• sherlo­ck
    Äldre 11 Apr 10:46
    10471 visningar
    13 svar
    13
    10471

    Klädkod till kilt?

    Min blivande är ifrån Skottland. han ska naturligtvis ha kilt på sig under vigsel och fest. Hela släkten (på hans sida) ska även ha kiltar i olika klan-färger. Super-roligt tycker jag

    Men, vad ska de svenska gästerna ha på sig? Vill absolut inte ha frack eftersom jag tycker det passar bättre på bal än på bröllop. Dessutom är det extremt ovanligt att ha balkänning på bröllop i England.
    Dinner jacket, alltså smoking på svenska, kan det passa med kiltarna?

    Hade tänkt kostym först men blir det lika högtidligt som kilt? Kvinnorna ifrån Skottland har ej långklänningar utan knä-långa klänningar, kanske en sjal eller jacka komplett med en mindre hatt. Alltså inte bal klänningar. (Tänk Queen Elizabeth)

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Klädkod till kilt?
  • meili
    Äldre 11 Apr 10:48
    #0

    Uniform? Har för mig att man kan ha på sig exempelvis landskapsdräkt så, och så... Tror att kilt också räknas in där, då, kanske?

  • reflex
    Äldre 11 Apr 10:59
    #0

    Räknas inte kilt som högtidsdräkt och då tror jag att det är frack som gäller om man inte har kilt, landskapsdräkt uniform eller något likanande.Kan du inte ringa och höra med någon bröllopsbutik, de brukar kunna sådant som har med vett och etikett att göra.

  • sherlo­ck
    Äldre 11 Apr 12:13
    #0

    Tack för förslagen. Hade inte tänkt på det där med landskaps dräkt, vad räknas som uniform?

    Kan man ha frack men inte bal klänningar?
    Själva frackarna tycker jag om men jag vet att de brittiska gästerna inte kommer att vilja ha balklänningar på sig. De flesta har redan köpt sina klänningar, har jag hört. Har aldrig hört om att folk har på sig balklänningar på bröllop i England eller Skottland.

    Krångligt när olika länder har olika seder

  • meili
    Äldre 11 Apr 12:14
    #0

    Här står det lite kortfattat om vad som räknas som vad:
    www.brollopstorget.se/Klader/gaster.php

    :)

  • sherlo­ck
    Äldre 11 Apr 12:19
    #0

    Så här står det på en brittisk bröllops sida:

    dress code
    It is not correct to refer to morning dress on an invitation. However, you could include 'black tie' if you wish your guests to wear evening dress. Or, you might have an alternative, themed dress code!

    Allts, om man inte har smoking eller någor speciellt tema så skriver man allstå inget på inbjudan och då ska gästerna automatsikt veta att det är frack som gäller.

    Funderar på Black Tie (smoking) eftersom kilten ju har fluga och smoking liknande jacka. På så sätt har ju alla svarta jackor på sig allafall. Kvinnorna får då ha snyggare knälånga klänningar på sig, eventuellt med hatt.

  • BrudSo­mmar20­06
    Äldre 11 Apr 12:40
    #0

    Går man på bröllop i Skottland har det på de jag varit på varit kostym som gällt för engelsmännen som inte haft kilt. Det går säkert att göra det så högtidligt som man vill enligt etiketten men man behöver ju inte kräva att samtliga gäster ska hyra sig något att ha på sig om man inte vill. Men vill ni ha riktigt fint bröllop ska ni självklart satsa på det!

  • sherlo­ck
    Äldre 11 Apr 12:45
    #0

    BrudSommar2006

    Tack, det var bra att höra ifrån någon med erfarenhet från bröllop i Skottland.
    Som jag nämnde så hade vi tänkt kostym ifrån början, min pappa har en mörk, snygg italiensk kostym och jag tror inte att det ser fel ut brevid en man i kilt.
    Fick dock panik när jag fick förfrågningan ifrån gäster angående klädsel.

    Mörk kostym är det som gäller då.

  • sherlo­ck
    Äldre 11 Apr 12:49
    #0

    Tillägger att jag inte tycker att smoking passar så bra på ett sommar bröllop heller. Kanske om man har ett nyårs bröllop med eleganta klänningar och pärlor, champagne mm.

    Frack är fint men inte vår stil.

    Mörk kostym och fina klänningar känns avslappnat och bra. Skottska släkten är mycket avslappnade och tycker om att festa runt. Inte så uppstyltat iallafall.

  • Pippi Pelika­n
    Äldre 11 Apr 13:00
    #0

    Sherlock: Är det inte ett förmiddagsbröllop passar inte hatt på svenska bröllop.

    Jag tycker mörk kostym verkar utmärkt. Om kilt är likställt med svensk folkdräkt så kan den ju bäras närhelst tillfälle finnes. Folkdräkt bärs ju även på skolavslutningar, dop och begravningar (men då med särskilda sorgeattribut).

  • Miss Cee
    Äldre 11 Apr 13:10
    #0

    Kilt borde ju jämställas med de svenska hembygdsdräkterna. En folkdräkt kan bäras till vilken fest som helst, oavsett klädkod. Det fungerar lika bra till Kavaj som til Frack!

    Med tanke på hur du beskriver de utländska damerna, och de svenska gästerna, skulle jag rekomendera dig att skriva Mörk kostym på inbjudan. Alternativt smoking, men då måste ju de svenska herrarna hyra/köpa nya kläder och det vill du kanske inte.

    Som sagts, så har man bara hatt och handskar på dagtid. Om festen fortsätter med dans/underhållning/fest på kvällen så kan man inte ha hatt.

    Så räkna kilten som en folkdräkt och bjud övriga gäster till vad du vill!

  • sherlo­ck
    Äldre 11 Apr 13:13
    #0

    Pippi Pelikan

    Visst vet jag att man egentligen inte ska ha hatt om det inte är förmiddags bröllop men skottarna gör som dom vill så det blir hattar ändå. Blandar lite på traditionerna eftersom de skulle ta illa upp om de inte fick bära hatt på eftermiddagen.

    Tror inte att några svenska gäster komer i hatt. De får göra som de vill.

    Har bara varit på två bröllop i Engaland men folk är inte like petiga med kläd koder som i sverige. Vissa kommer i hatt, andra inte...

    Det var bara de svenska gästerna som undrade om kläd koden, de skottska tog förgivet att de har kilt på sig oavsett kläd kod. Som du nämnde så får man ju ha folk dräkt på sig vid alla tillfällen och det gäller ju kilten också.

  • sherlo­ck
    Äldre 11 Apr 13:19
    #0

    Hanskar! Det har jag aldrig sett på bröllop förutom på snofsiga kungliga bröllops fester. Så ska vi inte ha det

    I England eller Skottland har man oftast en mindre hatt, ofta till en somrig klänning eller ljus dräkt. Jag hade en ljus grå-blå klänning med en liten grå-blå hatt till på eftermiddags bröllop för två år sedan.

    Hjälp så många regler det verkar vara i Sverige, jag trodde att det var Stor-Brittanien som traditionellt var konservativa

  • Pippi Pelika­n
    Äldre 11 Apr 13:32
    #0

    Jag trodde att det traditionella bruket av hatt vid bröllop hos britterna berodde just på att de så ofta har lunchbröllop. Om bröllopet följs av en middag som är slut senast runt 18-tiden brukar man kunna ha hatt ändå, men med efterföljande dans är det väl inte lämpligt varken här eller i UK?

Svar på tråden Klädkod till kilt?