• Tingel­ingpli­ngan
    Äldre 16 Feb 11:04
    27872 visningar
    33 svar
    33
    27872

    Någon som kan komma med råd, efter en skilsmässa och bodelning....

    Undrar om någon kan hjälpa mig eftersom jag inte vet var jag ska vända mig i första läget, om det är till Skattemyndigheten, advokat eller om det överhuvudtaget löns att jag funderar mer på detta eftersom äktenskapsskillnaden är fastställt hos tingsrätten i julimånad och bouppdelningen är gjord.
    Men eftersom jag inte kan släppa denna fundering förrän jag har fått ett svar så hoppas jag att någon kan hjälpa mig på traven.
    Skilsmässan var väldigt uppslitande och smärtsam för hela familjen och framförallt för barnen. Han hade under en lång period fört mig bakom ljuset och haft ett annat förhållande bakom ryggen på mig, och jag var helt ovetandes tills en bekant ringde och talade om som det var.
    Mitt liv blev ett kaos, orkade inte tänka klart, fattar inte var jag fick ork att ens genomföra separationen, flytta, packa, orka vara mamma till mina barn osv....
    I allt kaos så lyckades mina vänner få mig att vända mig till en advokat för att göra en bodelning eftersom vi hade gemensamt hus, bil osv....jag min stora nöt hade ju tänkt lämna allt och bara gå, och låta honom "få allt". Tyckte att det var enklast så...
    Advoktbesöket tog ca 50 min och kostade 5000:-, jag blev utlöst från huslån och billån samt studieskulder.
    vad jag inte tänkte på då, där vi satt hos advokaten var att mitt X ägde en halv fastighet som stod skriven på honom.
    Hans föräldrar hade nämnligen skrivit deras stora fastighet på honom och den andra hälften på hans syster.
    Detta pratades det öppet om inom familjen då vi var gifta. Det var inte heller så att det finns några papper på att halva fastigheten var en personlig gåva.
    Denna fastighet fanns alltid med i de papper som skickades ut varje år från Skattekontoret i samband med deklarationen.
    Kan det vara så att mitt X och hans föräldrar medvetet har undanhålligt denna fastighet för advokaten då bodelningen gjordes, eftersom han inte nämnde denna som tillgång? får jag skylla mig själv att jag glömde bort detta hus då vi satt hos advokaten?
    Finns det något man kan göra nu i efterhand då det har gått 6 månader efter att äktenskapsskillnaden har gått igenom? eller är det kört för min del och jag får finna mig i att känna mig blåst?
    Vad kan hända honom om det kommer fram att han medvetet har undanhålligt en fastighet som i värde är taxerat till ca 2 miljoner?
    Hoppas att någon kan komma med råd...är enda sättet att kontakta advokaten trots att jag lär åka på att betala hög advokatkostnad som kanske inte leder någon vart?
    Blev långt inlägg detta, men är så förvirrad och kluven eftersom jag har en gnagande känsla inom mig som säger att dett är skumt, det har inte gått rätt till....

  • Svar på tråden Någon som kan komma med råd, efter en skilsmässa och bodelning....
  • Äldre 16 Feb 11:18
    #0

    Hmm, bra fråga.

    Vi har en liknande situation, inte för mig men i bouppteckningen efter min avlidne far så tror vi att hans änka kan försöka undanhåll en del av sina tillgångar (även för ett dödsbo så gör man ju en formell bodelning mellan makar). Hon kommer heller inte från Sverige och det kan inte uteslutas att hon inte VET att hon är skyldig att redovisa även sina tillgångar som han skulle ha giftorätt i (och inte bara motsatsen, aatt hon hävdar giftorätt i ahsn tillgångar är ju självklart). Men vi har då argumneterat att vi inte vill medverka till att en eventuellt inkorrekt bodelning görs, vilket skulle bli fallet om den görs på inkorrekta uppgifter. Vi vill inte ha hennes tillgångar, men eventuellt vill vi ju kunna kvitta värdet av dem mot skulder hon kräver dödsboet på...

    Risken för din del är ju att du visste om fastigheten innan, alltså undanhöll han den inte. Det skulle ju försvaga argumentet att bodelningen inte gjordes på korrekta grunder, och alltså kunna överklagas eller kompletteras. Antar jag...

    Hoppas det kommer en jurist som kan besvara det på riktigt åt dig!

    Om det är så, i värsta fall alltså, kan jag bara råda dig att försöka lägga det bakom dig. Det lönar sig sällan att gräma sig över vad som KUNDE ha varit. I din situation tror jag det är viktigare att se sitt nya liv framåt istället.

    Kram!

  • Tittij
    Äldre 16 Feb 11:39
    #0

    Jag bara undrar hur du menar; Tycker du att du ska vara med och dela på en fastighet som tillhöt hans familj?? Varför?
    Om det är en present och en fastighet som gått i familjen tycker jag itne att du har nåt med den att göra. Släpp dina hämdbegär och var inte så girig!!

    Om jag har fel, att du fick mindre än vad du skulle ha vid bodelningen, att du hade störe tillgångar än honom sen innan och fick dela dem så håller jag på dig att gå vidare. Inte annars..

  • roslag­sbrud
    Äldre 16 Feb 11:47
    #0

    Hej,

    Du kan få juridisk hjälp via telefonen också, det kostar mycket mindre. Jag tycker att du ska börja med att ringa en jurist och fråga. Beroende på svaret så vet du om du ska gå vidare med ett möte eller inte. Bäst är nog om du ringer till den jurist som hjälpte dig med bodelningen. Om inte fastigheten gavs bort som enskild gåva till din f.d. man och inte ni hade ett äktenskapsförord, så har du ju rätt till hans hälft. Det handlar inte om hämnd, det handlar om vad lagen säger. Och rätt ska vara rätt!

  • Tittij
    Äldre 16 Feb 11:55
    #0

    KLart att rätt ska vara rätt, oftast. Däremot så tycker jag det handlar lite om sunt förnuft.. Och har lagen alltid rätt? Varför skrivs den om ofta isåfall?
    Nä, jag tykcer inte man ska kräva andra personers tillgångar...

  • CTS
    Äldre 16 Feb 11:56
    #0

    Du har 1 år på dig efter att äktenskapsskillnaden har blivit fastslagen att ta upp sk. orättvisor i bodelningen.
    Sen kan jag hålla med Tittij om att du kanske ska släppa tanken på att få ut mer om nu fastigheterna är/var en personlig gåva till ditt ex. från hans föräldrar.
    Det kommer att bli ringar på vatten efekt av det i sådana fall och ERA gemensamma barn kommer då att få lida ännu mera .... är det värt det? - ibland får man släppa greppet trots att man vet att man fått rätt i slut ändan för att få en dräglig tillvaro framöver både för dig själv och barnen.

  • abnoct­o
    Äldre 16 Feb 12:08
    #0

    Håller med se senaste talarna.
    Om du var nöjd vid bodelningen, varför vara missnöjd nu? Risken är att det bara blir mer bråk och barnen hamnar i kläm.
    Fast har du fått skulder på kuppen kan jag förstå att man vill ha så mycket som möjligt för att överleva. Tycker man att man är nöjd, varför slåss för något som ingått i den andres familj. Känns faktiskt lite girigt.....

  • Luka
    Äldre 16 Feb 12:21
    #0

    Jag läser juridik nu (har bara läst i 2 veckor)och är alltså inte proffs, men ska försöka råda dig...

    Gjorde ni något äktenskapsförord eller något annat avtal innan ni gifte er om enskild egendom?

    Vid gåvor ska ett gåvobrev skrivas för att det ska vara en enskild egendom. Vet du om ett sådant papper finns? Han "fick" huset av sina föräldrar under tiden ni var gifta va? Finns det inget gåvobrev som säger att det är enskild egendom så borde det vara giftorättsgods (dvs det ni ska dela på). Men det finns ju 1000 olika undantag iofs...

    9:3 ÄktB "Varje make är skyldig att tills bodelningen förrättas redovisa för sin egendom och för sådan egendom som maken har haft hand om men som tillhör den andra maken. Makarna är även i övrigt skyldiga att lämna de uppgifter som kan vara av betydelse vid bodelningen". Det har ju alltså inte din ex-man gjort vilket kanske kan innebära att du kan jämka.

    Skulle du inte kunna ringa en advokat och fråga om han tycker att det är någon vits att "köra på". Man brukar ju få ringa och prata med dom (gratis) och då ger dom råd och säger om du bör gå vidare eller om det är kört. Annars kan du läsa i Äktenskapsbalken. Jag ska hämta min lagbok idag (har bara kollat på nätet nu) så då kan jag se om jag får fram nåt mer. Men jag tycker absolut att du ska ringa till en advokat å höra.

    Jag ska kolla upp lite så skriver jag mer sen, kanske ikväll eller imorron. Ska läsa lite och även kolla liknande rättsfall för å se hur de blev dömt...

    På återseende...

  • Äldre 16 Feb 12:24
    #0

    Gåva, javisst, tillhör hans familj - ja, det kan man tycka.

    Men värdet av båda makarnas samtliga tillgångar ska ligga till grund för en bodelning. Om det inte finns nedtecknat på något sätt (i gåvobrev, äktenskapsförord, testamente eller dylikt) att det ska vara enskild egendom, då ska värdet delas lika vid en bodelning.

    Sen hur man ska göra såhär i efterhand vet jag som sagt inte. Men att man har rätt till halva värdet av de gemensamma tillgångarna vid en bodelning är inget konstigt.

  • Luka
    Äldre 16 Feb 12:26
    #0

    Jag håller inte me... har man rätt till hälften så har man... han har dessutom ljugit och undangömt ett hus för 2 mille, vilket också i sig strider mot lagen... de handlar inte om hämnd utan om att rätt ska va rätt!

    Håll bara barnen utanför, å stå på dig!

  • abnoct­o
    Äldre 16 Feb 12:31
    #0

    Tycker inte att han har ljugit och undanhållt något när båda visste om det. Det är väl i alla fall bådas ansvar.

Svar på tråden Någon som kan komma med råd, efter en skilsmässa och bodelning....