• Trolle­lina
    Äldre 20 Oct 15:03
    38764 visningar
    28 svar
    28
    38764

    Vanligt med 2 års kris?

    Är det vanligt med två årskriser i ett förhållande? Jag och pojkvännen har varit ihop i 2 år och en månad nu, och bott ihop i ett år. Nu säger han att han inte är kär längre. Han tycker att jag är världens finaste kvinna, jag är rolig, snäll osv och han vill vara ihop med mig men han känner inget "pirr" varje gång han ser mig. När vi varit ifrån varandra några dagar så känner han detta men inte annars. För mig låter det helt normalt att inte känna pirr hela tiden men hur ska jag få honom att förstå det?
    Hjälp mig, finns det nått jag kan göra?!

  • Svar på tråden Vanligt med 2 års kris?
  • Birgit­tabrud­en
    Äldre 20 Oct 15:06
    #0

    Jag tror inte att det handlar om 1 år, 2 år 7 år.....
    Jag tror att ni har kommit in i en slags vardag där ni tar varandra för givna. Försök hitta på nya saker, gå ut på romantisk middag, överaska varandra, köp sexiga underkläder.... och prata om ert förhållande, är det något som saknas? Vad kan ni göra för att hitta tillbaka till spänningen och förälskelsen?
    Pirret är väl något som kommer och går, men jag tycker att man kan hitta tillbaka till det genom spontanitet och lyhördhet.

  • Sanaso­l
    Äldre 20 Oct 15:06
    #0

    Vet inte vad jag ska säga, men om han säger att han inte är kär i dig så kanske han inte är det? Ge honom tid att fundera över detta och bestämma sig. Det känns hemskt det förstår jag, men samtidigt ska du vara glad att han är ärlig.

  • Valli
    Äldre 20 Oct 15:08
    #0

    Jag tycker man kan va kär utan att känna pirr. Jag blir sällan pirrig efter två och ett halvt år men kär är jag! Jag kan titta på min kille och känna hur det bara spirar i kroppen av kärlek till honom. Men det är ju liksom inte spännande på samma sätt längre. Det är ju nästan omöjligt att känna på exakt samma sätt nu som i början.

  • Birgit­tabrud­en
    Äldre 20 Oct 15:09
    #0

    Håller med Sanasol litegrann, man får ju se om förhållandet är värt att bygga vidare på, men det verkar det ju vara. Då får man försöka hitta tillbaka till varandra. Man kan aldrig ha ett förhållande där man är jättekär VARJE dag, men förhoppningsvis kan man ändå förstå varför man är tillsammans även när man inte är jättekär.

  • Trolle­lina
    Äldre 20 Oct 15:10
    #0

    Han säger att han är kär och att han vill vara ihop med mig men att han även vill att det ska pirra hela tiden.
    Kan det ha att göra med hans jobb? Det började när han pluggat klart och fick jobb, sen gjorde han slut en vecka efter semestern och sen en gång till efter att han varit bortrest. Kan det vara stress? Att han inte känner att han hinner med allt han vill? Dessutom har de felsat på han jobb nu börjat bilda familj, kan det vara nån sån kris?
    Han vill gosa, hålla hand, kramas när han ska iväg, vinkar i fönstret varje morgon osv.

  • Birgit­tabrud­en
    Äldre 20 Oct 15:14
    #0

    Jag tror att han måste förstå att det inte kan pirra hela tiden. Fråga varför han tycker att det är så viktigt. Är det för att han är osäker på något sätt? Vill han känna varje sekund att du älskar honom? Är han rädd att kärleken ska ta slut?
    Jag tycker att ni ska prata om hur förhållandet ska gå vidare, det verkar ju lite som att han vill stanna i förälskelse-stadiet för alltid. Vart är ni på väg? Bröllop? Hus? Familj? Hur ser han på tidsplanen? Vill han ha barn om 2 år, 5 år 10 år, aldrig? Hur ser han (och du naturligtvis) på er framtid? Jag tror att ni behöver komma fram till vart föhållandet är på väg, för att både du och han ska få någon slags trygghet.

  • aug 06
    Äldre 20 Oct 15:15
    #0

    Jag tycker att du ska göra nått riktigt romantiskt bara för er två boka in er på ett hotell om nu ekomomin är ok sen gå på ett spa lyxa till det eller vad som helst killar behöver sånt oxå i bland.

  • Sanaso­l
    Äldre 20 Oct 15:20
    #0

    Jag vet inte men jag tror någonstans att det där pirret infinner sig rätt ofta när man verkligen är kär. Mina föräldrar t ex säger att det fortfarande pirrar och det är något vackert. Sedan måste man ju faktiskt ge den andre lust att känna efter och att faktiskt vara den som bestämmer över sina känslor. Är han inte kär så måste man acceptera det med.

  • Sanaso­l
    Äldre 20 Oct 15:22
    #0

    Dessutom skulle jag ta mig en funderare ifall jag verkligen tänker acceptera att någon gör slut med mig flera gånger och sedan kommer tillbaks. :( Förstår att det är skit, har varit där själv.

  • Birgit­tabrud­en
    Äldre 20 Oct 15:26
    #0

    Visst ska man inte acceptera att bli dumpad gång efter gång. Något måste ju förädras i förhållandet så att båda kan lita på att det kommer att hålla.
    Mina två tips är:
    1: Hitta på romantiska saker för att öka "pirret"
    2: prata och berätta hur du känner. Fråga VARFÖR han måste ha pirr hela tiden. + allt jag skrivit i tidigare inläggt.

    Jag tror verkligen inte att hoppet är ute för er, men båda måste vilja jobba på en relation för att den ska funka.

    Jag och min sambo är väldigt romantiska, men känslorna går upp och ner. När vi känner att vi är lite mindre kära, så brukar vi prata om det, och komma fram till om det finns något problem, hur man i så fall löser det etc. Sen brukar spontaniteten komma tillbaka. Ofta märker ju båda att det inte är så bra som det brukar i förhållandet.

Svar på tråden Vanligt med 2 års kris?