• Elin B
    Äldre 26 Dec 11:24
    4838 visningar
    11 svar
    11
    4838

    Kan man värma alkoholfri cider?

    Hej!
    Vi tänkte att vi ska servera varm cider på kyrktrappan efter vårt bröllop på lördag (!!) och jag tänkte köpa en torr fransk cider på systemet och värma den. Men sen har jag börjat fundera över om det inte är bättre att ha en alkoholfri cider, med tanke på att det kommer att finnas folk där som ska köra bil och som är gravida. Vad tror ni, kan man värma alkoholfri äppelcider? Eller blir det äckligt?

    / Elin

  • Svar på tråden Kan man värma alkoholfri cider?
  • jesper­s darlin­g
    Äldre 26 Dec 11:46
    #0

    Ett tips: Köp en flaska och prova hemma först.
    Tycker du att det är gott så tycker säkert de andra det med

    Jag har aldrig provat, men blir lite nyfiken

  • Elin B
    Äldre 26 Dec 11:52
    #0

    jespers darling,
    Bra idé! Jag köper en flaska i eftermiddag och rapporterar sen här om det var gott eller inte!

  • MiNik
    Äldre 26 Dec 12:17
    #0

    Det går jättebra att värma alkoholfri cider, jag brukar servera det till dem som inte gillar glögg.
    Häll i några flaskor i stor kastrull, värm på låg värme, lägg i 4-5 kanelstänger och 10 st stjärnanis, JÄTTEGOTT

  • Elin B
    Äldre 26 Dec 12:22
    #0

    MiNik,
    Vad gott det låter med kanelstänger & stjärnanis i cidern, det ska jag absolut prova! Hittar man sånt i kryddhyllan i affären?

  • MiNik
    Äldre 26 Dec 12:55
    #0

    Ja i de flesta affärer, fråga om du inte hittar.
    Ju torrare cider du använder ju godare blir det, men använd inte cider som är sötad med något annat än socker.

  • jesper­s darlin­g
    Äldre 27 Dec 12:10
    #0

    Blev det gott?? *nyfiken*

  • Elin B
    Äldre 27 Dec 17:24
    #0

    Vet inte än, jag överlät det till min husliga mamma att prova sig fram i köket till det blir gott! Hon brukar vara bra på sånt. Så jag kan nog inte rapportera här förrän om ett par dagar. Ni får försöka hålla er till tåls. Hörs snart!

  • Elin B
    Äldre 31 Dec 08:02
    #0

    Tänkte bara rapportera att det blev jättegott med kanelstänger och stjärnanis i varm äppelcider!

    Mamma laborerade lite tills det smakade alldeles lagom mycket av kryddorna. Jag ska höra med henne sen hur mycket kanel och stjärnanis hon använde så lägger jag ut receptet här sen!

    Nu ska jag äta lite frukost tillsammans med min blivande make. Och sen ska jag bege mig till frissan. Jag ska ju liksom gifta mig idag!!!

    Ha en bra dag! Kram / Elin

  • jesper­s darlin­g
    Äldre 1 Jan 03:37
    #0

    Elin!

    Nu är du ju fru!! Grattis

  • Elin B
    Äldre 1 Jan 21:48
    #0

    Tack jespers darling! Gårdagen var verkligen underbar och jag är såå lycklig!!

    Ska skriva en vigselberättelse snart, jag lovar, och då lägger jag en länk här så du kan klicka dig dit och läsa & se bilder!

    Jag har fått mammas "recept" på cidern nu. Hon använde 3 kanelstänger och 10 stjärnanisar per flaska (1,5L) äppelcider. Det var jättegott! Så det rekommenderar jag verkligen!

    Nu ska jag krypa ner i badet med min man. Åh vad jag älskar att vara gift med honom. Det är så himla mysigt!

    Vi hörs snart, ska snabba på med vigselberättelsen. KRAM / Elin

  • MiNik
    Äldre 2 Jan 14:07
    #0

    Grattis Fru Elin!
    Vad mysigt med nyårsbröllop, kul att den varma cidern blev god.
    Inväntar berättelse från den stora dagen.
    Kram

Svar på tråden Kan man värma alkoholfri cider?