl äventyra de 300 kr som menskoppen kostar och se om det är något som funkar för mig!!

  • silver­drake
    Äldre 26 Sep 22:14
    #0

    soomzy
    nä har aldrig ens provat nån typ av hormoner (eller jo en gång ett dagen efter piller)..ville inte påverka min kropp så, har redan probelm med mina egna hormoner som slår bakut vid pms och dylikt ;)
    jag provade pessar ett tag och jag tror det var då jag lade grunden för svampen för jag tålde nog inte krämen man ska ha på pessaret (en gyn sa desutom efteråt att svamp kan bli mer förekommande med pessar)
    sen provade jag kopparspiral vilket inte heller funkade särskilt länge. (mensvärk å det grymmaste tre veckor i månaden plus läskiga flytningar, till råga på det "stack och rispade" den ibland på min stackars man, till slut kände han som om han stoppade mandommen i en musfälla som kan slå ihop när som helst när man minst anar det ;) )

    pickolina
    abslolut no offense taken :D
    självklart är det individuellt, även om en del grejer kanske funkar för de flesta. men det är kanske därför det är så svårt att få något besked av läkaren å gyn, jag har iallafall upplevt att man nästan får hitta de flelsta av sina lösningar mot problemen själv. ofta har de mot mig bara beklagat och sagt att "en del kvinnor har mer svamp än andra" det är ju skitjobbigt att höra när man förgås av problemen och inte ser någon ände på det. inte konstigt att man exprimenterar med diverse prylar hemma...

    provade faktiskt Aloe vera gel ett tag men det måste vara något jag inte tålde i den för det blev bara värre.

    sen vet man ju faktiskt aldrig om det man provat funkat eller ej. det kankse hade gått över utan också...

  • pickol­ina
    Äldre 27 Sep 12:40
    #0

    Brud 2006
    Jag har bara hunnit anv min menskopp en gång, går å väntar på att få mens igen.. *s* Den är stor å hård och det irriterade mina slemhinnor. Vid insättning och uttagning enbart men det räckte för att problemen skulle bryta ut... Nu började jag med p-piller samma dag så det kan oxå gjort sitt. Men jag kände redan innan första p-pillret att slemhinnorna blivit irriterade av menskoppen... Så jag får väl se i framtiden hur det kommer gå. Tamponger ger som tur var inga problem så länge jag intebyter dem för ofta.. Men man kan ju ha dem inne i upp till 8h så det brukar inte vara några problem för min del.

    Det är definitivt värt att prova... Du får ju lämna tillbaka koppen om du inte är nöjd.. :)

  • pickol­ina
    Äldre 27 Sep 12:52
    #0

    silverdrake
    Vad bra.. :) Ja jag håller med, de är usla på att ge råd och hjälpa till faktiskt. Skamligt! Tur att det finns forum som detta.. :) Som du säger så finns det ju vissa saker som ofta är återkommande orsaker hos majoriteten av de tjejer som har problem.

    Fast min gynekolog "räddade" mig genom att tala om att jag hade torra slemhinnor och skulle smörja med vitt vaselin regelbundet för att förhindra problem.. :)

  • Shanno­n
    Äldre 27 Sep 20:17
    #0

    Pickolina:
    efter 20 härliga svampfria dagar så är skiten tillbaka igen.. vad tycker du?
    ska jag bara använda vitt vaselin nu och hoppas att skiten försvinner utan någon medicin? hur lång tid tar det i sånna fall?

  • soomzy
    Äldre 27 Sep 23:20
    #0

    Shannon
    jag måste bara fråga. Vad har du för symptomer? För mig är det bara några små vita prickar och inget mer, jag tror att det är svamp iaf. När jag är säker då kliar det, svider och har flytningar. Är det små vita prickarna normala eller lider jag av konstant svampinfektion?

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!