• Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 May 11:52
    30609 visningar
    25 svar
    25
    30609

    Åderbråck o p-piller??

    Jag har fått fler o fler röda, ytliga små blodkärl på låren samt synliga blåa vener på vaderna. Detta blir bara värre för varje år verkar det som. Har hört att det beror på genetik och/eller hormoner därför började jag fundera på mina p-piller yasmin. Detta pga att mina föräldrar inte har några större problem med detta och för att jag började med p-piller för ca 7 år sedan o det är ungefär då det började. Vet inte om detta kan vara en tillfällighet, annars skulle väl fler tjejer ha detta problem med p-piller antar jag...Det är hur som helt mkt besvärande på sommaren så man vill gå i kjol o visa benen, men skäms över dem..Jag är ju trots allt bara 25 år gammal...Några andra med samma problem? Har sprutat en del ytliga blodkärl, en del har försvunnit men inte alls allt...

  • Svar på tråden Åderbråck o p-piller??
  • Jen78
    Äldre 31 May 12:10
    #0

    Har oxå börjat få det... Kan det ha med p-pillerna att göra kanske? Mamma har inga å inte pappa heller. Åderbråck alltså.
    Vadå sprutat? Kan man få bort dom röda små hemskingarna? Berätta mer!
    Har oxå ätit Yasmine, dock bytt tillbaka till Restovar nu...

  • Monika­S
    Äldre 31 May 12:37
    #0

    Hej! Jag har hört att p-piller kan framkalla åderbråck, men vet tyvärr inte hur vanligt det är. Det kanske kan vara värt att fråga hos doktorn/barnmorskan nästa gång du ska gå dit? Hoppas att det ordnar sig

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 May 12:37
    #0

    Jag har sprutat de röda små kärlen på en klinik i stan, det finns många som gör det om man bara kan betala för det.. Det gjorde ganska ont på vissa ställen, sved till liksom o nu efter 1,5 månad börjar jag se att en del har försvunnit. Men inte allt. Det kostade 1700 kr. Nästa gång alltså till nästa sommar ska jag kanske testa skuminjektioner med ultraljudsteknik som sägs vara mkt effektivt, återstår o se vad det kostar..

  • Bröllo­pstoki­ig
    Äldre 31 May 12:39
    #0

    Var hos en gynekolog igår men enligt honom fanns det inget belägg för att p-piller kan framkalla åderbråck eller ytliga blodkärl.

  • Psh
    Äldre 31 May 13:45
    #0

    Jag har också börjat få bakom knäet och på vaden...och jag har inte ens fyllt 24 ännu

  • IronGi­rl
    Äldre 31 May 14:24
    #0

    Hejsan!
    Jag äter också Yasmin och har ått ytliga blodkärl, inte så många dock. Jag är 17 år.
    Ärligt talat bryr jag mig inte så mycket om det...

  • Junior
    Äldre 31 May 18:00
    #0

    hej.

    fyller snart 23 år. jag opereade mitt vänstra ben för åderbråck jan -05. har ärft från min mamma. fick mina första åderbråck när jag var 16. när jag var 19 började jag med p-piller mercilon. så för mig har det inget samband. det är klaffarna i venerna som är försvagade.
    går med långa kompresionstrumpor hela dagarna..... inte så jättekul.

  • AnnLee
    Äldre 31 May 21:20
    #0

    Jag vet inte om p-piller kan orsaka åderbråck men jag tror att det finns någon form av samband. Jag slutade med mina p-piller eftersom jag i allmänhet fick problem med benen av att äta dem. Tunga ben, värk, svullnad och kramper om nätterna och så åderbråck... Jag bytte till minipiller oc tyckte att det blev bättre. Nu har jag slutat även med minipillrerna (dock inte pga benen). Min mamma har också åderbråck så jag tror inte att jag slipper de, men har iaf inte problem med benen i samma utsträckning just nu.

  • AnnLee
    Äldre 31 May 21:21
    #0

    Vad roligt det blev... lite tokigt när man skriver snabbt... I andra meningen menar jag ju så klart inte att jag åt benen utan pillren!

  • lindas­ol
    Äldre 1 Jun 05:03
    #0

    Jag har också Fått det av P-piller va tungen att Sluta...får inte äta bågon sårt...

Svar på tråden Åderbråck o p-piller??