• Chicki
    Äldre 4 Jun 10:03
    12475 visningar
    20 svar
    20
    12475

    3 rätters till barn?

    Hej!
    Det kommer troligtvis bli en 3 rättermiddag på vårat bröllop nästa år.
    Men så har vi många barn som kommer vara mellan 1 - 5 år.
    Och de kommer troligtvis inte äta det som vi äter t,ex räkcoctail
    Då tänkte jag att man kanske skulle kunna sätta i hop en egen 3 rätters middag till barnen, vad tycker ni?
    Vad kan man göra till barn förslag på en meny kanske???
    Och vad kan man göra för att underhålla barnen på en bröllopsfest?

  • Svar på tråden 3 rätters till barn?
  • Nikkis
    Äldre 4 Jun 10:05
    #0

    Kan ni inte ha nån enklel macka, som är fint dekorerad till förrätt, o kanske hamburgare eller nå liknande till varmrätt? För barn tycker ju oftast att det enkla är godast....

  • Jenny i Englan­d
    Äldre 4 Jun 10:11
    #0

    Det har jag också undrat över!

    Vi kommer att ha tre rätters för vuxna.
    Sedan har vi en grupp på ungefär 10 barn mellan 7-16 år som är lite svåra... (hälften från Sverige, hälften från England)... tror hamburgar tallrik till huvudrätt funkar, men förrätt är svårt. Kanske minipizza? Vill gärna ha tips!

    En hel drös av våra kompisar ska ha barn nu i sommar och när vi då gifter oss nästa år kommer alla dessa bäbisar vara runt 12 månader. Så vi en grupp med kanske 10 barn mellan 1 -3 år och de är ÄNNU svårare... en del föräldrar kanske har med egen barnmat till de riktigt små, men kan jag förutsätta det?
    Undrar också hur man gör med dem i bordsplaceringen... ska ha ett barnbord för de äldre men de små måste ju sitta bredvid sina föräldrar... så "kvinna/man" konceptet funkar inte riktigt.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 4 Jun 10:12
    #0

    Jag tycker att det låter som en jätte bra idé med 3-rätters till barnen, annars blir det ju en jobbig väntan för dem när föräldrarna får förrätten...

    Vad ni väljer att servera för mat beror ju mycket på hur barnen är och om föräldrarna har "mattränat" dem eller ej. I vår släkt så får barnen oftast samma mat som de vuxna - då de tycker att sådant är gott (dock kan man ju minska ned på portionerna lite). Men om det är petiga barn så brukar väl hamburgare eller pasta av något slag fungera?!
    Till förrätt kan man ju servera en liten toast med ost/skinka eller rostbiff på. Jag tycker absolut att man kan lägga på lite dekoration typ sallad, tomat och färska kryddor (bara det är möjligt för barnen att plocka bort om de inte skulle gilla sådant).

    Jag antar att du inte har några större problem med efterrätten .

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 4 Jun 10:15
    #0

    Jenny i England:
    jag har ingen aning om vilken matkultur som råder i England. Men att ge "barnmeny" till tonåringar tycker jag verkar lite överdrivet. Barnmeny brukar ju normalt sett (i Sverige) serveras upp till 12 år.

    Själv hade jag blivit mycket förnärmad, när jag var i 13-årsåldern, om jag hade fått barnmat på ett bröllop. Så jag vågar knappt föreställa mig hur en 16-åring skulle reagera .

  • Nikkis
    Äldre 4 Jun 10:19
    #0

    Ja, tror nog också tt du ska köra på vanlig meny till tonåringarna... O dom allra minsta (under 2 år) borde du kunna förutsätta att föräldrarna har med sig mat till, du kan ju inte veta vad dom kan o inte kan äta... Annars kan du ju prata med föräldrarna...

  • Jenny i Englan­d
    Äldre 4 Jun 10:30
    #0

    I see your point, fast barnen 7-16 år ska sitta vid samma bord, så då tyckte jag att det är bättre att alla äter samma mat?

    Tre killar (kusiner) är 11, 13 och 16 och de har garanterat mer kul ihop än om de måste sitta vid vuxna. Sedan är det tre 12-åriga fnissiga tjejer, några busiga 8-åringar och en blyg 7-åring.

    Dessutom... I England (hemsk matkultur) äter barnen pommes frites och chicken nuggets (suck) till skolmat så de är mindre vana vid "normal" mat... så om de får hamburgare kan jag inte servera vuxenmat till de jämnåriga svenskarna... eller?.... gaaaahhh! Jag vet inte hur jag ska göra!

  • talvi
    Äldre 4 Jun 10:35
    #0

    Varför kan inte barnen äta vuxenmat? Jag jobbar på restaurang och upplever ofta att barnen hellre vill ha "riktig" mat än alltid hamburgare och liknande... Och hur ska de lära sig annars? Tycker faktiskt ofta synd om barn som får äta samma trista rätter jämt istället för att få prova på det samma som de vuxna.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 4 Jun 10:41
    #0

    Jag förstår idén med att de skall sitta ihop (som du beskrver det så låter det ju absolut som att de kommer få det jätte skoj tillsammans ). Men jag tycker absolut inte att man behöver servera barnmeny till tonåringarna bara för att de sitter vid samma bord som barnen. Jag tycker det är två skilda saker.

    I ditt fall skulle jag nog kolla av med föräldrarna vad barnen helst vill ha (barnmeny eller vuxenmat). De svenska ungdomarna skall väl knappast behöva lida för att engelska ungdomar helst äter chicken nuggets?! Jag har varit på bröllop där de petiga barnen/tonåringarna har fått hamburgare, och resten har ätit av den normala maten - och det har gått hur bra som helst.

  • Chicki
    Äldre 4 Jun 10:45
    #0

    talvi:
    Jo visst skulle de kunna få äta vuxenmat, men som sagt, de flesta kommer att ligga runt 1,5 år gammla.
    Och samtidigt så tycker jag att barnen liksom ska få ha sitt.
    Men jag är oxå undrande på när det gäller hur barnen ska sitta??

  • Jenny i Englan­d
    Äldre 4 Jun 10:47
    #0

    Gillade den idén! Så får det bli! När vi har satt våra menyer så får föräldrarna (och barnen) välja vad de vill ha! Tack!

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 4 Jun 10:49
    #0

    Egentligen håller jag med talvi. Jag tycker också synd om barn som inte har mattränats (det går ju miste om ett av livets största njutningar ).

    Men samtidigt tycker jag att det är föräldrarnas (och inte mitt) ansvar att se till att barnen lär sig att äta allsidigt. På ett bröllop (eller annan fest) skulle jag aldrig servera fin mat till barn som jag vet är petiga. Men det är mest av det egoistiska skälet att jag inte vill lägga pengar på mat som jag vet kommer att slängas i slutändan. Då är det billigare att de slänger hamburgare/spagetti istället . För min erfarenhet är att de barn som är extremt petiga inte brukar äta specialmaten som ställs fram heller.... Äter de så är det ju bra, men äter de inte så är det som sagt inte så mycket pengar som går till spillo .

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 4 Jun 10:50
    #0

    Jenny:
    kul att man kunde vara till hjälp .
    Lycka till!

  • Chicki
    Äldre 4 Jun 10:55
    #0

    EhjärtaK = sant:
    Det äör just så jag oxå tänker, men visste inte riktigt hur jag skulle få fram det

  • sliver­blå
    Äldre 4 Jun 11:27
    #0

    Vi har också många barn på vårt bröllop. Den älsta 8 år och den yngsta 2 år. Jag har pratat med nästa alla föräldrar om vad barnen skulle tycka var festligt, eftersom även dom är mina gäster och jag vill att dom ska ha roligt utifrån att dom är barn och inte bara bihang till dom "riktiga gästerna". Det flesta svarade att det spelar ingen roll dom kan äta det som finns, men så en dag så slog det mig att nästan alla barn tycker det är något specielt och lite spännande med McDonalds, och framför allt det är något dom äter. Så i samråd med förlädrarna (som alla tycker det är en stålande ide) så har min lillebror fått i uppdrag att hämta 10 Happy meal på vägen mellan kyrkan och festloklen!

    Så löser vi det, och då har vi fixat en lite present till alla barn i samma svep! :)

  • Hjärta­t
    Äldre 4 Jun 12:24
    #0

    På vårt bröllop förra året fick barnen följande;

    Förrätt;
    Skink & ost toast

    Varmrätt;
    Köttbullar med örtpotatis och gräddsås med lingonsylt

    Efterrätt;
    Marängsviss

    /Hjärtat

  • Jonnes brud
    Äldre 4 Jun 12:32
    #0

    Jag vet inte hur det är med era barn, men när min son var i åldern 1-5 så hade han aldrig orkat en trerätters middag. Lite plockmat kanske är bättre, typ en barnbuffé med köttbullar, prinskorv. grönsaker m.m.

    EhjärtaK = sant
    Det är väl ändå lite för mycket begärt att tro att barnen ska sitta "snällt" vid bordet hela tiden de vuxna äter sin 3-rättersmiddag. de behöver annan sysselsättning än mat, anser jag

  • Chicki
    Äldre 4 Jun 12:59
    #0

    Men vad kan man göra för att underhålla de små liven?

  • fashio­ngirl
    Äldre 4 Jun 13:03
    #0

    jag undrar också hur man ska underhålla dem, när de vuxna äter...kan man kanske anställa nån "lektant"

  • Jenny i Englan­d
    Äldre 4 Jun 13:08
    #0

    Min syster hade ett rum på undervåningen av festlokalen där de hade chips, godis, frukt och TV med lite Disneyfilmer. En Xbox eller liknande fungerar också som barnvakt för det lite äldre barnen/tonåringarna.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 4 Jun 18:18
    #0

    Jonnes brud:
    Det beror väl helt och hållet på hur barnen är (en del sitter still i flera timmar och trivs med det, medan andra barn springer och ryar omkring precis hela tiden). Jag skulle definitivt inte förvänta mig att något barn skulle sitta stilla under hela middagen, men i början av måltiden när förrätten serveras så brukar ju ändå alla (stora som små) ha satt sig vid bordet, och då tycker jag att barnen bör serveras något att äta. Om de sedan är uppe och rör på sig mellan måltiderna spelar ju mindre roll....

    Huruvida barn orkar tre rätter eller inte beror på vad barnen är vana vid, hur stora portionerna är samt hur gamla barnen är.

Svar på tråden 3 rätters till barn?