• Helen7­7
    Äldre 30 Oct 16:18
    16848 visningar
    35 svar
    35
    16848

    Budgett på ca 20000 - 30000, hur gör ni ?

    jag har tänkt hålla min budgett däromkring. Men även om jag gör allt själv ( skulle behöva klona mig ) och har festen hemma så skenar pengarna iväg.
    Hur har ni planerat och fått ihop det ?

  • Svar på tråden Budgett på ca 20000 - 30000, hur gör ni ?
  • Okänd
    Äldre 7 Nov 14:34
    #0
    Meddelande borttaget
  • ElSt
    Äldre 16 Nov 12:38
    #0

    Jag och min sambo har valt att bjuda många gäster och måste därför skära ner på kostnaderna. VI kommer bjuda ca 120 gäster och tänker inte spendera mer än 40 000 kr. Det finns massor av sätt att göra det på utan att bröllopet känns billigt.

    Inbjudningar, placeringskort mm: Fint pappaer i rengbågens alla färger finns att köpa i välsorterade pappersaffärer för ca 4 kr per A4 och ca 3 kr per kuvert. Dessa papper har präglad yta, är av tjock kvalitet och ser mycket snygga ut. Gör alla pappervaror själv och posta bara de inbjudningar somv erkligen behövs. De gästre ni träffar ofta kan absolut få sin inbjudan i handen när ni ses.

    Dukning: Linnedukar och servetter är dyrt att hyra och pappersdito av hög kvalite känns inte billigt. Leta gärna efter en grossist så blir priset ännu lägre. Gå ut i naturen och plocka vackra löv, blommor, rönnbärskvistar osv (beroende på säsong) att dekorera bordet med. Sätt stora buketter i vaser eller lägg löv och kvistar som en löpare i mitten av bordet. Eller köp vackra frukter och grönsaker (vindruvor, auberginer, krnärtskockor osv) och placera ut på samma sätt. Köp små värmeljushållare på Ikea (9 kr för 4 st) och tillhörande ljus (29 kr för 100 st). Vill ni inte behålla alla värmeljushållare efteråt kan ni återanvända dom som presenter när ni är bortbjudna (istället för blomma, vinflaska eller chokladask).

    Mat: Vi kommer göra all mat själva vilket är ett av det enklaste sätten att spara pengar utan att dra ner på kvaliten. Buffé är det enklaste och billigaste alternativet. (om någon är intresserad av vad vi tänker servera så får ni gärna höra av er så mejlar jag en lista.)

    Dryck: Att bjuda på alkohol till maten men sedan ha bar till självkostnadspris är ett suveränt alternativ. Eller varför inte be alla gäster ta med egen alkohol och stå bara för det alkoholfria. Blir festen verkligen mer lyckad av att du och din bliande bjuder på allt? Vårt bröllop kommer vara alkoholfirtt eftersom lokalen vi valt har det som krav. Det är inte vad vi hade tänkt från början men har verkligen dragit ner på kostnaden.
    Tårta: Baka själv! Har ni många gäster är det enklast att baka "rulltårte"bottnar, men tom med om ni köper färdiga bottnar så blir det billigare än att köpa konditori tårtor. Köp färdiga frysta tårtor (typ Frödinge prinsess). En hel tårta kostar lika mycket som en bit från konditoriet! Vill ni absolut ha konditori tårtor så beställ inte en särskild bröllopstårta utan flera vanliga. En vanlig tårta kostarr ca 25 kr/bit medans en bröllopstårta kostar ca 50 kr/ bit. Oavsett vilket alternativ ni väljer så går det utmärkt att dekorera tårtorna med brudpar osv.
    Mitt bästa tips är att tänka igenom varje liten detalj och försöka hitta ett billigare alternativ än det traditionella.

  • Bailey­s
    Äldre 13 Jan 12:42
    #0

    ~Weddingphoto: Skulle du vilja dela med dig av lite budgettips, för jag är imponerad av 26.000 på 100 gäster, men samtidigt är jag helt säker på att det inte är omöjligt! Behöver bara tips och idéer på var jag kan spara in och vad som kanske kostar lite mer.. Tack på förhand!

    ~ElSt : Jag är intresserad av en lista över vad ni tänker ha på buffén!

  • Sandra­_H
    Äldre 13 Jan 15:29
    #0

    ElSt: Jag är oxå intresserad av vad ni ska ha på buffén eftersom att vi oxå tänkte ha buffé men mina idéer sinar... Du får mer än gärna maila mig på: stardust83_@hotmail.com
    Tack på förhand!

  • ~Annel­ie~
    Äldre 14 Jan 00:39
    #0

    skullle jag också kunna få bufféförslaget..snälla :)

    amts@bredband.net

    Tack!!!!

  • Johann­ar_7
    Äldre 14 Jan 13:37
    #0

    Hej, jag skulle också vilja ha buffeförslaget, och även om någon har förslag på budget 20000-30000? JAg tycker att det är så svårt. Kommer ha ungefär 50 gäster, men lyckas inte hålla budget så lågt? Hur gör ni?
    maila mig johannar_7@yahoo.se

  • 79a
    Äldre 16 Jan 03:08
    #0

    ElSt: Hej jag vill gärna få buffeförslaget mailat till mig på: al7977@hotmail.com

  • Fru Cinder­ella
    Äldre 16 Jan 07:16
    #0

    Vår budget ligger på 25.000-30.000 o vi har väl tänkt o dra ner på

    * Köpa klänningen från Ebay/Tradera, samt andra accessoarer

    * Ha en bygdegård som festlokal

    * Låna häst o vagn av en kompis

    * Vänner som sjunger och spelar på bröllopet varvat med vanlig musik i mp3 format

    * Önskar oss bröllopsresan

    * Lakan som dukar

    * Buffé

    * Ha en betalbar

    * Göra tårtan själv

    * Göra smink o hår hemma

    * m.m

  • aircon­dition
    Äldre 16 Jan 08:14
    #0

    ElSt:
    Kan du maila mig buffeförslaget...
    Vi kommer att ha buffe, men jag känner att jag vill ha lite ny inspiration till mitt eget...
    gustavsson.pettersson@telia.com

  • it-bel­le
    Äldre 16 Jan 09:17
    #0

    ElSt: Vore jätteglad för buffélista till helenafena@home.se!

    Tack på förhand!

  • Äldre 15 Jun 01:06
    #31

    Vi har turen att känna de flesta som hjälper oss samt be vänner o familj om hjälp, sedan har vi pga vår budget valt att ha ett litet bröllop på 37 gäster. Budgetten kommer inte sticka över 30tusen.

    Min blivande man kommer ordna musiken, hyra materialet av en bekant för billig peng, musiken kommer vi streama eftersom många av våra vänner är musikintresserade så det kommer det aldrig att vara tyst.

    Fotograf kommer en vän göra då hon har foto som hobby, 1500:- får hon för foto och redigering, så kommer vi framkalla sen själva, vilket kan vänta tills vi har råd.

    Lokalen kommer gå på 6000:-

    Min är frisyr gör min brudtärna då hon är frisör.

    Hotell till oss dvs mig o brudtärnor natten före samt brud och brudgum kommer svärmor stå för, men vi hade lika gärna kunnat vara hemma.

    Blommor hade vi tänkt plocka själva då det är sommarbröllop men vi bestämde oss för att ändå lägga krut på det, så vi kommer punga ut. Men annars hade det blivit gratis. Men vi kännerhon som gör blommorna så priset är väldigt nedpressat.

    Catering räknar vi på ca MAX 5000.

    Tårta kommer svärmor stå för.

    Skjuts till bröllopet kommer min brudtärnas pappa hjälpa oss med då han har en mustang.

    Dukar och porslin hyr vi och är inräknat i lokalpriset.

    Vi kommer bara bjuda på dricka till maten, för resten av kvällen får gästerna ta med sig själva.

    Dekorationer och sånt har vi köpt billigt på ebay. Ljusslingor, organza. Hade tänkt köpa täckväv till stolarna.

    Min klänning kostade 1700:- och kommer från dhgate.

    Brudgum har en kostym sen förut (men han vill köpa ny) så den hade blivit gratis.

    Ringarna köpte vi förra året i augusti, så jag tycker ej att dom räknas in i priset. Då det var aå lönge sen.

    Vi har båda sparat mkt under året. Det är det bästa tipset att ta saker utspritt. Man kan ju ex. Köpa dekoration långt före, samma med klänning o smycken etc. Passa på under reor.

    Bröllopsresan tar vi nästa sommar.

    Inbjudan via facebookevenemang, dom som ej har fb har vi ringt till.

  • Äldre 15 Jun 01:13
    #32

    Edit: smink lägger jag själv, har haft ett år på mig att öva så det borde ju inte bli misslyckat.

    Att bjuda uppemot en 20-30 gäster till hade funkat utan att spräcka budget, vi ska ha buffé.

  • Äldre 15 Jun 10:30
    #33

    Denna tråd är från 2006 och alla som tidigare deltagit i tråden verkar ha avslutat sina konton här (deras namn är svarta och inte klickbara). 


    Det kanske är bättre att starta en ny tråd om du vill bolla idéer :) 

  • LLS
    Äldre 8 Jul 00:01
    #34

    Vi gifte oss för länge sedan men vi hade en super fest för 100 personer och middagen gick inte på mer än 30.000. Vi hyrde en lokal (bästa stället - Djursholmsförsamlingsgård som tillhör svenska kyrkan - relativt billigt och ligger hur vackert som helst) där vi kunde ta med egen mat och dryck. Hyrde dukar och även serveringspersonal samt räknade på varje detalj: Bröllopskort gjorde vi själva av vackert handtryckt papper.
    1. Ring - köp på Kaplans. Antingen en diamant som ni ropar in på auktion och sedan gör ringen hos dem. alt att ni köper en på auktion som ni slipar om och graverar. Dom är jätte duktiga där och om ni kommer in med en design så kan de ordna med det.
    2. Mat - vi gjorde all mat själva och "layade" ut vissa saker. Vi hade serveringspersonal som serverade. Fördrink: kir royal med hemmagjorda enkla snittar.(min mamma gjorde dessa åt oss)  Förrätt: Laxtartar med små kuvertbröd. två per person. Jag hade bakat långt i förväg och fryst. Tartaren gjorde jag dagen innan.  Huvudrätt: Vi köpte rådjurskött. Vi rökte det på ett rökeri där de även skar upp det i tunna skivor. Vi gjorde potatisgratäng på torsdagkvällen. GALET men det gick!!  Bröllpet var lördag. Den blir lite mörk på undersidan men den håller sig helt ok i kylen och sedan värmde personalen den på lördagen  En  typ cumberlandsås som vi hittade recept på gjorde vi i förväg.  Köttet var kallt, potatisgratängen varm.  Sedan sallad med vinagrett på bordet i skålar. Allt lades upp på tallrikar i förväg och serverades. Efterrätt gjorde vi apelsin och cointraux parfait (veckorna innan som ligger i frysen) som också serverades med lite jordgubbar. Vin och vatten hälldes upp i enkla karaffer och stod på borden.  Efter maten serverades kaffe med små plastglas med cognac eller whiskey. Sedan hade vi faktiskt vin, öl små glas med whisky och cognac som stod framme och ingen öppen bar. Massor av små godis, chips, nötter kom fram efter maten. Det räckte gott! Spellistor (inget band).  Klänning - jag hittade en klänning i USA för en bråkdel.  Jag hade klänningen skickad till det ställe en kompis skulle bo på när hon var där på besök, och hon tog med sig den i bagaget. Betalade henne en slant för hjälpen. Kanske inte helt ok att göra, men sparade massor och fick en FANTASTISK klänning i thaisiden för en bråkdel. Sydde sedan om den lite hos en billig skräddare söder om stan. Hade massor av mail kontakt med företaget innan jag bestämde mig för denna klänning och checkade måtten hundra gånger. Lite av en chansning men det blev så bra. Min man hyrde frack.  Blommor: Terrakotta fat som man annars sätter terrakotta krukor på, och en stor bit oasis på fatet. Sedan köpte jag rosor på hötorget precis innan stängning på fredagkvällen (billigast då). Snittade dem och höll dem kvar i sina förpackningar. Jag lejade ut till släkt att plocka ängsblommor som de stoppade i oasen på faten sedan stack de in en 4-5 rosor i varje oasfyrkant som stod på faten. Blev hur proffsigt som helst. Samma blomvariant hade vi i kyrkan vid varje bänkrad. Vi köpte ett tårtfat med tre nivåer (tre tårtor alltså) och sedan bad vi farmor göra tårtan. Spritsa grädden samt göra marsipanen  och köpa rosorna. Jag satsade sedan på en otroligt vacker brudbukett och håruppsättning hos en duktig hårfrisörska. Makeup gjorde jag själv. Bröllopsnatt hyrde vi en svit och fick lite rabatt efter att jag letat länge efter en bra deal. Bil från kyrkan till festen bad vi min mans pappa att ordna med så de dekorerade sin vanliga bil med spets på som de gör ute i Europa och en fin skylt i bakfönstret.  Bröllopsresa hade vi egentligen inte råd med men vi tog en 2 veckors bilsemester i norra Frankrike och södra England. En kulturresa där vi såg massor.  Lite galet men vi hade en kombibil och tält med oss, så vi tog in på de finaste kampingställena och regnade det sov vi i bilen. Men det var bra väder mestadels och vi satsade på god mat som vi lagade tillsammans och mycket upplevelser istället för boendet och restaurangbesök som kan bli dyrt. blev hur bra som helst!

  • Äldre 5 Jan 01:10
    #35

    Hej nu tänker jag vara fräck om kommentera fast vår budget är myckt lägre än 20.000, vi ha bjudit in 30 personer där gick vår gräns kände vi, jag kommer  göra all mat sj utom tårtorna( 2 st 15bitars o 1 8 bitars kostar 325kr från ett bageri här)

    menyn kommer bli buffe

    kallskuren helstekt fläskytter file, kommer göra hälften som ''pepparbiff'' men på fläsk kött
    kallskuren kycklingfile
    potatisgratäng
    2 olika sallader
    baguetter smör och ost
    av personliga skäl  kommer vårt bröllop vara helt alkoholfritt man får alltså inte ta med sj heller så till maten serveras läsk o loka
    o en som sagt tårta med kaffe eller te, maten o tårtorna kommer tillsammans till alla dessa gäster(o vi ha inte snålat) kommer kosta ca 1325kr

    sammanlagt kommer vårt bröllop gå på mellan 5-6 tusen kr

Svar på tråden Budgett på ca 20000 - 30000, hur gör ni ?