• Ann-ie
    Äldre 17 Feb 14:04
    11927 visningar
    37 svar
    37
    11927

    Rimonobant - nya bantningspillret

    I media har nya bantningspillret "Rimonobant" uppmärksammats. --> www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=325474&previousRenderType=8
    www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,731393,00.html

    Eftersom Rimonabant inte är släppt officiellt på marknaden än så är den inte registrerad som en medicin ännu. Men fram till dess erbjuder ett postorderföretag detta till försäljning som ett kosttillskott. Så jag undrar: har någon här testat detta "kosttillskott" ännu?? Erfarenheter??

    Jag är tacksam för alla svar!

  • Svar på tråden Rimonobant - nya bantningspillret
  • Lady Marmel­ade
    Äldre 17 Feb 14:42
    #0

    Har inte provat detta bantningspiller. Personligen tror jag dock inte på bantningspiller. Det brukar inte finnas några genvägar som håller i längden. Tror att det är bättre om du satsar på en bättre och nyttig allsidig kost kombinerat med mer motion istället för att lägga pengarna på bantningspiller.

  • Ålin
    Äldre 21 Feb 00:44
    #0

    Vad är det för företag som säljer dom? Har googlat och googlat men inte hittat nåt.

  • pickol­ina
    Äldre 21 Feb 14:14
    #0
  • pickol­ina
    Äldre 21 Feb 14:15
    #0
  • pickol­ina
    Äldre 21 Feb 14:16
    #0

    Det stavas "Rimonabant". Googlar du på det så hittar du massor. :)

  • pickol­ina
    Äldre 21 Feb 14:23
    #0

    De vanligaste biverkningarna är bland annat nedstämdhet, illamående, diarréer, huvudvärk och yrsel.

    Biverkningarna resulterade i att en del patienter i studien avslutade behandlingen.

  • Ålin
    Äldre 21 Feb 15:23
    #0

    Schysst! Men fy vad dyrt det var! 600 spänn i månaden har nog inte jag råd med (hade tänkt mig dem till gubben for att han ska klara att sluta roka).

  • lolabe
    Äldre 21 Feb 16:29
    #0

    Allvarligt talat, den "riktiga" tillverkaren Aventis har inte fått den substans vars generiska namn är rimonabant godkänt av _något_ läkemedelsverk ännu. Ett eventuellt godkännande beräknas komma först 2007. Det är förbjudet att sälja läkedemel som inte är godkända. Antingen köper du en helt verkningslös substans eller köper du ett medel som ännu inte har godkänts för försäljning och där det alltså tex inte finns utprovat hur stor dos man ska ta, osv. Godkännandet beror ju bla också på vilka resultat man kan visa i toxicitetstester osv och det är bla detta som läkemedelsmyndigheten ska ta ställning till.

    Informationen på Farmacia Europas hemsida tex om att det är "Europeiska regler" (vad de nu menar med det??) som gäller är bara totalt BS och visar bara på hur oseriösa de är. Jag har dessutom tillgång till det spanska bolagsregistret och kan säga att det inte finns något spanskt bolag med namn Farmacia Europe. Domännamnet är dessutom registrerat på en (troligtvis obefintlig) privatperson i Spanien. Jag säger inte att Ni inte får någonting om Ni beställer från dem, det får ni säkert, men VAD ni får är en annan fråga och hela deras upplägg visar att de är mer än väl medvetna om att vad de gör är olagligt! Om något går fel vet ni inte vart ni ska vända er tex. Har inte undersökt topformula, men resultatet är säkert detsamma!

  • pickol­ina
    Äldre 21 Feb 17:51
    #0

    Rimonabant kommer troligen att registreras som läkemedel 2007 men fram tills dess kan vi erbjuda det som kosttillskott - så passa på!.

    Så står det på de olika sidorna. Jag har beställt andra preparat från sidor som tex topformula och känner många andra som oxå gjort det. Det är absolut inga bluffpreparat de säljer.

    (Jag tänker alltså inte köpa detta medel men skulle jag vilja det skulle jag inte tveka att beställa det från topformula)

  • lolabe
    Äldre 21 Feb 18:12
    #0

    eeeh, ett läkemedel är ett läkemedel liksom. Eller skulle du köpa andra läkemedelsklassade preparat, exemelvis p-piller, blodförtunnande medel, pencillin eller vad man nu kan tänkas behöva, där någon istället för att kalla det läkemedel kallar det för "kosttillskott" och säljer det i vanlig affär? Då hade det ju varit lätt som en plätt för var och en som ville att krinngå exempelvis Apotekets monopol på att sälja läkemedel för att inte tala om de krav på godkännande av läkemedel som faktiskt framgår av läkemedelslagstiftningen (inte bara den svenska då, mig veterligen har alla länder en procedur för att godkänna läkemedel). Man kan ju inte bara ta ett läkemedel och kalla det "kosttillskott" istället och tro att det är fritt fram att sälja....

    "Det är absolut inga bluffpreparat de säljer." Och jag förstår att du har lämnat in de preparat som du har erhållit på analys för att avgöra att de faktiskt innehåller de aktiva substanser som säljarna påstår att de gör...?

Svar på tråden Rimonobant - nya bantningspillret