• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 16 Sep 16:27
    43336 visningar
    62 svar
    62
    43336

    Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?

    Vi ska ha ett bröllop för ca 65 gäster och ha bestämt oss för att ta en kuvertavgift, istället för presenter. Jag tycker det är så oerhört svårt att veta vad som är skäligt. Jag har hört de som tagit allt från 200-350 kr. Vi kommer att bjuda på en trerättersmiddag med dryck, transport till festlokalen samt dans till levande orkester. Helst av allt skulle jag vilja bjuda på allt och inte behöva önska mig pengar, men då går det inte runt. Jag vill gärna veta vad ni tycker om kuvertavgift som fenomen, och vad ni tycker man kan ta...?

  • Svar på tråden Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?
  • Pallas Athena
    Äldre 8 Dec 13:14
    #0

    Vi har också tänkt på kuvertavgift, inte istället för presenter, utan för att få ner kostnaderna lite för alla dessa gäster. Men eftersom många är långväga, och dessutom stora familjer kan vi inte tänka oss att ta mer än 50-100 kr per person. Tänk er dem som reser 100 mil och betalar för 5 familjemedlemmar, det blir ett helsikes dyrt bröllop om de ska betala en hög kuvertavgift. För 100 kr/pers med 50 gäster blir det ändå 5000 kr, och det är mer än inget.

  • Cecili­a 29/6-0­2
    Äldre 8 Dec 19:26
    #0

    Pallas Athena,

    Vadå inte ISTÄLLET för presenter? Ska gästerna behöva hjälpa er ekonomiskt med bröllopet OCH köpa presenter? Så uppfattade jag ditt inlägg, men jag kanske fattade fel?

  • Pallas Athena
    Äldre 8 Dec 19:59
    #0

    Cecilia:
    Nja, jag var väl lite otydlig, men det beror mest på att vi inte alls har bestämt något ännu, utan har bara en massa idéer i huvudet. Vad vi tänkte oss var väl att kuvertavgiften skulle ligga på 50-100 kr, och att vi sedan skulle önska oss bidrag till bröllopsresan som presenter (som gästerna får bestämma storleken på själva). Detta innebär i princip att gästerna får själva bestämma ett bidrag i present, men som inte understiger kuvertavgiften. (Om man vill se det så.)
    Men, som sagt - inget är bestämt, och det kanske blir så att vi ber om ett bidrag till bröllopsresan som bröllopspresent (och ingen kuvertavgift), och att det är helt upp till var och en att bestämma hur mycket det ska vara.

  • Cecili­a 29/6-0­2
    Äldre 8 Dec 20:06
    #0

    Jag kan ju säga som så att våra gäster köpte presenter för allt från 0-1000:-/person så att säga både och känns lite för mycket. Tycker jag iaf.

  • lassem­aja
    Äldre 8 Dec 22:20
    #0

    Oj, ett brännbart ämne.....
    Själva tänker vi göra så här:
    Eftersom vi bägge är tämligen fullvuxna och har allt vi behöver i grunkväg, önskar vi oss uttryckligen inga presenter. Däremot tänker vi skriva att vi gärna tar emot ett bidrag till festen (som present) och att man frivilligt kan sätta in en summa (valfri) på ett konto..... Alltså ingen "obligatorisk" kuvertavgift...

    De vi pratat med tycker det är helt okej.

  • ungbru­d
    Äldre 12 Dec 18:44
    #0

    Hej allihopa.
    Det verkar vara lite känsligt det här med pengar. Man tar bort prislappen på julklappen, håller för summan på notan osv. Själv är jag studerande, med en kille som inte tjänar allt för mycket. Vi känner att det är rätt tid i livet att gifta oss nu och vi resonerar naturligtvis så att det är en gång i livet vi kommer göra detta. Därför vill vi att alla gästerna ska få sitta och njuta av middagen, dvs inte hjälpa till att servera, fylla på buffén etc. Och att alla vi vill ska få vara med. Detta är en omöjlighet för oss om vi inte tar ut en kuvertavgift på 150:-, vilket ger oss ca 7000 :- i bidrag i stället för presenter. Vi tar däremot inte kuvertavgift av de som rest långväga då det kostar lite extra för dem att få vara med. Alla jag pratat med utanför denna sajt är positiva till detta och deras åsikter är de enda som räknas för mig.

  • LiHa
    Äldre 30 Jan 22:33
    #57

    Det är inte bara de som har möjlighet att spara som förtjänar en bröllopsmiddag! Att ta ut kuvertavgift är helt okej så länge den står i proportion till mat och fest, och inte finansierar både kläder till vigseln (gästerna köper ju också ofta nya kläder själva för bröllopets skull) och andra saker som inte hör till bröllopet. Vi kommer ta 300 kr per person över 15 år vilket endast täcker förrätt, huvudrätt, tårta och NÄSTAN all dryck till maten. Sedan kommer vi ha bar till självkostnadspris, men vi räknar med att bjuda barnen på mat (50 kr per barn) och dessutom måsta lägga till några kronor för dryck till maten till alla andra. Sen ska vi ju ha snacks och nattmat till festen.. Så vi kommer inte gå plus! Dessutom undanbeder vi oss bröllopsgåvor då det enda vi önskar är att kunna dela den stora dagen med alla våra 91 nära och kära! Om vi inte tagit kuvertavgift hade vi bara kunnat bjuda närmsta familjen om ca 20 pers. Ingen släkt, inga vänner... Vem vill ha ett sådant bröllop? Varför är det mindre okej att gästerna betalar för sin mat än att de springer runt på stan och letar prydnadssaker åt brudparet, eller ger dem pengar till utlandsresa? Vi hoppar både hotellnatten och resan för att kunna ha detta bröllop. Sen gifter vi oss inte för att kunna ha världens brakfest och bjuda på allt, utan för att vi älskar varandra och planerar att leva livet ut med varandra. Om man som vi även har barn finns det ännu fler anledningar att vara gifta, varför vi vill göra detta NU och inte då vi har råd att bjuda alla på maten!

  • aniara
    Äldre 30 Jan 22:42
    #58

    Om du vill diskutera kuvertavgift så finns det fräschare trådar. Denna måste du ha hittat med BT:s eminenta sökfunktion ty den är 10 år gammal

  • Äldre 9 Feb 17:22
    #59
    +1

    Förstår inte alls problemet med kuvertavgift. Varför skulle det vara ofint på nåt sätt? Istället för present betalar man...istället för att byta pengar. Förmodligen bjuder man de som är sina närmaste på bröllop och då har de garanterat inget emot att lägga pengar på en fest istället för en ljusstake till brudparet!
     

  • CoG
    Äldre 12 Feb 18:26
    #60

    Kuvertavgift ska väl betala för den mat man äter/ person på ett ungefär?
    Det blir lite toktigt om man ska räkna in transport och orkester i kuvertavgiften.

  • CoG
    Äldre 12 Feb 18:34
    #61

    Sedan bör man ha i åtanke att det kan vara present nog för en familj att åka långväga för ett bröllop.
    Det blir både resa o uppehälle plus kuvertavgift

    Jag åkte med mitt ex o vår dotter till sthlm från Umeå för ett bröllop då hans syrra gifte sig och vi hade det inte knapert då.
    Det var kuvertavgift på 250/ pers inkl för vår 4 åriga dotter som knappt åt alls.
    Det var en enkel buffé och ingen alkohol. Jag tror inte att maten gick på 250kr/ person...
    Såna gånger känns kuvertavgift för mycket.
    Då tycker jag att presenten blir att man faktiskt kommer på bröllopet.

    Sånt kan man också fundera på då man bjuder in.
    Vad är det gästerna lägger ut för att kunna närvara vid bröllopet?


     


    Då vi gifte oss i somras drog vi ner på allt och gjorde det så enkelt som möjligt för alla.
    De kunde plocka fram sin vanliga sommarklänning (tex) från garderoben och det var enkel somrig buffé med en barnmeny och vi hade inte mer än 50 gäster så vi bjöd på allt och önskade oss inga andra presenter än att de kom och delade dagen med oss, för det är den finaste presenten.

    Nu är det inte så att vi inte behöver något, för vist hade vi kunnat önska oss bidrag till bröllopsresa eller ett nytt kök. Vi bara valde att inte göra det, för dagen skulle inte handla om det. Vi ville visa att det viktiga var att umgås även om vår vigsel blev anledningen.

  • Äldre 12 Feb 18:38
    #62

    Tråden är gammal och TS är inte kvar på BT.

    Så jag tror att hon redan har gjort sina val. Flört 
    Det finns nog färskare trådar om ni vill prata kuvertavgift Glad 

Svar på tråden Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?