• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244059 visningar
    289 svar
    289
    244059

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • pickol­ina
    Äldre 9 Sep 17:59
    #0

    Jo, jojobaoljan ska tydligen vara bra som massageolja oxå... :) Märks det att jag e ivrig att få hem å testa?! Hahaha... ;)

  • Shanno­n
    Äldre 9 Sep 18:07
    #0

    haha! ja, när beräknar du få den hem då?

  • pickol­ina
    Äldre 9 Sep 19:40
    #0

    Lär dröja alldeles för länge.. *s* Beställde den i natt... :D Velat ha den länge men det har inte blivit av bara, köpt en massa annat istället... :D

  • Shanno­n
    Äldre 9 Sep 19:58
    #0

    haha brukar bli så, jag planerar att beställa pjur silikonbaserat glidmedel så fort jag får pengar :)
    du får berätta hur oljan är sen :)

  • pickol­ina
    Äldre 9 Sep 19:59
    #0

    I´ll do that! :D
    Säg gärna till om du hittar ett bra glidmedel oxå... Kan vara bra att ha det med... Gillar att handla bra-ha produkter... :D

  • Shanno­n
    Äldre 12 Sep 21:52
    #0

    Gynekologen rekommenderade att min kille också skulle använda canesten, men han har de senaste månaderna börjat få allergiska reaktioner på krämen, (vi har testat både pevaryl och canesten)
    Vad ska man göra åt det? huden på honom spricker och snoppen är jättetorr, vi vet att det beror på krämen och inte på svampen..
    Har någon av era partners fått problem av krämerna? hur har era killar behandlat sig??

  • Penne
    Äldre 12 Sep 22:48
    #0

    Hej!
    Jag har haft svampproblem da och da, ffa efter mens, eftersom jag blev uttorkad av tamponger (bade vanliga och Ellen), men nu använder jag menskopp sen nästan tva ar och har inga problem alls. Det kanske kan vara värt att testa?! Faktiskt mycket bättre än tampong även om man inte har svampproblem.

  • Äldre 13 Sep 08:23
    #0

    Pjur's silikonbaserade glid är toppen. Vit förpackning med röd ring. Finns även i svarta förpackningar, för män. I affären Secrets sa dom att det var samma innehåll, men att den vita skulle tilltala kvinnor mer.
    OBS! SE UPP för den mer ovanliga vita, smala Pjur 100ml med GRÖN RAND. (Tror den skulle vara vattenbaserad). Den gav permanenta, jättefula fläckar på våra sängkläder !!! Har använt många sorters glid men aldrig råkat ut för fula fläckar förut. Ett annat bra medel är Liquid Silk. Också dyrt, ca 250 kr för 250 ml med pump, men jag hittade det billigare på en nätsajt i Storbritannien.

  • helena­_h
    Äldre 13 Sep 13:38
    #0

    Hej!

    Här är en till som har haft klippkort på kvinnokliniken pga svampinfektioner som aldrig ville ge med sig.

    Tänkte faktiskt så sent som igår (innan jag såg tråden)att det var väldigt länge sedan jag hade svamp.

    Den enda salvan som har fungerat för mig är cortimyk. eg. avsedd för fotsvamp, men den fick jag ordinerad av läkare. finns att köpa receptfritt också. den hjälper direkt!

    jag tror att du ska skippa lactacyden, och i stället satsa på acos tvättolja. (eller vad den nu heter, intim ngt).

    håller med det någon skrev om p-piller, det kan ta lång tid innan det har effekt att sluta.

    antar att du inte använder stringtrosor?

  • Ellen Botild­a
    Äldre 25 Sep 11:12
    #0

    Jag hade svamp i ett halvår innan jag fick konstaterad DIABETES!... så jag måste tippsa om att vara uppmärksam på övriga symptom som onormal törst, stora urinmängder och huvudvärk. Mina problem försvan med första insulinsprutan men kommer som ett brev på posten så fort blodsockret ligger lite högt.
    Så är ni osäkra, kolla blodsockret för säkerhets skull.

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!