• sepi
    Äldre 28 May 20:57
    5914 visningar
    25 svar
    25
    5914

    Laser hårborttagning

    Har någon prövat laser hårborttagning eller liknande``??

  • Svar på tråden Laser hårborttagning
  • Sica
    Äldre 28 May 21:20
    #0

    gjorde det för över ett år sedan och jag har fortfarande ärr efter.... men jag har lätt för att få mörka ärr och har ganska mycket pigment....

  • sepi
    Äldre 28 May 21:22
    #0

    ok...men växer det fortfarande hår på de ställen? Hur många behandlingar blev det??

  • Lojna
    Äldre 28 May 21:52
    #0

    Sepi: har gått två gånger nu (IPL) och det fungerar! Har nog två gånger kvar, sen är det väck!

  • sepi
    Äldre 28 May 22:18
    #0

    Wow...så det funkar...får jag fråga vart de e du har använt IPL???

  • Lojna
    Äldre 28 May 23:02
    #0

    Ja, man var ju lite skeptisk till en början eftersom det inte försvinner på en gång. Det tar någon vecka innan det ramlar bort. Dessutom måste man ju vänta en månad till nästa gång, pga växtcykler.

    Jag gör just nu armhålor (eftersom jag är så känslig för rakning där). Det kostar 1000 per gång, men man får väl slå ut det på rakhyvelskostnaden för en livstid ;) (försöker intala mig själv att det är värt det, haha).

    Tänkte göra benen sen, men nu måste man spara till bröllopet ett tag! :)

  • Lojna
    Äldre 28 May 23:03
    #0

    Och Sica: vad var det för behandling du gjorde? Inte IPL va? Har inte hört talas om någon som fått ärr efter det... Trist!

  • Sica
    Äldre 2 Jun 21:28
    #0

    Lojna

    Jag gjorde rubinlaser... jättetrist. Och när jag säger till hon som gjorde det på mig så säger hon att ärren alltid går bort. Borde det inte gjort det nu????

  • Lojna
    Äldre 16 Jun 13:30
    #0

    Trist!
    Låter ju väldigt konstigt! Kan ju aldrig vara bra att göra saker som man får ärr utav, "vitsen" med ärr är väl just att de aldrig går bort... Men jag hoppas verkligen att de gör det, hon sa ju att det var normalt så vi får lita på henne.

  • Lisa1
    Äldre 27 Jun 23:53
    #0

    Själv har jag gjort hela benen + bikini med IPL på Ellips Kliniken här i Göteborg - efter de 4 behandlingar jag nu gjort (+ en extrabehandling på enstaka "fläckar") är jag i princip färdig! Så himla underbart !!!! Första sommaren någonsinn som jag kan låta bli att raka benen på typ 2 veckor och sedan upptäcka att oj, där var det några himla långa strån som tittade fram. Även om man är "färdig" så finns det alltid enstaka strån som blir kvar, men de kan man ju i princip plocka bort med pincett, så lite är det kvar !!

    Visst har det kostat en del men känns verkligen att det är värt det!!! Kan verkligen rekommendera det!

    Lojna, låter lite konstigt att de kallat dig till återbesök efter bara en månad?? Sjuksköterskan på Ellips säger att det skall ha gått ca 12 veckor eftersom cyklerna ofta är såpass långa. Efter en månad kan det fortfarande finnas hår som ännu inte lossnat och man behandlar då på redan behandlade strån = pengar i sjön.

    Sepi, IPL finns på en rad olika salonger som utför mer avancerade hudbehandlingar (oftast de som gör Restylane, Botox m.m.). Finns även hos en del plastikkliniker och liknande. Se till att behandlingarna utförs av en person som är hudterapeut, sjuksköterska, läkare e.d. Vad du än gör, gå inte till Expilo i Göteborg!! Kände att det inte fanns tillräcklig kompetens där, gjorde 2 mindre behandlingar där som resulterade i brännskador som givit upphov till ärr pga att man behandlat på alldeles för hög temperatur. Efter min första behandling var huden fortfarande stekhet och rödbränd en timme efter avslutad behandling. Fick vara kvar på "observation" med kylande salvor. Hade helst velat ställa mig i en iskall dusch, kände att jag var rejält BRÄNNSKADAD. Var på vippen att ringa min mor, be henne gå ifrån jobbet ett kvarter bort och köpa is i massor. Har nu fått reda på att jag fått en total felbehandling. Man är ju endast ute efter att uppnå en "prickig" effekt, dvs. är hårsäckarna rodnade och huden relativt oförändrad är det optimal temperatur. Är hårsäckar OCH hud väldigt röd är det för varmt.

    Visst känns behandlingen, vore lögn att säga något annat. De första gångerna känns mest, sedan ju glesare håret blir desto mindre känns det. Behandlar man på för hög temperatur (olika för olika personer) kan behandlingen kännas outhärdlig - då snackar vi ju "riktiga" brännskador. Så understryker än en gång - se till att personen vet vad den gör!!

  • Lisa1
    Äldre 28 Jun 00:02
    #0

    Ärr från brännskador bleks ngt med tiden, men de går aldrig bort helt. Arbetar man med laser så värms ju både hud OCH hårsäckar upp vilket kan resultera i ärr. Det är det som är fördelen med IPL, att man inte arbetar med lika varmt ljus, utan att det "bara" är ca 80 grader - vilket iof är varmt det också. Vad som händer är att hårsäckarna, och det koncentrerade pigmentet i dessa absorberar värmen medan huden inte gör det i samma utsträckning. Resultatet blir att det hår som är i växtfas bränns bort medan huden klarar sig undan finfint. Rubinlaser skall tydl. kräva något färre behandlingar än IPL men å andra sidan så är de ngt dyrare. Och så finns ju risken med ärr då man jobbar med laser...

Svar på tråden Laser hårborttagning