• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 16 Sep 16:27
    43319 visningar
    62 svar
    62
    43319

    Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?

    Vi ska ha ett bröllop för ca 65 gäster och ha bestämt oss för att ta en kuvertavgift, istället för presenter. Jag tycker det är så oerhört svårt att veta vad som är skäligt. Jag har hört de som tagit allt från 200-350 kr. Vi kommer att bjuda på en trerättersmiddag med dryck, transport till festlokalen samt dans till levande orkester. Helst av allt skulle jag vilja bjuda på allt och inte behöva önska mig pengar, men då går det inte runt. Jag vill gärna veta vad ni tycker om kuvertavgift som fenomen, och vad ni tycker man kan ta...?

  • Svar på tråden Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 22 Sep 22:25
    #0

    Nä men usch så PINSAMT! *skakar på huvudet* Har man inte råd med ett bröllop, så sk man väl ändå inte ha nåt heller? Att tvinga sina vänner/släktingar att betala, nej fy vilken dålig stil! Sen till er som gjort sådär, och inte fått höra något negativt - nej, det tillhör väl vanlig hyfs av era 'gäster' (eller, kanske utpressningsoffer är ett bra ord?) att inget säga. De tycker väl att det hela är så pinsamt, och skäms väl å era vägnar att ni över huvud taget kunde med!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 22 Sep 22:54
    #0

    Tycker också det är pinsamt att ta betalt för sin bröllopsfest... huga!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Sep 06:37
    #0

    Det är ju inte säkert att gästerna skämdes och/eller tyckte det var fel och pinsamt. det verkar ju uppenbart att hyfsat många tycker det är helt OK, det borde väl gälla de som råkar vara gästar med..... Men OM de tyckt det var fel och/eller pinsamt, så nog hade de hållt det för sig själv. Lite väluppfostrade är nog de flesta gäster *ler* Ärlighet i all ära, men även jag hade hållt snattran där.... och låtit bli att gå ifall kuvertavgiften var så hög att vår privatekonomi fick lida för mycket.

  • Janne
    Äldre 22 Oct 11:54
    #0

    Det är fruktansvärt ofint av de individer som säger att man inte "får" gifta sig om man tar ut kuvertavgift.
    Jag skulle inte vilja ha dessa som gäster på vårt bröllop.
    Vidare... Många av de som yppar de synnerligen ofina och burläska otrevlighetsattityderna om att man inte "får" gifta sig känns ofta som människor som enbart gifter sig som "show off", en uppvisning om hur bra man har det när det i själva verket är så att Amor sedan länge gått i pension i det förhållandet.

    Respekt för kärleken för bövelen!!!

  • Cecili­a 29/6-0­2
    Äldre 22 Oct 12:07
    #0

    Jaha Janne!?

    Så alla som inte har kuvertbröllop har nu olyckliga förhållanden och är stenrika???

    Det var ju också en "fin" inställning. Men det klart, du är väl inte ofin när du skriver nedlåtande om andra? Dert är bara andra som är ofina när de skriver SIN åsikt.

    Tänk efter nästa gång du skriver! Eller sluta kasta sten i glashus...

  • Janne
    Äldre 22 Oct 12:51
    #0

    Cecilia!

    Jag har inte skrivit nedlåtande om andra. Jag har bara uttryckt min åsikt om det hela.
    Vidare har jag inte på något sätt skrivit att alla dessa äktenskap utmynnar i galenskap och olycka.

    Vad jag ville få fram vara bara att människor idag inte vårdar kärleken i lika stor grad som pengarna man spenderar på den.

    För övrigt tänker jag inte efter när jag skriver. Jag tänker före.

  • Cecili­a 29/6-0­2
    Äldre 22 Oct 12:56
    #0

    Så detta är inte nedlåtande?

    "Det är fruktansvärt ofint av de individer som säger att man inte "får" gifta sig om man tar ut kuvertavgift.
    Jag skulle inte vilja ha dessa som gäster på vårt bröllop."

    Vidare...

    "...känns ofta som människor som enbart gifter sig som "show off", en uppvisning om hur bra man har det när det i själva verket är så att Amor sedan länge gått i pension i det förhållandet."

    Då vill inte jag vara i närheten när du skriver nedlåtande...

    Och det är väldigt konstigt hur du kan veta hur människor vårdar sina förhållande baserat på hur dyrt deras bröllop är.

  • Susann­e Gräslu­nd
    Äldre 22 Oct 13:02
    #0

    Är det bara jag som ibland kan tycka att det är lite olustigt att bli bjuden på bröllop när man tänker på hur mycket allting kostar? Ett kuvert brukar gå på mellan 500 och 1000 kr och är det uppåt hundra gäster så kan man själv räkna ut hur mycket pengar det blir. jag tycker att det känns skönt att få betala lite för sig OCH ge bort en present. Jag har utan problem råd med att betala upp till 500 kr för en rejäl fest. Bara man går ut på krogen en kväll och äter och dricker kommer man ju upp i den summan, och en bröllopsfest brukar oftast vara mycket påkostad.

    Jag disputerade i vintras och på min institution är det tradition att ta ca 250 kr per gäst, av en totalkostnad på ca 500 kr per kuvert. I gengäld bjuder man in alla som jobbar på institutionen. Sedan kan man ju välja att bjuda de närmaste om man vill, eller de som man vet har så dålig ekonomi att de faktiskt inte har råd att komma annars. Jag tycker att det är ett bra sätt att få till en fin fest där många är välkomna och det kan man använda på bröllop också.

    Nu är jag och min blivande man så pass välbärgade dessa dagar att vi inte har något problem att bjuda på vårt bröllop, men det tycker jag är något man får välja själv. Hellre många gäster och kuvertavgift än tvärtom.

  • Anonym
    Äldre 22 Oct 13:13
    #0

    Cecilia

    Jag kritiserade inte enskilda individer (som du gör och som andra gjorde tidigare i denna tråden).

    Jag kriserade beteendet som gällde att man inte kan ta betalt, att man vid dylika göromål inte är "värd" ett bröllop. Det var detta mitt argument gick ut på.

    För att värja mig mot påhopp. Ja... jag vet att jag svarade dig (sålunda ett personligt angrepp) nu och att du mycket väl kan ta det som kritik.

    Jag begriper inte heller varför du tog upp det andra??? Det hade inte med ämnet att göra.

  • Elias Granqv­ist
    Äldre 22 Oct 13:22
    #0

    Jag skulle aldrig kunna tänka mig att betala en kuvertavgift om jag gick på ett bröllop, jag skulle se det som oförskämt av dem att ta ut en sådan på den typen av tillställning med tanke på att de ändå skulle få någon fin present av mig. Jag skulle därför tacka nej till att komma på bröllopet. Därför vill jag inte heller ta ut någon sådan avgift själv.

Svar på tråden Kuvertavgift, hur mkt kan man ta?