• Pink Lady
    Äldre 22 Jan 22:14
    34431 visningar
    16 svar
    16
    34431

    Byta ppiller mot p-ring? Biverkningar?

    Hej!

    Har nu efter att jag fått så torra slemhinnor av Yasmin bestämt mig för att byta preventivmedel. Har ätit många olika typer av ppiller, men alla har mer eller mindre haft någon typ av biverkning som gjort att jag inte kunnat fortsätta med dem. Det som varit bra med Yasmin är att min hy blivit bättre efter en tids användning, men om jag inte kan ha ett fungerande sex-liv så betyder faktiskt inte den fina hyn någe alls.

    Man vill ju ha ett fungerande liv överlag utan att vilja kompromissa.

    Så min fråga är till dem som byt från ppiller till p-ring, hur har det gått? Ofta när jag bytt ppiller-sort har jag fått superdålig hy (förutom med yasmin som stabiliserade sig efter 3månader).
    Betyder mindre hormoner, mindre risk för biverkningar?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Byta ppiller mot p-ring? Biverkningar?
  • mjuka bröst
    Äldre 23 Jan 08:57
    #0

    Det är ju så att det blir mindre hormoner precis som du säger, =mindre biverningar..=sant. Jag har prövat en månad och det har funkat hur bra som helst, tror mina bröst växte lite bara.... annars får jag så lätt dålig hy och dåligt humör av p-piller men detta funkade hur bra som helst på mig.

  • LindyL­ou
    Äldre 23 Jan 20:32
    #0

    Det är ju lite så de marknadsför ringen: www.nuvaring.nu

    Jag tycker att den är suveränt smidig; man slipper komma ihåg ett piller varenda dag, man bara stoppar in en ring, låter den sitta i 3 veckor (enligt informationen kan man glömma den i upp till ännu en vecka utan att skyddeffekten påverkas).

    Plånboken och mina slemhinnor är väl de enda hos mig som inte är lyriska över ringen ;)

  • Cute Lilla My
    Äldre 24 Jan 06:38
    #0

    Jag hade problem med svamp de tre första månaderna, men sedan ingenting. Ingen av de biverkningar jag hade med p-piller. Kan därför varmt rekommendera p-ring.

  • Jebijo­ni
    Äldre 24 Jan 12:23
    #0

    Fler med erfarenhet? Slutade med cerazette för att de förmodligen bidrog (eller orsakade) min vestibulit, är på jakt efter nåt bättre alternativ nu...

  • Pink Lady
    Äldre 24 Jan 14:15
    #0

    LindyLou :

    Vad menar du att dina slemhinnor inte är lyriska? Det är ju en av anledningarna till att jag byter från yasmin...just för att jag fått torra slemhinnor utav dem...

    Någon annan som har det problemet med p-ring?

    Cute Lilla My :
    Hur utmärker sig en svaminfektion? Har nämligen aldrig haft det...hur löste du problemet?

  • Squeez­etoy
    Äldre 24 Jan 18:05
    #0

    Jag har precis stoppat in min andra ring. Den enda biverkning jag fått är större bröst. Jag bytte från trionetta. Kunde under inga villkor komma ihåg att ta pillren i tid. Så detta känns som paradiset, inget att komma ihåg varje dag, ingen oro.

  • jakthu­stru
    Äldre 24 Jan 19:35
    #0

    Det är värdelöst för mig. den sitter inte bra, känns obehaglig i mellan åt och ger flytningar som inte känns fräscha... och ha sex med den i känns läskigt och ta ut den e lika sexigt som trä på en kondom. så nej, ut med den för gott för en vecka sedan!

  • Cecili­a J
    Äldre 24 Jan 20:42
    #0

    Jag har haft Nuvaring i ett år nu. Jag är hyfsat nöjd eftersom jag inte har några mellanblödningar alls vilket jag hade med p-piller. Torrheten försvann, jag välkomnade flytningarna nästan. Hyn varken förbättrades eller försämrades, alltså ingen biverkning alls på det området.

    Jag ska ändå diskutera kopparspiral med gyn nästa gång. Jag tycker ringen sitter illa vissa månader vilket är jättejobbigt (tips är ni trycker på skarven när ni sätter in den, har märkt att den sitter bättre då).

  • Cute Lilla My
    Äldre 24 Jan 22:35
    #0

    Fruktansvärd klåda och vita, gryniga flytningar är väl det som mest utmärker svamp. Pratade med min gynekolog och fick rådet att hålla ut, det gjorde jag, och svampen försvann av sig själv.
    Varken jag eller de två män jag har varit sambo med (på olika tidspunkter självklart:)) har under de tre år jag använt den märkt av den. Två gånger har den följt med ut, men det bara skrattade vi åt. Så jag var verkligen stornöjd med den.

  • LindyL­ou
    Äldre 25 Jan 21:14
    #0

    Pink Lady:

    Ja, tyvärr har mina slemhinnor blivit jättekänsliga sedan jag började med ringen. När jag blir o-singel är det nog dags för min del att leta rätt på nåt annat.

    Men alla reagerar ju så olika så det är ju svårt att säga om dina slemhinnor påverkas av Nuva Ring, även om de blir torra av Yasmin. Jag håller tummar och tår för att Nuva Ring inte påverkar dina slemhinnor, för jag tycker att den är kanon!

  • Annzis
    Äldre 10 Mar 13:55
    #0

    Hejsan!

    Jag har använt mig av P-ring i lite mer än ett år och jag kan rekommendera det starkt! Jag hade tidigare mycket menssmärtor som kramper i magen och väldigt ömma bröst. Inget sånnt nu sen jag började med vaginal-ringen. jag bytte INTE från p-piller utan hade kondom.

    Ringen känns inte heller under samlaget. Och jag har inte märkt några biverkningar än.

    KramaR//AnnA

  • Tezzie
    Äldre 14 Mar 17:25
    #0

    Jag har använt min ring i två år och är super nöjd! Mina slemhinnor är inte torra men det är nog person till person..Men ja, brösten blev lite större.Hade lite svängningar de 3 första månaderna..härda ut det är det värt.Lite dyrare än p-piller men jag är nöjd.

    Vill även påpeka att min sambo är nöjd oxå han känner den inte som han gjoerde med spiralen jag hade när vi träffades..

  • Pilote­n
    Äldre 15 Mar 19:47
    #0

    Jag bytte från p-piller till NuvaRing och var nöjd med den i ungefär ett år. Efter ett år upptäckte jag att jag hade ungefär samma biverkningar som med p-piller (liten sexlust, sköra slemhinnor, svampinfektioner, urinvägsinfektion, klåda, sveda) Dessutom blev jag känsligare under sex, så att det kunde svida lite efteråt. Aco Tvättolja Intim hjälpte ganska bra, men sedan oktober kör jag kopparspiral, och tycker att det är klart bäst. Min sambo var inte överförtjust i ringen, eftersom han kände av den titt som tätt.

  • Äldre 21 Apr 17:12
    #14

    Jag har använt ringen i snart ett år och den har inte alls funkat för mig tyvärr. Jag har inte varit mig själv, utan känt mig deppig och grinig . Jag testade att ta ut ringen under en månad och då blev jag mitt glada jag igen. Det känns läskigt hur man kan "vänja" sig vid att må dåligt, jag visste inte om det var jag eller ringen först. Men när jag tog ut den en månad och kände mig glad igen och sen testade och sätta in den igen så tog det inte mer än några dagar innan jag var superdeppig och började gråta utan att jag hade nåt att vara ledsen för! Skitläskigt! Ringen har alltså gjort mig deppig, nedstämd, känslig (gråter helt plötsligt utan att jag egentligen vet varför) Jag kommer aldrig använda den igen och gå med på att vara så depp och få livskvaliten nedsatt, men dessa biverkningar får ju inte alla verkar det som.

  • Plätti­s
    Äldre 22 Apr 08:48
    #15

    Tråden är sedan 2006, så jag tror tyvärr att TS inte kommer ha nytta av dina råd :) 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 19 Nov 11:47
    #16

    Undrar en annan sak. Går det att byta från p piller till nuvaring och vara skyddad direkt? Är alltså inne på min andra tablett på kartan med hormoner och vill byta till ringen nu  , eftersom jag mår så illa av pillren. Någon som har gjort så här? 

Svar på tråden Byta ppiller mot p-ring? Biverkningar?