• mockas­in
    Äldre 5 Aug 00:14
    33633 visningar
    33 svar
    33
    33633

    Bröstlyft, ärr, klinik, att tänka på.

    Har äntligen bestämt mig för att göra ett bröstlyft. Har funderat i 4 år och sparat pengar, så det är kanappast ett impulsbeslut utan väldigt genomtänkt. Har haft taxöron ända sen jag fick bröst och alltid hatat dem.
    Har varit på konsultation hos akademikliniken men fick faktiskt inget större förstroende för dem, väldigt stor löpande bandkänsla. Det vara som man skulle snabbt in och snabbt ut. Har börjat fundera på Viktoriakliniken i stället. Nu vill jag jätte jätte gärna ha lite råd och tips av er som gjort nån likande operation om kliniker, saker att tänka på, hur man sköter sina ärr mm.
    Skulle vara jätte skönt med lite tidigare erfarenheter! Tack!

  • Svar på tråden Bröstlyft, ärr, klinik, att tänka på.
  • Elektr­a03
    Äldre 5 Aug 09:40
    #0

    Hej!

    Jag har gjort förstoring + lyft på Viktoriakliniken!
    Jag är verkligen jättenöjd.
    Jag tycker att Charles Randqvist är en grymt bra läkare, känner stort förtroende för honom....
    Alla sköterskor är också hur gulliga som helst.

    Ärren ska tejpas 6 månader efter operationen med kirurgtejp för att minska ärrbildningen.
    Jag gjorde min operation för 3 månader sedan och tycker att mina ärr ser jättebra ut....

  • Chilla
    Äldre 5 Aug 12:06
    #0

    Hej Mockasin!

    Jag har ingen erfarenhet av just de klinikerna som du nämner pga att jag bor i Göteborg men tänkte jag kunde dela med mig lite av mina erfarenheter.

    För lite mer än tre årsedan gjorde jag en bröstförminskning + lyft på en privatklinik. Jag ångrar verkligen inte att jag gjorde det även om det känns som om jag fick alla komplikationerna man kunde få. För min del blev mina ärr breda & har inte bleknat speciellt mycket. På några ställen har jag ingen känsel just där ärret är + att bröstvårtorna sitter lite för högt upp. Nu vet jag inte om de flyttar bröstvårtorna något när de bara gör lyft. Hur ärren blir är väldigt individuellt det beror bla på hurdant läkekött du har & hur huden reagerar på stygnen.
    Ärren ser ut som ett ankare så de är ju ganska stora men blir ärren fina så ska de inte synas så mycket.
    Jag hade också kirurgtejp på ärren i ca 6 månader som man fick byta varje gång man hade duschat under den tiden sov jag också alltid med en sportb-h. Det finns en lite risk att man kan få problem med amning när man får barn men det är inte alls säkert.
    Eftersom mina ärr är så fula väntar jag nu på en plastikoperation på Sahlgrenska som jag ska få göra nu till våren.

    Jag tycker absolut att du ska göra operationen. Jag ångrar inte att jag gjorde min & skulle kunna göra en ny efter att jag har fått barn.
    Hittade lite info om akademikliniken på en anna chatt & de rekomenderade inte kliniken. De skrev att de är jättetrevliga innan operationen men sedan skiter de i en.
    Viktoriakliniken verkar bättre.

    Lycka Till

  • mockas­in
    Äldre 5 Aug 14:48
    #0

    Jätte tack bägge två! Skönt med äkta erfarenheter som inte har blivit handplockade av plastikkirurgen på deras hemsida.
    Chilla vad ska dom göra i och med din nya operation? Är det bara pga av ärren eller har det blivit andra kompikationer som måste rättas till?

  • pickol­ina
    Äldre 5 Aug 19:23
    #0

    Ett litet tips gällande att få fula/fina ärr. När jag först la in mina inlägg så böt jag kirurgtejpen efter varje dusch, som ovanstående skriver. Fick ganska fula ärr.. :( När jag sedan några år senare tog ut inläggen (på en annan klinik) så fick jag rådet att INTE byta kirurgtejpen efter varje dusch, tvärtom så ska den sitta kvar och bara bytas ibland. Detta gjorde att man inte mixtrade, rev och slet i operationesåret hela tiden och ärren jag har nu är supersnygga, syns knappt alls.. :)

  • Elektr­a03
    Äldre 5 Aug 20:26
    #0

    pickolina har helt rätt! Tejpen ska sitta kvar tills den lossnar av sig själv...
    Många byter efter varje dusch, jag byter knappt en gång i veckan....

  • Angeli­na78
    Äldre 5 Aug 21:10
    #0

    Så trist man får så mycket ärr av lyft bara...Har en kompis som lyft och fyllt dem och de är jättefina men ärren syns ju verkligen...

    En annan kompis gjorde sina bröst i thailand(endast inlägg) och lade ärret nedanför bröstvårtan syns knappt alls om hon inte visar och masn verkligen tittar noga.
    Själv är jag all naturelle

  • Chilla
    Äldre 5 Aug 23:40
    #0

    Med min nya operation ska jag rätta till ärren så att de blir snyggare + att de ska flytta ner bröstvårtona så att de inte pekar uppåt som de gör idag.

    Min läkare sa inget om att tejpen skulle sitta kvar & det stör mig så här i efterhand eftersom det kan vara en orsak till att ärren blev som de blev
    Läkarn jag hade då har jag tappat förtroendet för för längesedan & skulle inte göra om den om jag så fick den gratis hos honom.
    Däremot läkarn jag har på Sahlgrenska är kanon & han har till och med gett mig förtur på väntelistan.

    Jag blir så arg när jag hör hur olika saker läkarna säger om hur behandlingen efteråt ska vara & att kontakten mellan läkare & patient kan skita sig totalt så som den gjorde för mig. Vi blev båda arga på varandra så sista gången jag skulle träffa honom fick min mammma följa med pga att jag trodde att han skulle vara uppkäftig mot mig.

    Bättre tur efter nästa operation hoppas jag!

  • Pokerg­irl
    Äldre 13 Aug 09:39
    #0

    Jag opererade min på Kirurgcentrum i Stockholm och är helnöjd. Läkaren hette Ingemar blomgren och eftersom jag kom från Umeå så sköttes förberedelser via telefon och brev. Jag upplevde ett mycket professionellt och vänligt bemötande och rekommenderar dem verkligen.

  • Jonnes brud
    Äldre 13 Aug 13:02
    #0

    Såg i dagens Östersunds-Posten att Kirurgcentrum i Stockholm och en docent där får kritik från Socialstyrelsen på flera punkter efter en bukplastikoperation + andra grejer. Inte mycket att lita på deras skicklighet då de inte gör vad de ska, tycker jag. Kvinnan som opererades vill varna andra för de stora risker som finns med en plastikopertion och att man inför operationen inte varnade för dessa och dessutom inte hade vett att ta hand om kvinnan när det började gå galet.

  • Lindal­ii
    Äldre 13 Aug 15:41
    #0

    Ni som redan opererat er: Jag har tänkt göra förminskning, men det är två saker som oroar mig mest av allt. De skär ju upp mycket stora ytor, och kommer det då att blöda enormt?? Dessutom är jag helt skräckslagen vid tanken på narkos, slapp jag bara den skulle jag ringa och beställa tid direkt

Svar på tråden Bröstlyft, ärr, klinik, att tänka på.