• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:08
    244041 visningar
    289 svar
    289
    244041

    Svampinfektion The NEVER ending story!!!

    Jahapp, nu har man gått och fått svampinfektion igen! Närmare bestämt 14-e gången på 10 månader. Det betyder att jag sammanlagt har gått runt med svampsmärta i 70 dagar. (har oftast kli-svid-smärta i genomsnitt 5 dagar varje gång)
    Har fått rådet att använda pevaryl(som svider som attan) eller canesten otaliga gånger, det har hjälpt men svampen har ändå kommit tillbaka..
    Trodde ett tag att det kanske berodde på mina p-piller så för ca. tre månader sedan tog jag min sista tablett och då fick jag svamp 2 ggr följande månad istället för 1. Jag vet själv att svampen hos mig inte beror på p-piller för jag åt p-piller i fyra år innan jag träffade min fästman. Hade aldrig legat med någon annan innan honom och så fort vi började ligga med varandra så fick jag mina svampproblem.
    Det verkar nästan som om det är sex som gör att jag får svamp, är det någon annan här som också känner att sex eller oralsex leder till svamp?

    Är så innerligt trött på dessa svampinfektioner!!! I canestens informationsblad står det att "de flesta kvinnor får en eller ett par svampinfektioner under sin livstid" LYCKLIGA DEM säger jag!!!
    Jag gör liksom allting "rätt" använder en massa glidmedel, tvättar mig bara med vatten eller olja, tvättar underkläder på hög temperatur, använder mjölksyra, har t.om slutat med socker och äter knappt något bröd alls.

    Fick i alla fall 2 diflucan tabletter utskrivna. Använde den ena och kokade alla mina underkläder, hade inte sex i 10 dagar och smörjde in mig med canestenkrämen i 10 dagar, (samma med min kille) efter instruktioner av läkaren. Läkaren kom med förklaringen att jag måste ha haft kvar svampsporer i mig "längre in" som canestentabletterna inte nådde och därför fick jag upprepade svampinfektioner och att jag inte smörjt mig tillräckligt många dagar med krämen. Och att vi smittade varandra fram och tillbaka.
    Det kändes bra i sammanlagt 24 dagar, men nu har svampen kommit tillbaka igen. Inte helt oväntat.
    Det känns som om olika gynekologer säger olika saker, min gynekolog i min förra stad sa att jag skulle smörja mig med olja och försöka låta svampen läka ut sig själv, medan min nuvarande gynekolog sa att jag ska smörja mig med kräm i 10 dagar istället för 6 för att "all" svamp ska dö. Men svampen är ju för satan inte utanpå underlivet utan INUTI, jag kan smörja hur mycket som helst utan att svampen egentligen dör när svampen är inuti.
    Nu ska jag i alla fall ta nästa diflucan tablett och behandla mig med canesten samtidigt, efter instruktioner från gynekologen.. PUST!

    Men min fråga är i alla fall, om någon med svampproblem har lust att svara,
    hur många gånger i veckan har ni sex, och tror ni att svampen beror på sex/oralsex?

  • Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!
  • pickol­ina
    Äldre 8 Sep 16:24
    #0

    Ha ALDRIG sex om du inte är tillräckligt våt, det ger svamp. Anv glidmedel om du behöver..

    Tvätta ALDRIG underlivet med tvål. Smörj in dig med vitt vaselin eller intimcreme morgon och kväll + efter dusch.

    Använd enbart bomullstrosor som du alltid tvättar i 60 grader.

    Kissa ALLTID efter sex...

    Använd ALDRIG receptfria svampmedel från apoteket. Gå till gyn och få tabletter som man tar oralt.

    Använd bara ellen-tamponger, som inte rubbar bakteriefloran i underlivet.

    Du kan även testa att anv de medel som apoteket säljer för att återställa bakteriefloran i underlivet...

    Har du gått till gyn och tagit prover, är det verkligen svamp du får eller rubbad balans i bakteriefloran, vilket kan ge exakt samma symptom...

    -Lycka till!

  • pickol­ina
    Äldre 8 Sep 16:29
    #0

    Jo, glömde...

    Undvik bindor och trosskydd...

  • J & D
    Äldre 8 Sep 16:31
    #0

    Hej!
    Har ocksa haft problem med svamp, som gar över med receptfria medel och kommer tillbaka. Deremot visade det sig efter att jag hade haft det riktigt illa ett tag att jag even hade slidkatarr. Vet inte riktigt vad det e men ger liknande, kraftiga symptom. Har etit medicin för det tva ganger och derefter har svampproblemen inte kommit tillbaka lika ofta och lika besverliga

  • pickol­ina
    Äldre 8 Sep 16:32
    #0

    Jag hade problem med svamp och obalans i bakteriefloran förr... Konstant i flera år, det var hopplöst. Å som du säger så gav sex problem, som ett brev på posten...

    Men sedan min gynekolog berättade att jag har torra slemhinnor och att jag ska smörja regelbundet så har jag nästan inte haft några problem alls. De andra tipsen är sådant jag kommit fram till efter hand, av egen och andras erfarenheter.

  • Shanno­n
    Äldre 8 Sep 17:48
    #0

    Som sagt så använder jag alltig glidmedel, det har aldrig hänt att jag haft sex fast jag inte velat eller varit torr.
    Följer precis alla råd som rekommenderas..

    jag smörjer alltid underlivet med olja.

    trosorna tvättar jag i 95 grader.

    sover utan trosor

    inga tighta kläder

    Kissar alltid efter sex.

    Använder inte tamponger eftersom de river upp och är ursvåra för mig att föra upp.

    Har testat bommulstyg istället för bindor men det hjälpte inte.
    Har använt både vivag och lactal.

    Har gjort odlingar och gynekologen sa att jag hade extremt mycket svamp, det är defenitivt svamp jag har.

    saken är den att de gynekologer jag träffat hela tiden sagt att jag måste använda canesten krämen, jag har ett möte med gyn i november och då kommer det vara som en uppföljning efter diflucan+canesten kuren, om jag kommer och säger att jag inte använt cremen utan bara diflucan så kommer jag med största sannolikhet få ännu en order att använda canesten igen. hon kommer säkert säga att jag fick svamp igen för att jag INTe använde krämen samtidigt som diflucan..

  • paprik­a
    Äldre 8 Sep 19:06
    #0

    Hejsan!!
    Tror att allt ni säger stämmer helt o hållet. Jag hade en period som var besvärlig pga svamp.
    Det som hjälpte mig som jag tror utifrån mitt fall var att jag satte in en vanlig `koppar spiral´ ej hormon efter graviditeten. Har haft den nu i 9 år o inga problem alls med vare sig torra slemhinnor,`svamp´,eller sexlust. Kan även tillägga att p-piller gjorde mig till en deprimerad kvinna, även det upphörde!
    Kram å lycka till. Hoppas du får ordning på tillvaron snart./P

  • paprik­a
    Äldre 8 Sep 19:20
    #0

    Hej igen..
    Ett tråkigt förslag men ett till!!;).
    Har ni prövat kondom en period?
    Det finns ju många sorter att välja på om man är kännslig för vissa typer av kondomer, då får ni kanske buckt med svampen å inte för den vidare emellan er om man kan smitta så? ....kram ../P

  • Shanno­n
    Äldre 8 Sep 19:37
    #0

    Jag kan inte använda kondom för den gör ont av nån anledning, känns som att friktionen blir för hög och det bränner.
    tror inte det spelar någon roll om man använder kondom eller inte, för svampsporerna (om dom nu finns där på killen)borde finnas i ljumskarna och området runt snoppen också... Det blir ju rätt vått runtomkring hela skrev-området när man har sex så om det finns sporer där så borde kvinnan få dem på sig ändå.. vare sig killen har kondom eller inte..

    eller? :/

  • soomzy
    Äldre 8 Sep 19:47
    #0

    Hej hej!
    Jag hade samma problem som du. Gick till gyn och jag fick 8 st flukonazol 150 mg som jag skulle ta en utav varannan vecka. Och sen äter jag alltid a-fil till frukost. Lycka till!

    ps. använd helst tamponger om du kan men byt dem ofta!

  • pickol­ina
    Äldre 8 Sep 19:52
    #0

    Okej.. Du borde kanske byta gynekolog! Jag hade som sagt klippkort hos min gyn.. Sista försöket de gjorde där var att sätta mig på en medicinkur som innehöll fyra olika mediciner som jag skulle äta i 6 månader. Efter det så bytte jag gynekolog. Jag gick igenom ett par kurer där och sedan sa hon att vi skulle testa en annan grej..och det var att frysbehandla min livmodertapp...

    Sedan säger du att det är 3 mån sedan du slutade med p-piller... Det kan ta längre tid än så innan kroppen kommer i balans igen så håll ut, det kan fortfarande vända.

Svar på tråden Svampinfektion The NEVER ending story!!!