• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244052 visningar
    289 svar
    289
    244052

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • pickol­ina
    Äldre 8 Sep 19:53
    #0

    soomzy
    Nej nej, inte byta tampong ofta...då irriterar man och torkar ut slemhinnorna!..

  • Shanno­n
    Äldre 8 Sep 23:09
    #0

    vad innebär det att frysbehandla livmodertappeN?
    ja, tamponger gör grymt ont och river upp som tusan om man byter dem för ofta!

  • pickol­ina
    Äldre 8 Sep 23:21
    #0

    Shannon
    Precis.. Om man byter for ofta så orsakar man snarare svamp..
    Ja du, bra fråga.. De anv något som de fryser livmodertappen med.. Minns inte exakt allt runtom då detta var ganska många år sedan nu.. Jag hade återkommande problem med svamp och obalans i bakteriefloran och eftersom penicillinkurerna bara hjälpte tillfälligt så sa hon att vi skule testa att frysbehandla livmodertappen...och det fungerade faktiskt... Sedan gav hon mig även tipset att smörja med vitt vaselin morgon/kväll eftersom jag har väldigt torraslemhinnor.. Efter det har jag klarat mig jätte bra. Har fått problem några få gånger bara (under alla dessa år) och då har jag vetat varför och fått skylla mig själv... *s*

  • pickol­ina
    Äldre 8 Sep 23:25
    #0

    Jag vet inte varför man gör det.. Nr man frysbehandlar livmodertappen så förstör man den yttersta biten, alltså bara ytan.. Detta gör man väl ifall problemen kan vara orsakade av någon slags förändring.. Då "dödar" man det liksom och under är livmodertappen frisk... Så fattar jag det i alla fall... Samma princip som när de uptäcker cellförändringar och tar bort en bit av livmodertappen. Skillnaden är väl bara tillvägagångssättet och hur mycket man tar bort... En frysbehandling påverkar ju bara ytan/ytlagret så att säga....

  • Shanno­n
    Äldre 8 Sep 23:40
    #0

    har du gjort den behandlingen? och i så fall, fungerade den?

  • tattar­-Emma
    Äldre 9 Sep 00:13
    #0

    Ont av kondom och tamponger låter som sköra slemhinnor, eller? Blir du våt ordentligt när ni har sex? Är du rakad? P-piller är ofta boven, fast det verkar kanske inte så i ditt fall eftersom du fått efteråt också (innan betyder kanske mindre eftersom du var oskuld då).

  • pickol­ina
    Äldre 9 Sep 00:16
    #0

    Yes, hon gjorde det på mig..och efter det har det fungerat bra... I samma veva så talade hon även om för mig att jag har väldigt torra slemhinnor och att jag borde smörja med vitt vaselin regelbundet. Min gamla gynekolog hade inte sagt ett ljud om det, trots att jag haft besvär så ofta och så länge.. :( Hur som helst, efter det så har jag bara fått besvär ett fåtal gånger och det var ändå ganska många år sedan som hon frysbehandlade min livmodertapp.. Dessutom så har jag fått skylla mig själv de gångerna, har slarvat med omvårdnaden... :D

  • Shanno­n
    Äldre 9 Sep 11:18
    #0

    mm jag tror också att jag har sköra slemhinnor, rakar bara bikinilinjen, har torr hud på resten av kroppen också, så det kanske har något med det att göra.. plus att jag fick svamp när jag var runt 12-13 år och vägrade söka hjälp eftersom jag var sjukligt blyg. svampen läkte av sig själv men efter flera månader. kanske blev det lite skador efter det. eller så kanske svampen stannade kvar i kroppen fram tills nu? (e 22 nu) nä.. jag vet inte..
    kanske ska skaffa vaselinet och börja smörja mig flera ggr per dag istället för att använda olja.

    pickolina: Gjorde det ont att frysbehandla? Är det en vanlig behandling för tjejer med kronisk svamp?

    sen en till fråga; jag känner mig alltid "smutsig" om jag inte tvättar av oljan ordentligt med vatten och lactacyd en gång per dag (använder BARA lactacyd som tvål när jag smörjt in mig med olja, aldrig annars)
    fettet binder ju ammoniak och andra ämnen som inte luktar så fräscht där nere. Därför känns det som att jag måste lösa upp fettet med tvål för att det gamla ska försvinna helt..
    Därför har jag aldrig förstått hur man kan orka tvätta sig med BARA olja där nere. Det måste ju bli jättekladdigt där nere tillslut? Vad tycker killen när han ska slicka där?
    kanske frågar lite dumma frågor men.. undrar verkligen hehe :)

  • f.d. Svart brud
    Äldre 9 Sep 11:37
    #0

    Jag förstår dig verkligen
    Jag har också haft mycket problem med svamp under åren och tack och lov har det till slut gått över! Har bara fått någon enstaka svampinfektion under graviditeterna nu.

    Jag fick till slut flera diflucantabletter utskrivna. Jag tog dem med en veckas mellanrum och sedan under ett par månaders tid vid varje mens.
    Tabletter och krämer tar kål på själva svampen, men inte sporerna. Så så snart som det blir gynnsamt klimat igen, så gror sporerna och man får en infektion igen. Extra gynnsamt blir det om man har mens (det blir mer basiskt då) och om man har sköra slemhinnor och sprickor.

    Svampen i sig kan orsaka sprickor i slemhinnorna, men det kan även lokala svampmedel orsaka. Därför är det en bra idé att bara tvätta sig med olja där nere och om man har duschat, att man smörjer in sig direkt efter duschen. När man har läkt ut ordentligt kan man börja tvätta sig med vatten igen.

    Luftiga underkläder, bara bomull osv är bra.

    Ingen här i tråden har nämnt hur viktig kosten är...

    Svamp kan ju inte skapa sitt eget socker som växter kan genom sitt klorofyll och solljus. Därför lever den där den kan få tag på kolhydrater/socker.
    Så har man mycket problem med svamp. Sluta med allt socker, godis, honung, vitt bröd, vitt mjöl, vit pasta, vitt ris och övergå till fullkorn. Minska på dessutom på kolhydraterna!

    Torka dig med olika handdukar på tårna och i underlivet. Man kan smitta mellan olika ställen.

    Sedan finns det ett hälsokostpreparat (jag har inte provat det själv), som ska vara bra mot svampproblem. Jag har för mig att det bland annat innehåller kanel (som är svampdödande).
    Lite lustigt, för jag har använt kanel på svampdrabbade växter!

    Sedan kan man ta mjölksyretabletter mot svamp (finns också på häslokosten - har inte provat dem själv) www.familjeliv.se/Forum-4-46/m1634273-1.html

    De tär lute kul faktiskt. Jag älskar svamp och är utbildad svampkonsulent (när det gäller matsvamp, förväxlingssvamp och giftsvamp), men jag vill inte själv vara substratet förstås!!!

  • f.d. Svart brud
    Äldre 9 Sep 11:42
    #0

    En sak till Shannon...
    Svamp finns överallt. Det är när det blir överväxt som det blir ett problem och man får en "svampinfektion"

    När det gäller sex. Ta det lugnt med det ett tag. Jag vet att det kan vara svårt... och när ni har det - Använd kondom och mycket glidmedel tills du blivit bra och varit symptomfri i någon månad och se till att han tvättar sig noga. Även om han inte har problem, kan du få tillbaka svampen av honom... Tvätta dig med olja el smörj in dig med intimcreme från apoteket el vitt vaselin efter sex.

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!