• mandel­blomma
    Äldre 26 Jul 08:38
    20021 visningar
    35 svar
    35
    20021

    När sa ni svärmor/svärfar?

    När började ni kalla er pojkväns/sambos/fästmans/mans föräldrar för svärföräldrar?

    Jag har tänkt lite på detta...
    Jag kallar dem för Xs mamma och pappa.
    I helgen hade vi besök av en barndomskompis till mig. Min sambos pappa kom på besök och då kallade min kompis honom för min svärfar.
    Han och min sambo blev alldeles förlägna och skrattade bort det. Pappan sa "ja det kanske det kan bli".
    Vi har varit tillsammans i flera år och är förlovade sedan ett år.

  • Svar på tråden När sa ni svärmor/svärfar?
  • Duches­s
    Äldre 26 Jul 08:55
    #0

    Det sa vi redan innan vi officiellt sett var ett par... fast inte så att svärmor/svärfar hörde det :)

  • Jloves­M
    Äldre 26 Jul 09:10
    #0

    ...och vi har sagt det i princip sedan vi träffades, men mer frekvent efter förlovningen.....

  • Lena+M­attias­=sant
    Äldre 26 Jul 09:13
    #0

    Vi använder det bara om dom inte i deras närvaro då är det deras namn som gäller.

  • mandel­blomma
    Äldre 26 Jul 09:15
    #0

    Men varför tror ni att min sambos pappa reagerade så? Det kändes jättekonstigt, och jag kände mig bortgjord
    Ungefär som att här kommer jag och tror att jag är någon... Fast det var ju inte ens jag som kallade honom för min svärfar, det var ju min kompis, och jag har aldrig kallat honom för detta inför henne.
    Min sambo har inte varit gift eller förlovad tidigare, och har bara haft jättekorta förhållanden innan.

  • Bernöv­all
    Äldre 26 Jul 09:20
    #0

    Jag kallar aldrig min blivandes för det. Jag säger anntingen namnen eller att de är föräldrar till min blivande. Känns som ganska onödiga titlar för min del...

  • mandel­blomma
    Äldre 26 Jul 10:04
    #0

    *puff*

  • Zozo
    Äldre 26 Jul 10:05
    #0

    Vi har nog sagt det lite till och fran (ja, när de inte är närvarande förstas..) ganska länge. Växlar mellan "svärmor" och "mbs mamma" och hennes förnamn typ, beroende pa vem jag talar om.
    Pappa har kallat m2b för svärson rätt länge faktiskt.
    Tror inte att faktumet att vi faktiskt är gifta kommer att ändra ngt.

  • Victor­y
    Äldre 26 Jul 10:12
    #0

    Jag kallade dem ibland för mina svärföräldrar redan innan vi var gifta. Då märkte jag också att vissa reagerade på det, i och med att vi inte var gifta. Och dom själva verkar tycka att giftermålet var starten på "svärföräldraskapet" även om de säkerligen inte hade nåt emot att jag kallade dem mina svärföräldrar redan innan. Själv tycker jag det är ett bra "namn" även om man inte är gift ännu, det är ju enkelt att säga. För mig behöver man inte vara gift för att kalla dem det.

  • Fru Nilsso­n 1/7-06
    Äldre 26 Jul 10:18
    #0

    Jag blev ihop med min man för 13,5år sen och har nog kallat hans föräldrar för svärföräldrar i 6-7år.

  • okt200­6
    Äldre 26 Jul 10:47
    #0

    Jga har kallat dem svärfar och svärmor länge, fast vi inte är gifta. Oftast använder jag deras riktiga namn om jag talar till dem, men kan på skoj säga "Hej svärfar" utan att han reagerat konstigt på det.

    mandelblomma: Kanse blev din svärfar förlägen för att han inte ville ta det för givet att ni ska gifta er, utan vill låta det ta den tid det tar. Tror inte alls du behöver vara orolig för att han tycker att du "är någon".

Svar på tråden När sa ni svärmor/svärfar?