• Snart så!
    Äldre 6 Mar 18:15
    99561 visningar
    28 svar
    28
    99561

    P-ring! Biverknigar m.m

    Hej!

    Har precis satt in min första ring. Nu undrar jag, ni som använder ring: vilka biverkningar har ni haft (om ni haft några) och när kom de i så fall?? Med en gång eller?
    Är huvudvärk en vanlig biverkning? Finnar? osv...

    En annan sak också. Jag har haft den inne i ett dygn och den har redan följt med ut 2 gr när jag har tagit ut tampongen.
    Det känns inte som att jag får in den längre... har ni varit med om samma sak? Någon som har något knep?

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden P-ring! Biverknigar m.m
  • Stortå­n
    Äldre 24 Mar 19:32
    #0

    Hallå! Har nu haft Nuvaring inne i tre veckor och min rapport blir således:

    Biverkningar:
    -troligtvis både en del torrhet i slemhinnorna (verkar komma och gå)
    -mycket flytningar, fast de är tunna och absorberas lätt av trosskydd

    Har ännu inte känt av önskad sexlust, men hoppas att det kommer... till saken hör att jag precis samma dag som jag började med ringen började på ett nytt jobb, så jag har ju varit lite busy i huvudet liksom. Sen är jag ju såååå mycket gladare och känner mig mer som mig själv, men det kan också vara jobbet som gör det.. har precis tagit mig ur en lättare depression och trivs på jobbet och med livet i största allmänhet just nu.

    Så jag vet inte riktigt vad ringen är skyldig till. Men den känns inte under samlag och på något sätt känns det ändå härligt att ha lagt pillrena på hyllan!

  • MollyM­olly
    Äldre 5 Apr 18:53
    #0

    hejsan!

    jag använde p-ring i 5 månader. hade lite huvudvärk första veckan men det var inte mycket alls. fick en del flytningar också. men jag fick sluta med den tyvärr.. fick urinvägsinfektioner (började en månad efter första ringen) som inte vill ge med sig. det var verkligen hemskt.. hoppas det funkar för dig!

  • Stortå­n
    Äldre 5 Apr 19:09
    #0

    Ok, nu har jag börjat med min andra ring och kan uttala mig mer om mina egna biverkningar.

    Ja jag har helt klart mer flytningar, men de stör inte så mkt tycker jag. Det som däremot stör är ett mina slemnhinnor är askänsliga, svider och blir torra och kliiga. Ibland har det liksom stuckit till utan förvarning och gjort ganska ont! Blä! Tror ni att det försvinner när man fått vänja in sig vid ringen?

  • Snart så!
    Äldre 6 Apr 10:15
    #0

    Hej!

    Nu har jag använt mig av p-ringen i 5 veckor och jag är verkligen nöjd än så länge. I och för sig så har jag inte haft sex än för det blir efter giftermålet, så jag vet ju inte hur den delen kommer funka... Men jag hoppas att även den biten ska gå bra.

  • Squeez­etoy
    Äldre 6 Apr 21:50
    #0

    Hej hej!

    Jag är nu inne på ring nummer 4, men helst av allt vill jag egentligen bara slita ut den...

    *Alltså, första månaden var allt toppen, inga problem alls. Mensen var senare än vanligt några dagar men det tänkte jag att det beror nog bara på att det var lite annorlunda jämfört med de piller jag åt innan.

    *Andra månaden så började jag blöda 2 dagar innan ringen skulle tas ut, men eftersom jag hade tänkt behålla ringen i den extra vecka som det går att "glömma" den eftersom jag inte ville ha mens den veckan, just för att min sambo rest mycket och just den veckan hade vi tillsammans innan han skulle bort igen. Jag hoppades att blödningen skulle sluta så vi skulle kunna mysa, men det gjorde det inte förrän efter 7 dagar. Sedan kom det förståss ingen mens, men jag hade ont från första dagen med blödning och det har inte slutat göra ont.
    Ungefär här märker jag att mitt humör också åker riktigt berg och dalbana, fast oftast neråt...

    *Tredje månaden hade jag ont, hela tiden. Mensen kom som den skulle, men med en mensvärk som var betydligt värre än på länge, började två dagar innan blödning och fortsatte några dagar efter.

    *Det är nu månad 4, jag har hela tiden en molande värk i ländryggen, ungfär som när jag brukar ha mensvärk fast inte lika mycket. Humöret åker fortfarande berg och dalbana, och det går fort mellan uppe och nere. Jättejobbigt är det.

    I övrigt så har jag fått mer flytningar, men det är inget som stör, sexlusten är inte påverkad. Men jag har upplevt en viss ömhet när vi haft sex.

    Anledningen till att jag fortsatt med ringen är att det kan ta lite tid med biverkningar, men de kan rätta till sig, och det är ju ack så praktiskt med ringen. Piller lyckades jag inte komma ihåg, och en oplanerad graviditet är inte riktigt vad vi är ute efter. Fast nu lutar det åt att vi ska planera graviditet istället, vill inte ha det så här.

  • Mexxis
    Äldre 16 Apr 15:18
    #0

    Hej!!

    Hade igår sex första gången efter att jag satt in min p-ring. Har haft den inne nu i 2½ vecka och i början av sexet sved det som bara den!!! Har aldrig gjort det förut och undrar om ngn känt samma sak och om det ger med sig???

    Tack! :)

  • LindyL­ou
    Äldre 16 Apr 19:24
    #0

    Mexxis:
    Jag har absolut känt av det - för min del fick ringen ryka för det blev bara värre och värre....

  • Mexxis
    Äldre 16 Apr 21:32
    #0

    LindyLou:

    Nej vad tråkigt!!! :( Jag mår verkligen bättre av detta prev. medel än både p-piller och mini-piller men som sagt... det var ingen jättebegahlig känsla igår. Sved just i öppningen som attans avtog lite efter ett tag men efteråt kändes det obehagligt. Prövade du med glimedel el ngn olja? Tänkte om det kanske hjälper...

    Någon som haft likadant men att det har försvunnit??

  • LindyL­ou
    Äldre 17 Apr 11:47
    #0

    Mexxis:
    Jag provade t o m total avhållsamhet i flera månader... Till slut sa gynekologen "vestibulit", ringen rök och jag fick recept på två stora tuber Xylocain och NU är det bra igen :)

    Hoppas det går bättre för dig för ringen ÄR verkligen superduper!

  • Buslin­na
    Äldre 6 May 13:24
    #0

    Jag trivdes superbra med utformningen av ringen - störde inte mycket på så sätt och sexlusten var opåverkad. Men biverkningarna var hemska.

    * konstanta flytningar, vilket inte gjorde SÅ mycket

    *värre mensvärk (hör till saken att jag fick min mens när det var dags att sätta in nästa ring, så jag hade ring och mens samtidigt

    * jag fick pms så det var hemskt. Min pojkvän var rätt rädd ett tag där eftersom jag i princip inte gjorde annat än att gråta. Hade i början en tre veckor lång pms-period och hade därefter alltid en hormontopp 2-3 dagar efter att en ny ring satts in

    * gick upp i vikt som en raket. Över 15 kilo på knappt ett år

    * huvudvärk och illamående till och från, alltid varm som en kamin i kroppen, värre acne osv.

    * när jag efter flera månader plötsligt fick en rejäl pms-depression gav jag upp.

    När jag pratade med barnmorskan kunde jag inte ens komma ihåg alla biverkningar, men vikten och pms:en avgjorde det. Ett svårt beslut eftersom det var det enda aktuella preventivmedlet för mig av olika anledningar. Nu har jag fått kopparspiral trots att jag inte fått barn, i stället.

  • Krokod­ilflic­kan
    Äldre 11 May 19:31
    #0

    Jag är inne på min andra ring och jag tycker att det funkar riktigt bra. Första gången vi hade sex hade jag ringen kvar inne, men det blev som du säger, det sved och gjorde ont och liksom skavde. Efter det så åker ringen ut när vi ska mysa och det funkar jättebra! Den kan ju vara ute upp till tre timmar utan problem. Första veckorna tyckte jag att jag kände den hela tiden och gick och oroade mig för att den skulle åka ut och såna saker, men nu tänker jag inte på den längre och jag mår jättebra!
    Hoppas att det ordnar sig och lycka till!

  • nu och för alltid
    Äldre 13 May 11:05
    #0

    Jag har slutat med p-ring min sexlust försvann helt. Sen hade jag lite konstiga flytningar hela tiden. Använde p-ring i 8månader
    Nu har jag varit utan i 3 månader och sexlusten har börjat komma tillbaka, flytningarna är som de ska.

    Efter en föreläsning av Louise Hallin (påtv4) har jag valt att inte ta några hormoner alls. Hon berättade om en undersökning som hade gjorts då de som åt p-piller valde män som liknade dem själva. Så om de fick barn tillsammans så skulle inte barnet få maximalt skydd mot sjukdomar.

    Tror inte hormoner är bra för kroppen.
    Tror inte dte är bra för kroppen tt tro att den är gravid varje månad.
    Tror att dte blir svårare att bli gravid om man äter hormoner.
    tror att man ska vänta ett halvår innan man försöker få barn efter att ha slutat med p-piller

    P-piller odyl är en industri. Varför disskuteras inte spiral mer? Bara för att lite koppar inte kostar så mycket. De känar pengar på oss.

    Så jag står ut med min smärta jag får vid mens, stannar inne en helg och mår skit (vin hjälper lite har jag märkt :) )

  • Cecili­a J
    Äldre 14 May 01:16
    #0

    Jag hade p-ring i ett år och var sen trött på den. Den åkte ut ibland och sexlusten försvann mer och mer tyckte jag. Annars så trivdes jag väl ganska bra med den, men tyckte efter ett år att det kändes som en bökig preventivmetod. Gillade inte heller tanken på hormoner då min kropp haft det i 10 år. Så jag har nu satt in en kopparspiral, kostade ingenting och sexlusten har definitivt ökat!

  • nu och för alltid
    Äldre 14 May 09:50
    #0

    Cecilia J

    Har du fött barn? Måste fråga eftersom många säger att det kan vara svårt att sätta fast en spiral om man inte fött.

    Hur lång tid tog det för dig att få tillbaka sexlusten? Min var verkligen helt förstörd och har börjat komma tillbaka nu på tredje månaden utan.

    Så cool känsla att äntligen vilja igen och att vara så sugen att man förföra den andra!!

  • Cecili­a J
    Äldre 14 May 13:04
    #0

    Nope, inga barn. Går dock till gynekolog och inte till barnmorska, har hört att barnmorskor är tveksamma att sätta in kopprspiral för att det kan vara lite trixigt.

    Det gjorde lite ont att sätta in den, men helt klart överkomligt. Har inte heller haft ont eller sådär jätterikliga blödningar som en del får. Efter allt p-pillerstrul och p-ring verkar det som jag äntligen hittat rätt metod!

  • Amy1
    Äldre 14 May 14:03
    #0

    Jag har satt in min första ring för 3 dagar sedan! Har provat mini-piller, p-piller och kopparspral tidigare, men inte kunnat använda något av dem pga biverkningar. Hoppas på att ringen ska vara bättre!

  • Okänd
    Äldre 12 Jun 09:23
    #27
    Meddelande borttaget
  • Mon 23 Jan 2023 15:47
    #28
    +1

    Köp NuvaRing - https://onlinecheappills.com/pringse.html Har haft Nuvaring i snart ett halvår, och jag är jättenöjd  mådde bara sämre och sämre med piller, så jag fick rådet att testa p-ring. Det bästa jag har gjort, har inga biverkningar alls (inte som jag tänker på alla fall).

Svar på tråden P-ring! Biverknigar m.m