• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 16 Sep 16:27
    43334 visningar
    62 svar
    62
    43334

    Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?

    Vi ska ha ett bröllop för ca 65 gäster och ha bestämt oss för att ta en kuvertavgift, istället för presenter. Jag tycker det är så oerhört svårt att veta vad som är skäligt. Jag har hört de som tagit allt från 200-350 kr. Vi kommer att bjuda på en trerättersmiddag med dryck, transport till festlokalen samt dans till levande orkester. Helst av allt skulle jag vilja bjuda på allt och inte behöva önska mig pengar, men då går det inte runt. Jag vill gärna veta vad ni tycker om kuvertavgift som fenomen, och vad ni tycker man kan ta...?

  • Svar på tråden Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?
  • Martin­a
    Äldre 22 Oct 13:34
    #0

    Hej,
    Det är väl upp till var och en och göra hur de vill. Själv skulle jag varken ha kuvertavgift eller önska mig pengar. Jag skulle nog antingen vänta ett tag eller försöka göra bröllopet billigare på något sätt.
    En del personer tar ju faktiskt lite illa upp när det gäller saker som kuvertavgift eller önskelista. En del gäster vill av olika skäl kunna bestämma hur mycket pengar de ska lägga och vad de ska lägga pengarna på.
    När det gäller presenter i allmänhet tycker jag att 100 kronor är vidrigt snålt.
    Jag bor i Spanien och när man går på bröllop här så ger man ofta pengar. Denna summa ska täcka middagen + vara ett bidrag till bröllopsresan. Det vanligaste är att folk ger runt 1000 kronor och uppåt.
    Trots att folk tjänar långt ifrån svenska löner så är de ändå väldigt generösa.
    Givetvis skiljer det en hel del mellan sederna i Sverige och Spanien.
    Om jag var tvungen att välja mellan kuvertavgift och pengagåva skulle jag nog
    valt att önska mig pengar av den anledningen att gästerna kan välja hur mycket de ska ge.

    När det gäller Jannes inlägg...man vårdar väl inte kärleken mindre för att man lägger pengar på festen? Vi har gjort uppoffringar just för att vi har det gemensamma målet att kunna bjuda våra nära och kära på en fin fest. Om brudparen verkligen hade vårdat pengarna istället för kärleken hade de väl investerat dem istället för att spendera dem på en enda dag.

    Martina

  • Susann­e Gräslu­nd
    Äldre 22 Oct 14:36
    #0

    Nu kan jag inte låta bli att vara lite elak mot Elias. Sådan tur då att du hittills inte har några sådana vänner som bjudit dig på bröllop och tillämpat kuvertavgift. Vad skulle du göra om någon nära vän plötsligt gjorde det? Tacka nej av ren princip?

    Jag kan förstå att du skulle tycka att det var konstigt och att du kanske skulle föredra ett bröllop utan kuvertavgift, men att kategoriskt skriva att du aldrig skulle kunna tänka dig att gå på ett sådant bröllop sårar bara de som inte har någon annan möjlighet att få detta att gå ihop sig ekonomiskt.

  • Cecili­a 29/6-0­2
    Äldre 22 Oct 14:43
    #0

    Anonym, du skrev...

    "Vad jag ville få fram vara bara att människor idag inte vårdar kärleken i lika stor grad som pengarna man spenderar på den."

    Min fråga var, vad 17 vet du om det?

    Och kritisera enskilda personer? Står du för det du skriver måste du förstå att inte alla tycker likadant! Och då måste du också kunna ta en personlig diskussion...

    Jag skulle inte tacka nej om jag blev bjuden, men skulle inte heller ha ett kuvertbröllop. Hoppas alla kan se skillnaden. Har skrivit förr uppe i tråden att jag inte gillar den exakta summan som man som gäst ska betala.

  • Elias Granqv­ist
    Äldre 22 Oct 14:56
    #0

    Till Susanne, som undrade om jag verkligen skulle omsätta mina tankar i handling, och alltså tacka nej till ett bröllop med anledning av att de tog ut kuvertavgift:

    Svaret är naturligtvis ja. Bröllopsgåvan skulle jag överlämna till dem vid något annat tillfälle.

    Å andra sidan är det inte troligt att jag skulle berätta för dem att det var av den anledningen som jag skulle vara "upptagen med annat" just då.

  • Johann­a = en lat kock
    Äldre 22 Oct 15:13
    #0

    Det är helt OK att ta kuvertavgift!
    men maten och underhållningen ska stå i proportion till hur stor avgiften är...

    vet om ett bröllop där gästerna suttit och räknat ut att de betalt för HELA bröllopet (ink kläder till hela följet och fotograf hela dagen) och en del på huset som paret höll på att bygga! dessutom hade de mage att önska sej _dyra_ presenter och maten var definitivt inget att hurra för...

  • Nässla
    Äldre 22 Oct 16:17
    #0

    När vi berättade för vårt värdpar att vi skulle gifta oss så tog dom det som självklart att vi skulle ta betalt av gästerna. "Svärfar" (ej riktig svärfar, en kompis min blivade har varit inneboende hos som nu är värdpar tillsammans med sin sambo) blev jätteförvånad när vi berättade att vi inte skulle göra så..Envisades hela tiden med att säga att det är klart att ni ska...*ler* Så det finns många olika synpunkter på saken. Vi ska bjuda på festen som iaf blir enkel, och istället önska oss biddrag till bröllopsresan...

  • Myrina
    Äldre 19 Nov 18:43
    #0

    Vi tog också 300:-/person för trerätterns med tillhörande dryck. Vi har inte hört något negativt om detta varken före eller efter bröllopet.

  • ungbru­d
    Äldre 1 Dec 17:39
    #0

    Oj Oj Oj!
    Vad detta var intressant att läsa. Jag trodde inte att så många tyckte att det var så upprörande med kuvertavgift. Det har man ju ofta på 30, 40 -års kalas i stället för presenter. Detta brukar uppskattas då det kan vara svårt att hitta den rätta gåvan åt någon som "har allt". Jag ska gifta mig i aug -03 och jag och min sambo har frågat några av våra vänner hur de känner för detta. Alla tycker att det är helt OK, med tanke på vad de får för pengarna. Kuvertavgiften för oss kostar ca 400:- och vi begär 150:-. Jag har frågat en van bröllopscateringfirma om detta och de sa att om man tar ut en kuvertavgift så kanske gästen förväntar sig något extra. Om man tycker att det är oförskämt att ta ut en kuvertavgift är det i så fall lika oförskämt att förvänta sig få gåvor. Det är väl inte därför man gifter sig!?!

  • Cecili­a 29/6-0­2
    Äldre 1 Dec 17:55
    #0

    Nej, men kuvertavgift är ju ett måste för gästen, det är ju faktiskt inte present. Inte för en exakt summa iaf (om mna nu tycker att det är ett måste). Vi fick egenhändigt gjorda presenter av ett par, tavlan hon målat var kanonfin! De hade inte kunnat komma om vi hade tagit ut kuvertavgift...

  • Kirta 15/2`0­3
    Äldre 1 Dec 21:37
    #0

    Baronessan, folk kan faktiskt ha olika skäl till varför de önskar sig pengar. Det behöver inte vara för att "financiera festen". Vi önskar oss pengar av praktiska skäl: vi bor i Sverige men gifter oss i Finland, och vi tycker det skulle vara helt tokigt att efter bröllopet försöka frakta alla ömtåliga saker från Finland till Sverige. Min tärna gjorde detta i samband med sitt eget bröllop, och ett par saker gick faktiskt sönder, och detta tycker jag är en onödig risk att ta, bröllopspresenter brukar ju ofta bestå av glasföremål.

Svar på tråden Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?