• Jenny_­Åland
    Äldre 1 Aug 18:26
    13945 visningar
    97 svar
    97
    13945

    Gifta sig på Åland

    Jag såg en tråd som handlade om att gifta sig på Åland. Tyvärr hade den hunnit bli stängd för svar... Så jag startar en ny! Yllo och andra som gifter sig/har gift sig på Åland. Välkomna hit :D

  • Svar på tråden Gifta sig på Åland
  • Jenny_­Åland
    Äldre 1 Aug 18:34
    #0

    Jag puffar för denna tråd. Skulle vara kul att höra hur andra som gift sig på Åland styrt upp bröllopet: transport, festlokal, mat, kläder osv.

  • Jenny_­Åland
    Äldre 1 Aug 18:57
    #0

    Då berättar jag väl lite mer om vårt bröllop. Vi ska gifta oss sommaren 2008 (har ínte bestämt datum än). Vi ska gifta oss i Jomala kyrka då min m2b kommer från Jomala ursprungligen, själv är jag från Mariehamn ;). Festlokal har vi inte bestämt än men vi vill gärna ha festen i samma kommun. Hade tänkt ha catering.. fördrink, 3-rättersmeny + tårta (maries tårtor kanske?) och nattamat. Ett bröllop med 50-talstema på trycksaker och dekorationer. Även 50-talsmusik och 50-talsbil som transport. Funderar på att hyra en buss till gästerna. Sundqvists kanske?

  • Ninno - 79
    Äldre 1 Aug 19:11
    #0

    Hej! Det var nog jag och Yllo som var aktivast i vår förra tråd om att gifta sig på Åland. Men nu har yllo redan gått och gift sig, så hon är nog inte kvar särskillt mycket på BT....
    men jag finns kvar, iallafall ett tag till!

    Jag gifter mig med min älskade nu i augusti, den 26:te (SNART!!). Vigseln sker i Hammarland och festen på Hammarbo. Prästen är Gunnevi Styrström.
    Vi kör med havstema i så stor utsträckning det går utan att bli för märkvärdigt eller komplicerat....
    Sambon kusin ska köra oss från kyrkan till Hammarbo i en av sina "jänkar-veteran-bilar" (vad fasen heter det egentligen?!?)
    Foto står min gudfar/morbror för eftersom han arbetar som fotograf. Har hyrt in en tjej från folkis att fota festen för att morbror ska få vara "bara gäst".
    Mat ordnar en kvinna som egentligen är pensionär men som gillar att laga kalasmat nån gång ibland. Fick ett bra deal om ca 17 ? per person för förrätt och varmrätt.
    Orkester blir Janzons trio.

    Kul att det finns fler ålänningar här! PÅ den gamla tråden fanns fler tjejer som skulle gifta sig -07 eller -08. Kanske det blir mer aktivt på tråden när det närmar sig mer för er...

  • Jenny_­Åland
    Äldre 1 Aug 20:30
    #0

    Gunnevi Styrström råkar vara min kompis faster, kul :) Vi har tänkt ha en av m2b:s bekanta att köra oss från kyrkan i 50-talsbil. m2b:s ena syster har en egen blomaffär så vi kommer låta henne fixa alla blommor till bröllopet ;)

    Hoppas också att alla brudar som ska gifta sig -07 och -08 hittar hit :D

  • bröllo­psänge­ln
    Äldre 1 Aug 20:49
    #0

    hej på er!

    hur går ni till väga när ni bokar kyrka och präst gör man som i sverige och ringer till en pastorsexpidition?

    Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med att få fram ett telefonnummer till ett sådant ställe i mariehamn eller en hemsida där man kan finna sådana uppgifter?:)

  • bröllo­psänge­ln
    Äldre 1 Aug 20:50
    #0

    sorry för stavningen-hade bråttom;)

  • Jenny_­Åland
    Äldre 1 Aug 20:58
    #0

    Bröllopsängeln: Titta här: www.evl.fi/srk/mariehamn/

  • Ninno - 79
    Äldre 2 Aug 11:46
    #0

    Telefonnumret tll Pastroskansliet i M:hamn: 5360. (plus riktnummer då förståss...) Är öppet 9-16 alla vardagar. Numret är till en växel, men de lär ju veta vart de ska koppla dig vidare!
    Lycka till!

  • Jenny_­Åland
    Äldre 13 Aug 10:05
    #0

    Vi har bestämt oss för att gifta oss den 9/8 2008 (i jomala kyrka)

  • Ninno - 79
    Äldre 13 Aug 10:42
    #0

    vad roligt! Det blir säkert jätte bra det. Bara att sätta igång och boka nu då, om trista ålänningar går med på att boka saker så lågt på förväg...

Svar på tråden Gifta sig på Åland