• Tingel­ingpli­ngan
    Äldre 16 Feb 11:04
    27876 visningar
    33 svar
    33
    27876

    Någon som kan komma med råd, efter en skilsmässa och bodelning....

    Undrar om någon kan hjälpa mig eftersom jag inte vet var jag ska vända mig i första läget, om det är till Skattemyndigheten, advokat eller om det överhuvudtaget löns att jag funderar mer på detta eftersom äktenskapsskillnaden är fastställt hos tingsrätten i julimånad och bouppdelningen är gjord.
    Men eftersom jag inte kan släppa denna fundering förrän jag har fått ett svar så hoppas jag att någon kan hjälpa mig på traven.
    Skilsmässan var väldigt uppslitande och smärtsam för hela familjen och framförallt för barnen. Han hade under en lång period fört mig bakom ljuset och haft ett annat förhållande bakom ryggen på mig, och jag var helt ovetandes tills en bekant ringde och talade om som det var.
    Mitt liv blev ett kaos, orkade inte tänka klart, fattar inte var jag fick ork att ens genomföra separationen, flytta, packa, orka vara mamma till mina barn osv....
    I allt kaos så lyckades mina vänner få mig att vända mig till en advokat för att göra en bodelning eftersom vi hade gemensamt hus, bil osv....jag min stora nöt hade ju tänkt lämna allt och bara gå, och låta honom "få allt". Tyckte att det var enklast så...
    Advoktbesöket tog ca 50 min och kostade 5000:-, jag blev utlöst från huslån och billån samt studieskulder.
    vad jag inte tänkte på då, där vi satt hos advokaten var att mitt X ägde en halv fastighet som stod skriven på honom.
    Hans föräldrar hade nämnligen skrivit deras stora fastighet på honom och den andra hälften på hans syster.
    Detta pratades det öppet om inom familjen då vi var gifta. Det var inte heller så att det finns några papper på att halva fastigheten var en personlig gåva.
    Denna fastighet fanns alltid med i de papper som skickades ut varje år från Skattekontoret i samband med deklarationen.
    Kan det vara så att mitt X och hans föräldrar medvetet har undanhålligt denna fastighet för advokaten då bodelningen gjordes, eftersom han inte nämnde denna som tillgång? får jag skylla mig själv att jag glömde bort detta hus då vi satt hos advokaten?
    Finns det något man kan göra nu i efterhand då det har gått 6 månader efter att äktenskapsskillnaden har gått igenom? eller är det kört för min del och jag får finna mig i att känna mig blåst?
    Vad kan hända honom om det kommer fram att han medvetet har undanhålligt en fastighet som i värde är taxerat till ca 2 miljoner?
    Hoppas att någon kan komma med råd...är enda sättet att kontakta advokaten trots att jag lär åka på att betala hög advokatkostnad som kanske inte leder någon vart?
    Blev långt inlägg detta, men är så förvirrad och kluven eftersom jag har en gnagande känsla inom mig som säger att dett är skumt, det har inte gått rätt till....

  • Svar på tråden Någon som kan komma med råd, efter en skilsmässa och bodelning....
  • Äldre 16 Feb 12:34
    #0

    PS jag uppfattar å andra sidan inte heller att TS eg är ute efter fastigheten i sig, men tycker att värdet av den borde ingått i bodelningen. Vilket är rätt stor skillnad. Men, men...

  • roslag­sbrud
    Äldre 16 Feb 13:14
    #0

    Nu kanske jag är ute och cyklar och jag får säkert på pälsen av någon för det , men är det inte väldigt typiskt oss tjejer att tänka att "nej, jag struntar i det, orkar inte bråka, drabbar barnen osv". Vi vill ju så ofta alltid allas bästa utom vårt eget! Jag hör inte lika ofta män resonera på samma sätt...
    Tingelingplingan: Detta med huset kommer att fortsätta gnaga i dig så länge du inte vet om du kan kräva din del eller inte. Ta reda på dina rättigheter och fundera sedan på hur du vill göra. Du skulle t.ex. kunna ta "din" andel (om du får någon vill säga) och fondera det till dina barn.

  • förhop­pnings­is
    Äldre 16 Feb 14:19
    #0

    har inte lagboken framför mig, men är inte vardera part själv skyldig att uppge sin förmögenhet?

    Mitt tips är ring "kårjuristerna"
    gratis telefonrådgivning

    Besöksadress: Studentpalatset på Norrtullsgatan 2. (T-bana Odenplan)
    Tel: 08 674 76 68
    E-mail: jurist@ssco.se

  • MiNik
    Äldre 16 Feb 14:54
    #0

    Tingelingplingan,
    du skriver inledningsvis att du hade advokat hjälp i samband med bodelning. Advokaten går igenom era tillgångar och skulder, går igenom eventuella anteckningar på er båda i fastighetsregistret.
    Är du osäker på hurvida fastigheten har behandlats så tycker jag att du ska ringa din advokat.
    Finns det ingen anteckning om fastigheten i de dokument du fick på bodelningen?

    Det låter lite som att fastigheten är behandlad som hans enskilda egendom.

    Är fastigheten kanske ärvd av ditt ex och hans syster av någon släkting??
    I så fall kan det i det testamentet ha varit skrivet att egendomen ska ärvas som enskild egendom (vanligt om fastigheten exempelvis är ett "familjegods").
    Hoppas att du kan få lite klarhet angående dina frågor, är du osäker ring din advokat, ett samtal kostar inte en förmögenhet.

  • MiNik
    Äldre 16 Feb 14:58
    #0

    Ursäkta, det var inte meningen att det skulle dyka upp en glad gubbe mitt i allt ihop.

  • MiNik
    Äldre 16 Feb 15:01
    #0

    Tingelingplingan
    Glömde en sak. Att aven om nu fastigheten skulle vara enskild egendom så skall den tas upp i bodelningen under rubriken enskild egendom.

  • Tingel­ingpli­ngan
    Äldre 16 Feb 15:06
    #0

    Tack för alla synpunkter, och särskilt till Luka...tack för att du orkar engagera dig och kolla upp mer info kring detta!

    Vill säga till er alla att detta handlar absolut INTE om något som helst hämndbegär, för mig betyder pengarna ingenting. Jag hade inte ens tänkt göra någon bodelning alls, jag ansåg att mitt enklaste val var att bara ta mina kläder och gå....lämna huset, bilen osv till honom och börja om mitt och barnens nya liv. Men en av mina bästa vänner blev förbannad och ruskade om mig och frågade om det var rättvist??? att jag bara skulle lämna allt och gå, och köpa allt nytt dvs möbler, fixa bostad, bil osv medans jag lämnat allt åt honom.
    Jag hade aldrig någon tanke på att jag skulle få ut pengar av en bodelning. Pengarna skiter jag i....inga pengar i världen kan ersätta eller kompensera det liv som han förstörde för barnen som än idag gråter sig till sömns för att de skäms ögonen ur sig då barnen på skolan pratar om detta och vad deras pappa har gjort. Det enda jag vill är att få lugn och ro och en dag få släppa allt som har med honom att göra.
    Jag har inte orkat söka info kring detta trots att min bästa kompis har ifrågasatt detta i flera månaders tid vad som hände vid bodelningen varför fastigheten inte räknades med. Jag har helt enkelt inte orkat.Men samtidigt så har jag kännt att jag vill ha svar på om det hela gick rätt till. För att till slut kunna få ro. Har man anlitat en advokat för att göra en bodelning och i mitt fall fick betala 5000:- för 40 minuter som det tog så vill man att det ska ha gått rätt till.
    Vi hade inte skrivit något äktenskapsförord eller något annat avtal innan vi gifte oss på enskild egendom.

    Något gåvobrev skrevs inte heller på denna fastighet, och därför finns inget papper på att det ska vara en enskild egendom. Han "fick" huset av sina föräldrar under tiden vi var gifta och det finns det inget gåvobrev som säger att det är enskild egendom.

    Orkar jag gå vidare så kanske jag kontaktar advokaten igen, även om det kommer att kosta mig. Men det kanske är enda sättet att slippa ha detta gnagande inom mig.

  • Chilia­nna
    Äldre 16 Feb 15:14
    #0

    Om det är som du säger i ditt senaste inlägg är det att betrakta som gemensam tillgång, det där halva huset! Tycker du ska stå på dig! Låter verkligen som att han gjort något extraordinärt fruktansvärt om dina barn känner sådär.

  • Äldre 16 Feb 15:14
    #0

    All min sympati! Det låter iallafall som att du bör kolla på era bodelningspapper och återkomma till advokaten med frågan om inte fastigheten står upptagen.

    Självklart ska du ha till en korrekt bodelning! Din kompis har helt rätt - inte ska du straffas ekonomiskt för att han sabbar ert gemensamma liv på det där sättet!

  • Tingel­ingpli­ngan
    Äldre 16 Feb 15:26
    #0

    Vill även tillägga för er som med nyfikenhet följer denna tråd, och för er som går i giftastankar....
    När man är ung, lycklig och skall gifta sig så tänker inte många på att man ska skriva äktenskapsförord. Ett råd till er...gör det! skriv äktenskapsförord så slipper ni hamna i sådan frågeställning som denna, om det äktenskapet inte skulle hålla.

Svar på tråden Någon som kan komma med råd, efter en skilsmässa och bodelning....