• Fru_Ro­os
    Äldre 3 May 08:52
    17136 visningar
    4 svar
    4
    17136

    Rengöra smycken med bikarbonat ?

    Hej tjejer.

    Har läst en del trådar om att bikarbonat, kokat vatten och folio fungerar utmärkt att rengöra silver med.
    Hur funkar det på ringar i vitguld med diamanter i?

  • Svar på tråden Rengöra smycken med bikarbonat ?
  • -svea-
    Äldre 3 May 09:04
    #0

    visst funkar bikarbonat bra på silver!!!?

    jag rengör min ring med diamant med hett vatten, en mjuk tandborste och lite diskmedel. Detta rådet fick jag där jag köpte min ring.

    Vet inte hur bikarbonat fungerar på vitguld, det blir ju liksom inte samma beläggning som på silver och jag antar att den kemiska reaktion som bildas av bikarbonat inte rengör vitguld och diamanter på samma sätt som silver....

    haha nu babblar jag på om något som jag inte har någon aning om...

  • Fru_Ro­os
    Äldre 3 May 12:58
    #0

    puffar lite

  • summer­bride
    Äldre 3 May 22:09
    #0

    Jag har rengjort silver med denna metod och det funkar jätte bra! Men rådet jag fick av den som lärde mig det var att man inte skulle doppa ner smycket som hade stenar och dylikt i. Så jag hade nog inte vågat doppa ner min diamantring där faktiskt...

  • Äldre 2 May 23:20
    #5

    Lite OT men bikarbonat är VISST en kemikalie. Annars funkar med vanligt salt också. Aluminiumkastruller är vanligtvis redan för oxiderade för att vara effektiva, folie är bättre.

    Diamanter är alldeles för stabila för att ta skada av lite bikarbonat/aluminiumfolie, men å andra sidan är det sällan man har diamanter i silverringar. När det gäller guld/rhodinering så har jag svårt att tänka mig att det är en oxidering som är problemet, och då funkar metoden inte alls. Möjligen tar det varma vattnet bort lite smuts.

Svar på tråden Rengöra smycken med bikarbonat ?