• Trolle­lina
    Äldre 20 Oct 15:03
    38761 visningar
    28 svar
    28
    38761

    Vanligt med 2 års kris?

    Är det vanligt med två årskriser i ett förhållande? Jag och pojkvännen har varit ihop i 2 år och en månad nu, och bott ihop i ett år. Nu säger han att han inte är kär längre. Han tycker att jag är världens finaste kvinna, jag är rolig, snäll osv och han vill vara ihop med mig men han känner inget "pirr" varje gång han ser mig. När vi varit ifrån varandra några dagar så känner han detta men inte annars. För mig låter det helt normalt att inte känna pirr hela tiden men hur ska jag få honom att förstå det?
    Hjälp mig, finns det nått jag kan göra?!

  • Svar på tråden Vanligt med 2 års kris?
  • ica i rutan
    Äldre 20 Oct 15:26
    #0

    Jag skulle vilja ge en annan synvinkel:
    Det kan vara rätt stor skillnad på att vara nykär och att älska någon! När nyförälskelsen övergår i äkta kärlek förvandlas "pirret" man känner i början till en lugn, skön värme i hela kroppen. :)

    Själv tyckte jag det var lite synd när mitt pirr försvann...men sen insåg jag att det bara bytts ut mot en djupare, lugnare känsla! :)

    Har din kille inte haft några längre förhållanden tidigare? Har han det borde han ju vara bekant med det här fenomenet. Om inte så får du försöka förklara att det ÄR såhär!

    *kram*

  • Birgit­tabrud­en
    Äldre 20 Oct 15:28
    #0

    ica i rutan: Håller med om att man kan ha "jag älskar dig-känslor" i stället för "kär"-känslor, och det kan vara minst lika bra.
    Men visst är det underbart när man känner "pirret"...

  • Texas
    Äldre 20 Oct 15:31
    #0

    Jag älskar min man men något förälskelse pirr känner jag inte längre och upplevde att pirret och själva förälskelse fasen försvann någonstanns efter 1 eller 1.5 år. Det är oundvikligt att aldrig låta vardagen komma in i förhållandet. Sedan måste man självklart hitta på roliga och spännande saker ibland för att vårda sitt förhållande. Romantisk middag, spa, någon trevlig semester resa eller någon annan mysig överraskning. Din kille kommer aldrig att hitta någon som han känner ett konstant pirr eller förälskelse för. Har han tänkt sig att bryta upp och byta partner varje gång förälsklse fasen gått över genom hela livet?

  • ica i rutan
    Äldre 20 Oct 15:32
    #0

    Absolut, birgittabruden! :D Och jag FÅR pirrisar fortfarande, fast rätt sällan. Däremot är det magiskt att bara se på sin älskling och känna "Guuud vad jag älskar honom!!!". Oftast utan pirr. *s*

  • Noiva
    Äldre 20 Oct 16:01
    #0

    Hej!

    Skulle jag ha gått på att det måste pirra varje gång jag ser min make hade vi inte gift oss.

    Förhållandet blir annorlunda efter ett tag som flera sagt innan. Jag tror att det är väldigt svårt att känna som man kände sig i början.

    I mitt första samboförhållande trodde jag att det var fel när jag slutade att vara nyförälskad...men lärde mig efter ett tag att det är vanligt & jag pratade med andra om det. Det tog slut av andra anledningar.

  • Ofelil­y
    Äldre 20 Oct 16:06
    #0

    Jag håller med Texas! Kunde inte ha sagt det bättre själv!

  • ica i rutan
    Äldre 20 Oct 16:16
    #0

    Texas:
    Klokt sagt!

  • Trolle­lina
    Äldre 20 Oct 16:22
    #0

    Texas: Jag har frågat honom om han ska göra slut med en tjej varje gång det slutar pirra men han säger bara att han är övertygad om att pirret inte försvinner om man är menade för varandra.

    Det jobbiga är att han säger en sak men visar en annan. Han vill hålla hand, ringer och frågar hur det är. nån timme efter han gjort slut fråga han om han fick komma och hälsa på i den nya lägenheten (som jag varken ens hunit söka eller få!)

    Kan kärleken bara försvinna sådär? Vi bråkar aldrig, har kul ihop, tycker om varandra hur mycket som helst. Han säger ju t o m att han vill vara ihop med mig! Jag är den finaste tjej han träffat. Jag blir så förvirrad när han säger en sak men visar en annan:(

  • Ofelil­y
    Äldre 20 Oct 16:29
    #0

    Trollelina;
    Måste säga att han låter väldigt förvirrad och osäker! Man kan ju inte pendla sådär mycket och göra slut för att sedan bli tillsammans igen... Nä, det här låter inte så bra om jag får säga min mening. Har varit i en liknande situation, men det slutade inte så bra. Det slutade med att jag träffade en annan i ett av hans "uppehåll" som han vill ha...

    Sedan är jag faktiskt av den synpunkten att man gör slut av en anledning, och då blir det sällan bra om man blir tillsammans igen.

    Säg åt honom att ta sig en riktig funderare över ert förhållande tycker jag! Du borde inte nöja dig med annat än ALLT! Inte det här halvdana. Men jag vet hur svårt det är när man är kär...

    Hoppas det löser sig!! Kram!

  • Birgit­tabrud­en
    Äldre 20 Oct 16:31
    #0

    Pirret kan försvinna, eller minska, men man kan älska varandra otroligt mycket ändå. När jag ser min sambo tänker jag "Wow vad snygg han är", "Det där är MIN karl" eller "Åh vad jag älskar honom". Ibland tänker jag "Jasså, är du hemma redan" men det är inte lika ofta.
    Däremot är det sällan jag känner det där nykära pirret.
    Det kan skrämma mig ibland att aldrig få vara nykär igen, hitta någon ny, känna spänningen... men då tänker jag på allt annat jag får. Jag får leva resten av mitt liv med den underbaraste människan i världen!
    Om jag vill ha lite pirr så kan jag gå ut och ta en drink med en tjejkompis, och spana lite på killar (eller tjejer) och sen kan jag gå hem till mitt underbara, stabila förhållande igen.

  • Stefan­s fästmö
    Äldre 20 Oct 16:37
    #0

    Håller med tidigare svar om att det inte går att göra slut så fort pirret försvinner. Visst kan det fortfarande pirra till ibland även när man har varit ihop länge, men inte varje gång man ser på varann! Jag tror inte några har det så. Efter ett tag byts det ju ut mot den djupare känsla som kallas "kärlek".
    Har din pojkvän inte haft några långa förhållanden tidigare eller? Låter som ett ganska typiskt misstag man gör första gången...

    Och som andra oxå sagt, låt honom inte förvirra dig så! Säg till honom att han inte kan ge så motstridiga budskap hela tiden, han får ju bestämma sig! Om han verkligen tycker att du är världens bästa och vill vara ihop med dig, varför göra slut? Verkar ju dumt...

    Lycka till!!

  • Texas
    Äldre 20 Oct 16:52
    #0

    Tycker han låter lite omogen. Han kanske inte har haft så många förhållanden innan han träffade dig. Sedan beror det väl på lite vad han menar med pirr. Förväntar han sig att vara nyförälskad genom hela förhållandet eller menar han att han känner att han är kär och attraherad. Att vara kär och attraherad av den andre är ju något som kan bestå medans nyförälskelsen alltid kommer att lägga sig desstom mer man lär känna den andra personen.

  • Nickol­ina
    Äldre 20 Oct 19:37
    #0

    shit vad svårt....men bor man ihop så kan det ju inte pirra hela tiden...ibland pirrar det defiitivt inte....:)

    Men om han inte sett dig på ett tag så pirrar det ju...dåså...då har han ju kvar förmågan...det är det viktigaste ju....om det inte har pirrat på 5 år någon gång eller om man inte känner ömma känslor är det ju värt att fundera på....Det verkar som om han menar att han inte alltid känner sig kär...det är ju en annan sak än pirr....Fast...kär känner man ju sig inte heller alltid direkt..hm....ibland så känner man ju att den man är med är en vanlig trist människa liksom sig själv som sitter i andra änden av soffan i fläckiga mysbyxor och fånglor...man är inte nåt pirrkär utan det är mest gött att ha någon som man kan käka ostbågar tillsammans med...olika dagar...Du borde nog vara borta lite mer...börja göra en del på egen hand, gå ut, ta hand om dig själv...odla dig själv...Det verkar ju som han är kär men det är ju samtidigt superskumt....och ja jag tror man kan ha en liten kris efter ett par år när man liksom ska bestämma sig för om det är riktigt seriöst och värt att satsa på allvar eller inget som varar....

  • Jenolo
    Äldre 21 Oct 16:36
    #0

    Vi har vart tillsammans i 5,5 år, bott i 4,5 av dem. Planerar bröllop nästa september. Men det har inte varit en rak väg dit. Efter 1,5år var det jag som tyckte vi gled ifrån varandra. Vi ratade omd et och bestämde oss för att försöka göra mer tillsammans. Allt blev bra igen. NÄr vi varit tillsammans i 3år och flyttat för a gången fick han nog kalla fötter el nåt... han sa då ungeär som du beskriver, att det inte fanns nåt pirr kvar. Ingen spänning. Vi varifrån varandra ca 1mån. Gjorde så mycket som möjligt för oss själva, men när vi träffades i lägenheten som vi tillsvidare bodde i så passade vi på att prata... prat prat prata...Och till slut insåg han att det han kände var kärlek och inget annat. Vi insåg båda att om man lever 50år tillsammans kan man inte känna pirr varje dag. Ärligt talat, ibland är jag så trött på han att jag kan kräkas. MEn helt plötsligt så ser jag på han och han är min prins. Man fylls av känslan att ÅHHH JAG ÄLSKAR DIG!!! Och jag skräms av känslan att aldrig få känna första daten pirr el första kyssen pirr igen, men som birgittabruden skrev, då går man med tjejerna på krogen, spanar lite, flörtar lite och sen kryper man ner i sängen hos sin älskade och myser... Vi är nu båda införstådda med att vi alltid kommer att möta svårigheter med jämna mellanrum, men vi tror också helt säkert att vi kommer arbeta oss igenom dem, därför vill vi gifta oss nu. Och det ksa bli härligt!!!
    Tyvärr finns det nog itne så mycket du kan göra, mer än att ge honom utrymme att förstå att han saknar dig och älskar dig mer än nån annan. Ge honom utrymme utan att frösvinna helt. Är det menat så är det.

  • ica i rutan
    Äldre 21 Oct 17:17
    #0

    Jenolo:
    Åh vad klokt och bra du skriver! :)
    Jag kände igen mycket av det du skrev...ibland är man bara såååå trötta på varandra. Irriterar sig och tjafsar i flera dagar (veckor! ) men sen ser man till att NÄHÄ! Nu får vi allt ta och skärpa oss...och så pratar man en massa och så blir det sådär suuuuuperduperbra igen. Det finns INGA förhållanden utan prövningar, skulle jag vilja påstå. Inga som överskrider 1 eller 2 år iaf...

    Håll ut om du känner att det är värt att kämpa för Trollelina!

  • ica i rutan
    Äldre 21 Oct 17:19
    #0

    Dessutom...det är ju det man lovar vid altaret. Att älska varandra i nöd och lust. :) Det som gör att ett förhållande räknas som bra och lyckat är ju att man lyckas ta sig igenom alla dessa kriser, inte att det inte existerar några sådana!

  • isk
    Äldre 10 Nov 10:38
    #0

    har han inte några kompisar som är i ett längre förhållande? kanske kan de prata med honom?

    verkar som han vill ha ett filmduks-förhållande, ett sånt där man bara är lycklig och pirrig och att vara osams är en dödssynd (jag kan ju ha fel )

    jag skulle vilja säga att hemligheten bakom ett långvarigt förhållande är att man aldrig har slut på kärlek samtidigt. för ibland kommer man att känna att man inte har någe roligt i sitt förhållande, men det går ju över. at alltid känna pirr skulle göra ialla fall mig utmattad
    jag menar, i början kunde man ju inte tänka på något annat än honom och när man var tillsammans var man ju vaken hela nätterna igenom.

  • Äldre 17 Mar 23:14
    #28

    Har varit tillsammans med min pojkvän i snart två år.. Vi har verkligen haft upp- och nedgångar, ett tag så skällde jag på honom varje dag för alla fel han gör, det här gått över. Han var min ungdomskärlek som jag hatade till numera min bästa vän och största kärlek. Ge aldrig upp, om det känns rätt så är det rätt!

Svar på tråden Vanligt med 2 års kris?