• lillav­ännen
    Äldre 4 Apr 19:59
    9329 visningar
    18 svar
    18
    9329

    Nån´som varit på Samos?

    Vi har tänkt oss att bröllopsresan ska gå till Samos! Har läst en del om andra grekiska öar här på BT, men inte om Samos. Vore kul att höra om någon varit där och om det är fint?!

  • Svar på tråden Nån´som varit på Samos?
  • cewe
    Äldre 4 Apr 20:14
    #0

    Hej lillavännen.
    Jag är mycket förtjust i Samos. Har iofs bara varit på Kreta tidigare och alla har ju sina favoriter i Grekland.
    Samos är en relativt grön ö med vackra bergsbyar. Kan rekommendera Manoletes på norra sidan. Vi bor alltid (5 ggr) i Kokkari. En mycket behaglig gammal fiskeby med lagom mycket turistliv. Vid hamnen finns en hel del restauranger och kaféer.
    Stranden i byn har klappersten men det finns solstolar överallt.
    En bit från byn, västerut finns två fantastiskt läckra stränder, Lemoniaka och Tsamado. Tsamado är både för naturister (högra delen) och "påklädda" Jamas

  • Domini­kanska
    Äldre 4 Apr 20:18
    #0

    Jag var på Samos för några år sedan. Vi bodde på Proteas Bay i Pythagorion www.ving.se/hotel/hotel.aspx&countryid=463&categoryid=1&areaid=12736&resortid=1122&hotelid=2855&itemId=2855. Vi var mycket nöjda med hotellet. Det är nära från flygplatsen. Hotellet har egna bussar som kör ner till Pythagorion på kvällarna. Vi hyrde moppe och hittade en jättefin bergsby. Man kan ta sig runt ön med moppe på en dag. Utav de vi såg tyckte vi att det var bäst att bo i Pythagorion. Det enda negativa är att ön saknar mysiga sandstränder. Det finns en sandstrand. På alla andra ställen är det sten.

  • Domini­kanska
    Äldre 4 Apr 20:19
    #0

    Ser att länken till hotellet inte fungerar. Sök på Proteas Bay på vings hemsida så hittar du.

  • vide
    Äldre 15 Apr 23:02
    #0

    Kan rekommendera Potami waterfalls. Det finns 3 vattenfall med ca 5 cm långa ormar i vattnet. Det är sant, det var inte maskar utan miniormar. Ett annat mysigt ställe var Karlovassi, jag kommer inte ihåg om det Karlovassi eller New Karlovassi som var mysigast. Vi förstod väldigt sent att det fanns två städer som vi trodde var en.

  • Hanna Septem­ber
    Äldre 16 Apr 01:06
    #0

    Var där i somras, jättemysigt! Var i Kokkari, lugnt och skönt, god mat och trevlig personal, inga inkastare. Inget partyställe direkt utan bra för par som vill ta det lugnt.

  • NinaHq
    Äldre 16 Apr 11:20
    #0

    Jag om min m2b har varit på Samos, i den lilla fiskebyn Kokkari. Hur mysigt som helst, om man tycker om att ta det lugnt. Håller med om att vattenfallet är en höjdare - missa inte detta! För att komma fram får man hoppa i en källa med kallt vatten och simma en kortare sträcka mellan trånga, höga bergsväggar där man på sina håll inte kan vara två i bredd. Vi hörde om ormarna men såg inte till några. Det är nog snälla ormar, med tanke på hur mycket folk som tar sig en simtur där. Även vägen till vattenfallet är helt enorm - känns nästan som att vara i en regnskog.

    Kokkari har även mysiga stränder som bara tar några minuters promenad att nå. Väldigt romantiskt!

  • lenael­ena
    Äldre 16 Apr 12:18
    #0

    Vi har varit i Phytagorion två gånger för ganska länge sedan. Jag minns Samos framför allt och särskilt som en mycket vänlig och glad ö.
    Vi besökte aldrig Kokkari, och undrar därför nu, hur stor är den orten? Är den "vit" med smala gränder?

  • 1juli0­6
    Äldre 16 Apr 17:49
    #0

    kokkari är en underbar liten "stad", vi var runt på hela samos.. men trivdes bäst där vi bodde... det finns mycket vita hus i kokkari men är inte som en typisk turistbild av grekland...

  • skrull­a
    Äldre 17 Apr 15:43
    #0

    en trevlig ö men saknar som sagt sand stränder . när ska ni åka?
    derimor kan jag rekomendera en ganske "ny" ö karphatos

  • 1juli0­6
    Äldre 17 Apr 15:45
    #0

    Det finns visst sandstränder på Samos!!! en i Votsalakia och en som jag inte minns namnet på.. men dom var finkorniga och långrunda och härliga

  • clary
    Äldre 19 Apr 16:19
    #0

    Jag älskar samos, har även varit på Kreta, men Samos är mitt favoritställe. Det finns inte så mycket sandstränder utan mest klippstenar, vilket jag tycker är skönt, då man slipper bli sandig,plus att det ofta är lung och ro. Vi var på Phytagorion, jättemysig hamn och en massa god mat.

  • Sälen0­6
    Äldre 20 Apr 19:28
    #0

    Samos är en fin ö. Bodde i Phytagorion och det var en mysig stad.
    Ett bra tips är att hyra vespa och åka runt på ön. Det går att hitta små badstränder med lite folk. Köp en karta där även mindre stränder är utmärkta.
    En bra sandstrand är Psili Ammos (ligger på östra sidan "mellan" Pythagorion o Samos stad). Dock mycket folk.

    Rekomenderar också vattenfallet - Potami.

    Vill ni göra en udda grej på bröllopsresan kan jag rekomendera Samos högsta topp!:)
    1443 m över havet! Utsikten var helt otrolig. Vägen dit var dock väldigt jobbig i 35 graders värme. Mycket vatten krävs, tålamod och något gott att äta på toppen!
    Att åka vespa så högt upp man kan är bra (typ 400 m)
    På vägen upp (800m tror jag)ligger ett kloster. Nunnorna där var mycket gästvänliga, bjuder på godis m.m (kan vara bra o ha en peng till dem)
    Det fick en att tänka på hur bra man har det...
    En riktigt udda grej att göra på en solsemester, men det bästa vi gjorde på hela resan.....

    Oavsett bergsbestigning eller inte kan jag rekomendera Samos varmt!

  • SnartW
    Äldre 23 Apr 19:09
    #0

    Har oxå varit på Samos, förra sommaren. Gillade ön skarpt, både jag och sambon. Bodde i Pythagorion på La Bito, ett mellanklass hotell mitt i byn. Vi hyrde vespa i tre dagar och åkte runt och såg oss omkring, rekommenderas verkligen. Vi var över till Turkiet en dag och besökte Efesos, en framgrävd antik stad. Det var en väldigt intressant tripp. Lite shopping blev det oxå tid för där. I Pythagorion fanns det väl inga större shopping möjligheter men mysiga små restauranger hittade vi i gränderna, lite "Lady och Lufsen" känsla.

  • lenael­ena
    Äldre 23 Apr 19:14
    #0

    De "Tre brödernas" båtutflykter i Pythagorion är oslagbara. Det är en glad stämning i Phytagorion, man åker gärna tillbaka till ön Samos.

  • lillav­ännen
    Äldre 25 Apr 09:23
    #0

    Tack för alla svar! Det verkar som om det blir bra att åka till Samos på vår bröllopsresa! Det blir nog ganska härligt var man än åker, kan jag tänka mig...

  • Trolls­ländan
    Äldre 25 Apr 14:07
    #0

    Samos är en höjdare, båtluffade dit för länge sen. Det ligge även nära amorgos (kärleksön) som är väl värd en trip. Det var där de spelade in det stora blå. Ön är också otroligt vacker och om jag minns rätt fanns det ett kloster insprängt i berget på "baksidan" av ön. Samos är en religös ö och ibland högtider där de vandrar upp i bergen med kors. Där finns också en fantastisk restaurang långt upp i bergen om jag minns rätt om man gillar äkta grekisk atmosfär.

  • Äldre 25 May 14:52
    #17

    Hejsan!
    Vill kolla med er om någon vet om något bra ställe eller vart man går tillväga om man vill spendera en bröllopsnatt i Karlovassi/Samos i någon bröllopssvit eller så, eller något annat romantiskt?
    Tack på förhand! Kyss

  • Äldre 25 May 16:10
    #18

    Ja! Vi var där i december 2008. Kom iväg utan barnen. Bara gubben och jag. Bra bad, maten var okej. Skulle nog kanske inte åka tillbaks. Gillar Rhodos mer.

Svar på tråden Nån´som varit på Samos?