• -svea-
    Äldre 19 Jan 16:47
    66193 visningar
    59 svar
    59
    66193

    Min hy har blivit så himla mycket bättre!!

    tack vare jästex tabletter från apoteket samt fiskleverolja tabletter!

    jag började knapra piller för tre månader sedan ungefär, och efter en månad märkte jag en enorm skillnad!

    Min tidigare finninga knottriga hud som har varit hemsk i många många år trots diverse behandlingar blev så fin! Vad jag framför allt led av var att min hy var så otroligt knottrig. Och jag kunde inte låta bli att pilla på knottrorna så jag hade alltid inflamerade finnar..

    Nu har jag några små knottror kvar, men inget som jag ens pillar på, så dom är verkligen små. Har en finne på kinden men det är allt.

    Kan varmt rekkomendera dessa piller, vet inte vilket av dom som är mirakelpillret, men dom funkar iallafall!!!

    Lycka till!!!

  • Svar på tråden Min hy har blivit så himla mycket bättre!!
  • Annaa2­4
    Äldre 19 Jan 17:00
    #0

    Ååååh vad underbart -svea-! Jag är så glad att äntligen läsa om någon som fått bukt med knotterfinnar. Jag har mycket problem med det själv.
    Jag måste bara fråga: menar du fiskLEVERolja och inte fiskolja? Fiskolja rekomenderas ju ofta för problemhy (men kanske mer problem med torrhet iof) pga av fettsyran omega 3 medan fiskleverolja ofta tas pga brist på vitamin A och D. Men jag har själv funderat på att ta fiskleverolja!
    Än en gång, jag är glad för din skull!
    Mvh/Anna

  • -svea-
    Äldre 19 Jan 17:07
    #0

    Jag är också superglad! Det är helt obeskrivligt att vakna upp på morgonen, se sig sjävl och känna att man faktiskt ser bra ut och slitta flera lager med smink!

    Mina tabletter innehåller fiskleverolja, omega3&6. Sorry var lite otydlig...

    Hoppas att du också får bukt med problemen!!

  • -svea-
    Äldre 19 Jan 17:07
    #0

    hmmm sliPPa flera lager smink...

  • pickol­ina
    Äldre 19 Jan 17:12
    #0

    Info om skillnaden:

    Fiskleverolja och omega-3 är inte samma sak. Omega-3 är koncentrerad fiskolja som framställs av hela fisken. Fiskleverolja är en bra källa till omega-3, men det framställs bara från fiskens lever. Eftersom koncentrationen är lägre måste man ta relativt mycket mer fiskleverolja (3-4 gånger mer) för att få i sig samma mängd omega-3 som i fiskolja.

  • pickol­ina
    Äldre 19 Jan 17:14
    #0

    Det är alltså "bättre" att äta fiskoljetabletter än fiskleveroljetabletter (kapslar). Lär ju bli billigare oxå eftersom man bara behöver ta en fjärdedel av dosen.

  • -svea-
    Äldre 19 Jan 17:20
    #0

    pickolina, tack för infon! Var kan man hitta fiskolja???

  • Annaa2­4
    Äldre 19 Jan 17:22
    #0

    Ja, om det är omega 3 man är ute efter. Man ska ju inte alls ta höga doser av fiskleverolja eftersom det kan vara skadligt med för mycket A-vitamin.
    -svea-, tack för svaret. Vet du vilket märke av fiskleverolja du tar? Sorry att jag kommer med en till fråga! :)

  • K -76
    Äldre 19 Jan 17:25
    #0

    Jag vet inte, men det kanske inte är så enkelt...

    Isotretinoin, den aktiva substansen i aknemedlet Roaccutan, är ju ett vitamin-A-derivat. Jag vet inte hur koncentartionerna för vitamin A är i fiskleverolja vs fiskolja, men läser man Annaa24s inlägga får iaf jag intrycket att koncentartionen är högre i fiskleverolja.

    Någon som vet, eller måste jag googla?

  • -svea-
    Äldre 19 Jan 17:32
    #0

    Annaa24 sorry, har skrivit fel... det är visst fiskolja jag äter. Sitter nu med burken framför mig..

    Märke: Blackmores
    Evening Primrose oil & Fish oil

    Någon som vet vad evening primrose är bra för???

  • Annaa2­4
    Äldre 19 Jan 17:34
    #0

    Alltså, fiskolja innehåller inte alls någon märkbar mängd a-vitamin och fiskleverolja innehåller inte mycket omega 3. Fiskleverolja tas enbart pga att den innehåller a- och d-vitamin (jag vet inte den exakta mängden) Men numera säljs inte lika mycket fiskleverolja eftersom man kan ta fram syntetiska former av vitaminerna. Däremot är ju fiskolja stort just nu. Men en dagsdos av fiskleverolja innehåller inte i närheten så mycket a-vitamin som roaccutan. Vad jag har förstått är det olika typer av a-vitamin oxå.

Svar på tråden Min hy har blivit så himla mycket bättre!!