• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 13 Sep 09:24
    10128 visningar
    11 svar
    11
    10128

    Bröllop utomlands?

    Hej!

    Är det någon som gift sig i Söderhavet?
    Jag skulle gärna ta emot tips, ideér mm?
    Och har du gift dig någon annanstans (fast utomlands) får du gärna dela med dig av dina erfarenheter! (hade ni middag när ni kóm hem, var era vänner/släktingar sura på er för att ni smet idag och gifte er?)

    Tack!!

  • Svar på tråden Bröllop utomlands?
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 13 Sep 10:34
    #0

    Ja du Maria, det här forumet är lite så att man skiter i dom som väljer att INTE gifta sig i kyrka med stor fest.
    Jag har vid ett flertal tillfällen frågat ungefär samma sak som du men aldrig fått några mer svar än ring ambassaden eller UD och kolla upp det själv.
    Så jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa oss på traven.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 13 Sep 10:49
    #0

    Vi ska gifta oss i södra Frankrike. Vi kommer genomföra en vigselcermoni hos Svenska Kyrkan i Nice. Därefter blir det middag på en mycket bra restaurang i närheten.

    Vi är tvungna att gifta oss borgligt först här i Sverige. Det gör vi veckan innan hos tingsrätten. Ingen kyrka har formell vigselrätt i Frankrike.

    Närvarande i Frankrike kommer bara närmsta familjen och några få vänner vara. Det blir 23 vuxna gäster. Det är enda festen/middagen vi kommer att ha. Vi kollade med familjen innan att det var ok för dem att spendera pengar och semesterdagar på en resa til Frankrike.

    För att få hjälp med restaurang och hotell har vi anlitat en Svensk resebyrå med Södra Frankrike som specialitet. Kontakten med Svenska Kyrkan har vi fixat själva.

    För oss blir det ett bröllop precis som vi vill ha det. Kyrklig vigsel och sen en mindre middag med mycket god mat och vin med bara närmsta familjen och några få vänner närvarande.

    /Kjell

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 13 Sep 13:45
    #0

    Det finns en hel del svar från tidigare i år om du söker på utomlads, har själv svarat på en del, men kan gärna svara igen.

    Vi gifte oss i svenska kyrkan i Köpenhamn nu i juni, helt för oss själva utan någon annan.

    Precis som Sussi säger finns en hel del hänvisningar till webben hos ud eller svenska kyrka, mest beroende på att deras listor är för långa att klippa in här.
    Hos ud kan du hitta de ambassader som har vigselrätt och hos kyrkan de kyrkor utomlads som har vigselrätt. Det är nämligen inte alla kyrkor utomland som har rätt att viga enligt svensk lag.
    Det finns dessutom länkar till respektive kyrka med deras egen information, priser, kontaktpersoner osv.

    Vill man inte gifta sig i sv kyrkan eller på ambassad blir det lite mer arbete...
    Då måsta man gifta sig enligt landets sed och sedan få med rätt sorts dokument hem till sverige för att få sin vigsel registerad även här.
    Ex Tourpacific (.com tror jag...) och söderhavsspeciallisten kan hjälpa till med vigsel i carribien resp söderhavet och vet hur man får allt lagligt.

    När det gäller hur släkten reagerar tror jag nog du känner din släkt bättre än jag gör och kan förutse hur de kommer reagera...
    För egen del visste den närmaste familjen vad vi skulle göra, men att vi inte ville att någon skulle vara med. Men inga av våra vänner visste något, de fick kort från bröloppsresan då vi berättade...
    Sedan hade vi en enklare fest när vi kom hem. För vår del fungerade det över förväntan!

    Hoppas det här hjälper lite på vägen och att ni får det brölopp ni önskar!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 13 Sep 13:52
    #0

    Som alltid när trådarna gäller vigsel utomlands rekommenderar jag SKUT (Svenska kyrkan i utlandet).

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 13 Sep 17:21
    #0

    Sussie - Jag brukar hänvisa till UD. Ibland letar jag info på nätet själv till folk som frågar, och handlar det om Paris, där vi skall gifta oss, har jag till och med mailat privat till några som varit intresserade.

    Jag tycker det är ganska många som skall gifta sig utomlands nu, och det är jätteroligt! Dock ÄR det faktiskt bäst att kolla på UD eller SKUT först!

    Lycka till med vigseln, Maria!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 13 Sep 20:32
    #0

    "Skiter i dem som inte ska ha stor fest" - nej så är det inte. Att man inte får svar kan faktiskt bero på att man inte vet. Man ger kanske inte tips och råd om man inte vet så bra. Jag tycker annars att även de med mindre fester får en hel del råd.

    Har man inte gift sig utomlands eller varit med om utlandsbröllop så har man inga råd att ge och det beror nog inte på att man inte bryr sig om de som planerar att gifta sig utomlands.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 18 Sep 20:37
    #0

    Maria,

    Vi har precis kommit tillbaka fran var vigsel i Brasilien och det var helt underbart!! Vi hade lite problem med min mans (!) hindersprovning eftersom vi bor utomlands, men sjalva forberedelserna fran ambassadens sida har varit helt enorma och dom var jattegulliga och ordnade champange, blommor, snittar etc.

    Nar vi kom tillbaka skickade vi ett foto via Email och berattade var vi varit och alla reaktioner har varit positiva. Mamma blev jatteglad och borjade grata men det visade sig att dom mistankt att nagot varit pa gang (?)..

    Nu ska vi skicka ut jattefina kort som vi ordnade innan vi akte och dar ska vi inkludera ett svart vitt foto fran stranden i Rio samt en inbjudan till en liten fest.

    Lycka till!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 19 Sep 18:52
    #0

    Hej!
    Jag har inga tips att ge men min sambo óch jag har bestämt oss för att ha ett vinterbröllop i Sjömanskyrkan i Skagen.
    Själva kontakten med kyrkan, präst osv är inga större problem via nätet men om man som vi tänkt ha middag osv efteråt för de närmaste är det inte lätt att få ngn hjälp med restaurang, frisör, boende osv.
    Jag hoppas på hjälp ifrån prästen(!) med den informationen.
    Lycka till med din/er planering!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 19 Sep 21:19
    #0

    Maria

    Vi har nyss kommit hem från vårt bröllop i Cagnes-Sur-Mer/Nice Frankrike. Jag kan inte säga annat än att det blev helt underbart.
    Visst var det lite klurigt att få ordning på allt eftersom vi inte hade någon möjlighet att åka ner och "reka" i förväg. Närmaste familjen följde med ner och det blev jätte lyckat. Nu är det ju naturligtvis skillnad på att åka till Frankrike och att åka till söderhavet så jag kanske inte kan ge dig så mycket praktiska tips. Det enda jag kan säga är att ge inte upp när det börjar kännas motigt, ert bröllop kommer att bli precis som ni vill ha det...
    p.s jag tror att det finns resebyråer som hjälper till med just vigsel i söderhavet. Har du kollat bröllopstorgets länkar ?

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 23 Sep 11:59
    #0

    Tack snälla för alla svar.
    Jag har bokat resa och bröllop via en resebyrå, men jag var mest intresserad av pesronliga tips och sånt.
    Spännande kommer det bli iallafall - jag är supernervös!

  • Lerl
    Äldre 21 Apr 21:41
    #11

    Hej!

    Vi ska ha ceremonin i Cagnes-Sur-Mer/Nice Frankrike nästa år,  tänkte höra om ni har tips på vilka resebolag man kan kontakta för hjälp gällande festen, eller om någon har specifika tips på hotell el liknande där man kan både bo och ha själva middagen? Vi kommer vara 30-40 personer. 

    Tack!!
    Lena 

Svar på tråden Bröllop utomlands?