• sepi
    Äldre 28 May 20:57
    5909 visningar
    25 svar
    25
    5909

    Laser hårborttagning

    Har någon prövat laser hårborttagning eller liknande``??

  • Svar på tråden Laser hårborttagning
  • Lojna
    Äldre 28 Jun 13:31
    #0

    Har precis kommit från "lasermannen", synd att jag inte läste ditt inlägg först då! Har ingen aning om hur cyklerna fungerar, men jag får väl lita på vad han säger. Läste nånstans att det varierar beroende var på kroppen det är också, huvudet har tydligen cykler på sju år.

    Jaja, jag är jätetnöjd iaf, inga brännskador eller annat läskigt!

    Ha en trevlig, hårfri, sommar! :)

  • Äldre 28 Jun 13:52
    #0

    12 veckor??? :-0

    Jag går hos SSCC i Stockholm, och där säger de att 5-6 veckor är optimalt mellanrum. Har gjort 3 behandlingar på bikinilinjen nu, och märker stor skillnad.
    5 veckor känns lagom eftersom det då har kommit nytt hår, men jag kanske är lurad?

  • Lisa1
    Äldre 29 Jun 09:24
    #0

    Ja precis, hårets cykler beror som sagt på var på kroppen det är. Har själv tagit tagit bort lite fjun i ansiktet och märkte där att håret lossnade samt kom upp mycket snabbare igen. Gjorde då behandlingen med ca 1,5 månads mellanrum.
    Poängen med att behandla med ett längre mellanrum är att allt hår i växtfas skall ha lossnat samt att så mycket hår (som inte varit i växtfas) skall ha kommit upp igen. Lena, min sjuksköterska på Ellips säger att hon ibland får kunder som blivit rekommenderade tätare återbesök från salonger de tidigare gått på, och att det är lite som att blåsa kunden på pengar... Sitter hårsäckarna långt ner kan det ju ta upp till en månad för stråna att ramla av! När allt ramlat av är man ju totalt hårfri en tid och sedan börjar det växa upp enstaka strån igen. Det växter upp allt mer och mer och när man märker att det inte blir tätare, utan håller sig på en konstant nivå (dvs. då allt obehandlat hår växt upp igen ) DÅ är det dags för ny behandling! Vitsen är ju att man vill att så mycket hår som möjligt skall stryka med vid varje behandling... Visst kan man göra behanlingarna tätare men då får man oftast göra fler behandlingar, dvs. totalkostnaden blir högre. Att bara behandla för att "det börjar komma upp några strån igen" innebär ju att man bara behandlar en liten del av det som finns kvar.

    Visst är det underbart att få sig en hårfri sommar !

  • Lojna
    Äldre 29 Jun 10:29
    #0

    OK, jag kollade min almanacka, och det har gått ungefär fem och en halv vecka mellan behandlingarna, så det är nog OK. Har inte nästa förrän i september nu pga semester, så jag får väl se om det blir stor skillnad.

    Au revoir, åker till Paris nu! :)

  • Äldre 30 Jun 09:00
    #0

    Hmmm, undrar om jag ska avboka min tid nu då och vänta till efter semestern... Får se hur mycket som vuxit ut till dess.

    Tack för jättebra info Lisa1!

  • Lisa1
    Äldre 1 Jul 09:33
    #0

    Lycklig?, känner du att det fortfarande växer upp nya hår skall du avboka. Då har det inte kommit upp tillräckligt = det krävs då fler behandlingar. En annan sak som är jätteviktig att tänka på (även om jag tar det med aningens nypa salt ) är att man skall vara försiktig med solen veckorna efter behandling. På Expilo sa de att man skulle undvika solen 1-2 veckor, på Ellips fick jag rådet att ta det lugnt i upp till 4 veckor. Anledningen är att det finns risk för pigmentförändringar, dvs. mörka fläckar på de behandlade områdena om man utsätter huden för alltför mycket sol. Och nu är vi ju inne i den riktiga "solsäsongen" där man INTE vill ligga med shortsen på på stranden direkt . Dessutom skall ju huden vara så vit som möjligt för bästa resultat + minsta smärta, så har man redan jobbat upp en bränna alt. planerar göra det så är avbokning det enda tänkbara. Sedan bör man ju ha tappat brännan igen när man väl skall behandla, så därför kan det vara klokt att vänta en bit in i september om man gillar att pressa i solen.

  • Äldre 1 Jul 09:49
    #0

    Sica: Kan du ha varit hos samma kvinna som jag, på Östermalm? Jag fick hela underbenen fulla med brännskorpor och det värkte och kliade fruktansvärt i 3-4 veckor. Jag såg inte klok ut. Fasansfullt. Har sparat kort. Mejlade t.o.m. rubinlaseråterförsäljaren och ställde frågor. Hon hade använt för hög effekt. Pigmentförändringarna syns fortfarande lite, efter 7 månader.

    Nu går jag hos en annan kvinna mitt i city. Hon använder lägre effekt och det funkar jättebra. Är bara missnöjd med att jag betalar timpris och får alltid mindre än mina 60 minuter, men hon är väldigt trevlig och seriös.

    Jag skulle gärna gå på IPL och Medilux, som jag använt på bikinilinjen och axillerna, men det blir för dyrt när det gäller benen och lite resthår här och där. Dom metoderna är både snabbare och skonsammare, men jättedyra.

  • Äldre 1 Jul 10:13
    #0

    Bra tips med solen, jag kör med boxer-bikini den här sommaren för säkerhets skull. :)

    Hur länge växer egentligen håret (om vi pratar bikinilinjen) innan det går in i "vilofasen"? Som jag förstått det är det bara hårsäckar i växtfasen som man kan behandla, och då vill man ju inte vänta för länge heller, så man missar hårstrån pga det.

    Äh, vad velig jag är! Nu får jag sluta tänka på det här tills dagarna innan min bokade tid, och då bestämma mig.

  • lillsk­rutten
    Äldre 1 Jul 10:48
    #0

    lycklig?, håret i bikinilinjen har en växtfas på 3-4 månader ungefär. Kan variera en del förstås. Lagom att man gör IPL-behandlingen ca. var 3:e månad. Vet inte vilken behandlingsmetod du använder dig av?! :)

  • Lisa1
    Äldre 2 Jul 00:07
    #0

    Swing, har förstått att Rubinlaser är billigare än IPL men SÅ fasligt dyrt behöver det inte bli på underbenen. Själv betalar jag på Ellips här i Göteborg 7200 för behandling av hela benen (inkl. bikini). De 3 första gångerna kostade det 5900. Efter 2 gånger märkte jag en MARKANT skillnad, och sedan har det mest kännts som att jag gått för att "tunna ur" 2 ggr efter det.
    Tidigare betalade jag 2000 för bikini på Expilo, så med de måtten mätt är Ellipspriserna rätt bra! (plus att de vet vad de gör...) Tror att Ellips finns i Stockholm också, men är iof medveten om att de ngt högre lokalhyrorna i Sthlm även kan dra upp priset en aning .

  • Äldre 4 Jul 09:09
    #0

    Lillskrutten, det är IPL jag gör.
    Men jag tror kanske att 5 veckor varit rätt lagom nu de första gångerna, för det har försvunnit massor med hår varje gång. Nu tror jag dock inte att det kommer hinna växa fram nånting, så jag ska nog flytta fram min tid till efter semestern. Tur att ni finns och kan hjälpa stackare som mig! :)

  • Äldre 4 Jul 09:40
    #0

    Lisa 1: Jag har tidigare lagt ut STORA summor (ett par månadslöner) på hårborttagning med IPL och Medilux på ett ställe i Sthlm city. Frågade om underbenen och hon sa tveksamt att första behandlingen skulle kosta minst 4 600 kr (specialpris för att jag var stamkund).

    TIDEN underbensbehandlingen tar med dessa metoder är ju ganska kort. Med lasern får jag i alla fall, även om hon fuskar med tiden, nära 50 minuter (för timpris 2 500 kr) och hon tar dessutom lite reststrån på andra ställen. Hon bryr sig ju inte om VAR hon behandlar.

  • Sica
    Äldre 6 Jul 07:56
    #0

    Swing

    Det är inte samma ställe men jag fick också bikinilinjen full med skorpor och sår. Innan hon började sa hon att hon använde högsta effekt, så det skulle bli maximal effekt.

    När jag vaxade bikinilinjen häromdagen på salong så sa hon att jag reagerade lite mer på huden än vanligt, så jag har nog väldigt känslig hud där, därmed problemen med att raka.

    Det har gått snart 15 mån och det finns fortfarande svagt bruna märken på huden....skittrist.

  • Äldre 6 Jul 10:19
    #0

    Sica: det finns alltså fler ställen där det funkar mindre bra! Usch.
    Min nuvarande använder inte olika effekt på olika områden, men inte den högsta. Hag har inte märkt sämre resultat, som tur är. Däremot känns det betydligt behagligare. På första stället var det lite tortyrliknande trotsatt jag har hög smärttröskel och stor självbehärskning.
    15 månader med märken låter inte kul. Jag har många små, vita fläckar.

  • Äldre 27 May 15:25
    #25

    Och Lisa1 råkar inte själv jobba på ellipse i Göteborg..? :)

    Känner att hela den här skönhetsindustrin med laserterapi och liknande är en ganska smutsig industri som tar otroliga överpriser och utnyttjar svaga människor i vårt samhälle av orealistiska kroppsideal. 
    De kommer ju ofta dit i ren desperation för att de inte känner att de kan leva enligt samhällsnormerna utan att modifiera sina kroppar på ett eller annat sätt. Något som industrin utnyttjar genom helt galna priser samt som Lisa säger, överbehandlingar som inte egentligen ger resultat utan bara är till för att tömma patienterna på pengar.
    Jag vet detta för att jag själv inte är mer än en av dessa människor som utsatts för detta.

    Och det värsta är att det inte finns någonstans alls att vända sig i världen om man vill ha råd kring detta där man kan vara säker. 
    UM skickar dig till Vårdcentralen och vårdcentralen kan ingenting alls inom området och kan inte mer än klappa en på axeln, om de har tid.
    Alla andra vill bara åt dina pengar och låter ungefär som levande robotar som återupprepar diverse klinikers slogan för en om och om igen. Men ingen bryr sig egentligen ett dyft om huruvida det fungerar eller ej. 
    Jag tror starkt att det finns andra personer som Lisa här som även marknadsför sina kliniker online på detta vis så man kan inte tro allt man läser här i forum och liknande heller.

    Det är ett otroligt sorgligt samhälle vi lever i idag, och det enda stället man kan finna riktig styrka i är inom sig själv. 
    Allt annat är bara ren propaganda.
    Ju förr man inser detta desto bättre.

Svar på tråden Laser hårborttagning