• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244024 visningar
    289 svar
    289
    244024

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • pickol­ina
    Äldre 9 Sep 11:59
    #0

    Shannon
    Jag minns inte exakt hur det kändes att frysbehandla, det var ju så länge sedan.. Men jag minns att det inte var en jätte behaglig upplevelse. Det är dock över ganska snabbt. Direkt efter fick jag som en värmevåg i hela kroppen, kände mig svag och svimfärdig men det var oxå över på ett kick.. Sedan fick jag anv binda i några dagar då flytningarna var jobbiga medan det läkte...

    Jag har bara hört att man frysbehandlar om man får förändringar kopplade till Kondylom men jag hade inga sådana så varför hon kom fram till att vi skulle testa det vet jag inte... Men det fungerade ju i alla fall, för MIG dvs..inte sagt att det skulle fungera för någon annan... För jag har aldrig hört någon annan nämna något liknande som behandling av den typen av besvär.

    Ska jag vara helt ärlig så har jag alltid tvättat underlivet med den duschkräm jag använder... Numera gör jag bara det ibland dock, oftast tvättar jag bara med vatten. Olja tvättar jag bara med de dagar jag inte duschar..eller så anv jag ACOs intimservetter, eller njae jag har dem och tänkte börja anv dem snarare.. ;)

    Jag har provat ACOs intimserie, intimgel och intimcreme men jag föredrar nog ändå ACOs vita vaselin faktiskt. Från början smorde jag morgon/kväll. När besvären avtog så smorde jag bara när jag fick besvär, inte annars.. Nu smörjer jag lite oftare.. Oftast efter dusch och vid besvär men inte morgon/kväll...

    Jag vet faktiskt inte hur det blir för partnern, jag har nog aldrig varit insmord vid sex....inte vad jag kan minnas i alla fall....

    Jag förstår dig gällande tvätt, lukt osv... Jag testade ett tag att bara rengöra med olja hela tiden osv men det gick "fetbort" för min del...

    Jag har inte behövt ändra kost eller sådana saker heller.... Men det är nog väldigt individuellt, så det kan nog vara en bra grej att testa faktiskt...

  • Anneli­23
    Äldre 9 Sep 15:44
    #0

    Om man har problem med att föra in en tampong så kan man testa med glidmedel, det fungerar jättebra för mig.

  • pickol­ina
    Äldre 9 Sep 15:59
    #0

    Shannon
    Jo just det.. Om du vill undvika oljigheten så torka dig med en mjuk handduk efteråt.. Å vill du undvika äcklig smak för killen så skulle jag gissa på att naturliga oljor smakar mindre/bättre än kemiska...du får höra med din partner... ;)

  • Shanno­n
    Äldre 9 Sep 16:03
    #0

    Jag har flera ggr fått blödande sprickor av canestenkrämen..
    jag vet att svamp finns överallt, det är därför jag tycker råden jag fick från gyn var så värdelösa.
    Har suttit och antecknat alla kostillskott från familjeliv-länken så så fort jag får lite cash så ska jag skaffa nått av dem :)
    Det är skönt att veta att det finns andra i samma situation. Även fast situationen är riktigt URKIG!
    Vilket glidmedel använder ni?

  • pickol­ina
    Äldre 9 Sep 16:13
    #0

    Shannon
    Jag har personligen aldrig anv glidmedel men tänkte nog införskaffa det.. Jag har beställt jojobaolja, som kan användas till sååå mycket, bla glidmedel... Här är några andra användningsområden:

    *Vattenfast handcreme: Skyddar dina händer i flera timmar mot vattnets uttorkande effekt.
    *Ansiktsolja för alla hudtyper: Oljan används för sig eller under någon av cremerna i vårt sortiment. Oljan är tunn i konsistensen och går snabbt in i huden, utan att kladda.
    *Torr hud: Har du mycket torr hud kan du uppleva att huden "dricker" vad den behöver av oljan. Det är viktigt att ge huden så mycket som den vill ha. Huden ges möjlighet att återuppbyggas och kan lättare binda fukt. Oljan blir mycket dryg när huden har kommit i balans. Jojobaolja förbättrar hudens barriär, motståndskraft. Vid sårig hud använd Aloe Vera Barbadensis. Olja kan hindra huden att bilda en skorpa.
    *Makeupremover: Jojobaolja på en fuktad bomullstuss tar lätt bort all makeup, även vattenfast maskara.
    *Problemhud: Försök i USA har visat att jojobaolja verkar balanserande på alla hudtyper.
    *Babyvård: Den är "tunnare" än Baby Oil. Ta gärna några droppar i badvattnet.
    *Ömma bröstvårtor: Vid amning rekommenderas Jojobaolja. Eftersom den är smaklös och helt ofarlig att förtära (i motsats till produkter som innehåller mineralolja), behöver den inte tvättas bort före amning.
    *Torrt hår och torr hårbotten.
    *Rakning: Använd oljan efter rakning.

    Å med tanke på att den är smaklös kan man även anv den vid orals*x! :D

  • Shanno­n
    Äldre 9 Sep 16:21
    #0

    haha, jo det låter intressant, vart får man tag på naturell jojobaolja??
    har funderat på att beställa silikonbaserat glidmedel istället. fram tills nu har jag använt babyolja/badolja som glidmedel eftersom de glidmedel jag använt innan har svidit.
    har läst att tea tree olja är bra mot svamp, det tänker jag försöka skaffa och skölja mig med istället för bara vatten..

  • l i s a
    Äldre 9 Sep 16:36
    #0

    Har inte läst alla inlägg här men svarar ändå. Jag hade upprepade svampinfektioner i flera år... precis som du beskriver. Verkligen gräsligt! Jag gjorde också allt "rätt", inget hjälpte. Tills jag av misstag köpte parfymfritt tvättmedel som jag använder så länge det räckte. Under den tiden hade jag inte minsta besvär. Så fort jag köpte parfymerat tvättmedel kom svampen tillbaka. Jag övergick till parfymfritt tvättmedel och har inte haft svamp en enda gång efter det med undantag om jag sover borta el. dyl. i lakan tvättade med icke allergivänligt tvättmedel.

    Du kan ju testa. Lycka till!

  • pickol­ina
    Äldre 9 Sep 16:41
    #0

    Shannon
    Har för mig jag läst att man absolut inte ska ha TeaTree-olja i närheten av underlivet/slemhinnnorna... Så det ska du nog kolla upp innan du testar. Tror jag läste det bla på en hemsida om vestibulit. Om några vet hur man ska ta hand om ömma/sköra slemhinnor så är det ju de som lider av vestibulit.

    Jag har beställt Crearome´s jojobaolja från www.bodystore.nu Priset var 43:- för 100ml har jag för mig. Tipset har jag från början fått här på BT.. Om du väljer en naturlig olja (vegetabilisk) så se till att den är kallpressad. Om man väljer olivolja ska det dessutom vara virginolja. Dessa oljor är de enda som är rena nog att anv..

  • Shanno­n
    Äldre 9 Sep 17:21
    #0

    ja, jag fick det tipset också av en gynekolog, att jag skulle använda matolja, oliv eller rapsolja för att det är rena oljor utan en massa kemikalier.

    Har i alla fall bestämmt med killen nu att vi ska ha sex högst en gång i veckan eller mindre och se till att jag är überkåt innan vi sätter igång.

  • pickol­ina
    Äldre 9 Sep 17:24
    #0

    Shannon
    Det är ju jätte bra... I alla fall tills du fått ordning på dina problem. Annars blir det ju bara värre och värre...

    Glöm inte, bara kallpressad olja och om du väljer oliv så ska det vara virgin eller extra virgin... Jag har raps och oliv hemma nu. Använder dem till mycket annat oxå, som sminkborttagning osv... Men längtar till jag får jojobaoljan, som ska vara sååå bra enligt vad jag läst och hört om den.... :)

    Ja jag tror på vegetabiliska oljor framför kemiska, helt klart....

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!