• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 14:43
    16021 visningar
    17 svar
    17
    16021

    Mannens eller kvinnans namn föst?

    Hur har ni gjort på inbjudningarna, har ni skrivit mannens eller kvinnans namn först, vi tvistar hej vilt här hemma om vilket vi ska ha först.... Båda vill ju givetvis ha sitt namn först!
    Alltså....jag menar då man skriver "Välkomna att övervara vigseln mellan Berta och Bert...." Eller skriver man "mellan Bert och Berta"?

    /Lollan

  • Svar på tråden Mannens eller kvinnans namn föst?
  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 15:06
    #0

    Kvinnans namn först.
    Likaså på inbjudningarna ni sänder ut.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 15:08
    #0

    YESSS! Jag visste det! *s*

    Men den blivande maken vill ha fler svar innan han köper detta! *s*

    /Lollan

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 15:11
    #0

    Kvinnans namn först. Alltid!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:02
    #0

    Brudens namn först.

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 16:06
    #0

    Brudens namn först! Man skriver alltid kvinnnans namn först i alla adresser o.dyl.(Vi har sparat många bröllopsinbjudningar och på samtliga är brudens namn först, liksom mitt namn i raden för inbjudna.)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 21:18
    #0

    Brudens namn först eftersom det förr var hennes föräldrar som betalade och då skrev inbjudan som formulerades ungefär "Välkommen att övervara bröllopet mellan vår dotter Sara Lind och Tommy Persson i lilla kyrkan..."

    Oavsett om det är ni som betalar är seden fortfarande att kvinnan står först!
    Det kanske hjälper om han får en förklaring till det hela också?=)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 21:37
    #0

    Då har vi gjort fel... :( Men det var bara för att det var snyggare med hans först, rent estetiskt... Ja ja. Vi överlever väl. ;)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 21:48
    #0

    the wedding planner:
    Ni blir nog gifta iaf...=)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 8 Sep 23:37
    #0

    God, vilken gentleman som vill ha sitt namn forst! Och att du vill gifta sig med en sadan!?
    Folk slutar aldrig forvana mig i detta vackra avlanga land!!!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 13 Sep 23:25
    #0

    Va? Är det mig du pratar med eller om, Maria? Det var nog snarare jag som satte honom först, för att det som sagt blev snyggast så. Hade inte en enda tanke på vem som skulle vara först. Vi räknas lika mycket båda två, ändå.

    Och han är en riktig gentleman, en helt underbar sådan. Och jag vill verkligen gifta mig med honom och jag tycker nog att det är viktigare än vem som står först...

    Så Cee, du har nog så rätt så rätt. Vi blir nog gifta ändå...

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 13 Sep 23:26
    #0

    Eh. Du kanske syftade på Lollan... Det slog mig nu när jag läste om hennes inlägg... Ja ja. Jag tror nog att Lollans M2B är bra fast han vill ha sitt namn först. :)

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Sep 08:17
    #0

    Oops!

    Ser nu att vi hade mitt namn först på inbjudningarna och sedan hans först på vigselprogram, festprogram och i annonserna i tidningen. Inget vi diskuterade utan det såg bättre ut rent estetiskt. Huvudsaken är väl att man är överens, gifta blev vi i alla fall!!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Sep 09:14
    #0

    Like I care.. Hans namn stod först för att jag gjorde inbjudningarna och allt och jag bestämde!

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Sep 12:10
    #0

    Hmmm..är detta verkligen ett så stort problem? Så att t ex Maria orkar bli upprörd över en sån sak..

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Sep 13:45
    #0

    Äh, inget stort problem för mig, som faktiskt skrev originalinlägget, men jag undrade bara...*s*

    /Lollan

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 14 Sep 14:57
    #0

    Vi skrev tjejen först eftersom det stod så här på ettiketttipsen. Vi tänkte: alltid retar det någon Å visste vi inte vad tjejen heter så skrev vi killensnamn.. Vi krånglade inte till det så väldigt.

  • Äldre 13 Dec 13:40
    #17

    Har för mig att kvinnans namn står först till de anhöriga och mannens namn står först till sina anhöriga.

    Den som är bekant sättes först sedan den respektive och kvinnan oftast i största allmänhet

Svar på tråden Mannens eller kvinnans namn föst?