• Ebba82
    Äldre 6 Apr 13:27
    19021 visningar
    13 svar
    13
    19021

    Vem bör betala brudtärnans klänning, hår och smink?

    Hej!

    Jag undrar bara vad som är vanligast. Att jag som brud betalar för min brudtärnas klänning, hår och smink (vi ska gå till ett ställe där vi får både hår och smink fixat)

    Eller att min brudtärna står för det själv?

  • Svar på tråden Vem bör betala brudtärnans klänning, hår och smink?
  • Jenjo
    Äldre 6 Apr 13:29
    #0

    Min tärna betalar sin klänning själv, den kan hon ju använda vid andra tillfällen också. Jag betalar håret och hon sminkar sig själv.

  • vinter­tid
    Äldre 6 Apr 13:31
    #0

    Det är väl upp till var och en. Jag ska inte betala för mina tärnor och har därför inte bokat in hår och smink åt dem hur som haver, utan frågat hur de vill ha det och tagit reda på priser, mina ville t.ex. inte ha sminkning. Det kan ju vara så att om de ska betala själva, att de föredrar att göra frisyren själv eller med hjälp av någon annan.

  • brudim­aj
    Äldre 6 Apr 13:37
    #0

    Min tärna fick betala halva hyrklänningen eftersom hon är arbetslös. Vi hade inga jättekrav på en speciell färg. Jag va med och kollade ut en som vi båda tyckte va jättefin.
    Hon betalade själv hår och smink på salongen där vi va.
    Jag frågade om hon ville jag skulle boka tid till henne samtidigt med mej och det ville hon absolut!

    Att vara tärna är en heder och hon ska vara glad att få den äran, heter det!

    Men har man lite krav på klänningen och dess färg och vill vara juste så tycker jag gott man kan "hjälpa till" med en del!

  • ciccij
    Äldre 6 Apr 13:46
    #0

    Min tärna betalar sina kläder själv.
    Hår och smink får hon av mej. Även smycken har hon fått i tärnegåva.

  • ELA
    Äldre 6 Apr 13:47
    #0

    Min tärnas make och frisyr står jag självklart för!! Klänning står hon för själv.

  • marian
    Äldre 6 Apr 13:49
    #0

    Mina tärnor fick sina klänningar (jag hade tur och hittade två jättesnygga på rean efter studentbalerna, och de satt perfekt!). Mamma betalade syrrans hår.

  • loppra­n
    Äldre 6 Apr 13:51
    #0

    Det finns ingen solklar praxis i det här fallet. Det är en ära att bli vald till tärna och om inte brudparet har särskilda önskemål angående klädsel kan inte tärnan utgå får att hon blir sponsrad - men många burdpar väljer ändå att betala klänning, håruppsättning etc åt tärnan.

    Om tärnan är till hjälp vid bröllopsplaneringen är det hur som helst trevligt med en minnespresent efteråt, t e x ett smycke.

  • astrid­2
    Äldre 6 Apr 13:53
    #0

    Mina tärnor betalar klänningarna själva. Eftersom att bröllopet sker utomlands sminkar vi och gör håret själva.

  • vinter­tid
    Äldre 6 Apr 13:55
    #0

    Jag kommer köpa smycken åt tärnorna + någon annan present för de gör mkt annat med, men det blir nog en upplevelse av något slag!

  • Äntlig­en gift!
    Äldre 6 Apr 14:04
    #0

    Min syster var tärna på vårat bröllop och eftersom mina föräldrar betalade en del av bröllopet så behövde hon inte betala för kläder, hår och bukett. (Hon betalade alltså inget alls).

    Vet att min syster vill ha mig som tärna när hon väl gifter sig och antagligen betalar våra föräldrar lite av deras bröllop också men om de anser att de ändå inte har råd att betala för mig så gör jag det gärna själv. För det är en ära att få vara tärna på min systers bröllop!

  • Ebba82
    Äldre 6 Apr 14:41
    #0

    Tack för alla svaren! Nu vet jag hur jag ska göra =)

  • 23.7-b­rud
    Äldre 6 Apr 16:02
    #0

    Ebba82:

    HUR skall du göra

    *nyfiken*

  • M-M
    Äldre 6 Apr 16:28
    #0

    Min tärna har svårt att hitta något som hon vill ha och har egentligen tänkt att hon skall betala sina kläder själv. Vi har inga speciella önske mål mer än att hon skall ha kläder som hon trivs i.
    Men nu när hon itne hittar vet jag inte hur man skall göra om vi skall erbjuda henne en hyr klänning/rea klänning fast vi inte har råd. Snälla ge oss lite råd

Svar på tråden Vem bör betala brudtärnans klänning, hår och smink?